سایپایدک

سایپا تحولات بنیادی خوبی را با انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه به نمایش گذاشت، به‌طوری‌که شاهد کاهش حدود نیمی از زیان شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،سایپا تحولات بنیادی خوبی را با انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه به نمایش گذاشت، به‌طوری‌که شاهد کاهش حدود نیمی از زیان شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل هستیم. این شرکت در سه‌ماهه نخست سال قبل به زیان 794میلیاردی رسیده بود، اما این زیان در سه‌ماهه امسال با کاهش 48 درصدی به 411میلیارد تومان رسیده است. نکته مهم این گزارش دستیابی سایپا به 115میلیارد تومان سود ناخالص است که با توجه به افزایش تیراژ تولید و افزایش نرخ اخیر و کاهش تعهدات سال‌های قبل به نظر می‌رسد گزارش‌های شرکت همچنان روند رو به بهبود داشته باشد. فروش سایپا هم در سه ماه مورد بررسی در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 48 درصدی داشته که نشان می‌دهد در شرایط بسیار سخت اقتصادی و تحریمی سایپا توانسته با تحولات جدی در این زمینه همراه شود.

   رشد 23درصدی فروش سایپا در شرایط تحریم و نوسانات ارزی
بررسی بیشتر آمارهای مربوط به فروش محصولات در سایپا نیز نشان می‌دهد این شرکت در 4 ماه گذشته بیش از 100هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده، درحالی‌که این میزان فروش در دوره مشابه سال قبل 81هزار دستگاه بوده است. بدین‌ترتیب، شاهد رشد بیش از 23 درصدی فروش مقداری در شرایط تحریم و نوسانات قیمت ارز هستیم. در همین حال، فروش ریالی 4 ماه سایپا نیز به 3هزار و 722میلیارد رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه 41 درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، سایپا با فروش یک‌هزار و 75میلیارد تومانی در تیرماه نشان داد فروش شرکت در مسیر خوبی قرار گرفته و با صعود خوبی در شرایط فعلی همراه شده است.

   سایپا در بهار 99 به اندازه کل سال 98 سودسازی کرده است
از نکات مثبت دیگر سرمایه‌گذاری بلندمدت و 24هزار میلیاردتومانی شرکت در عملکرد 3 ماهه است. سایپا در حالی در عملکرد 12ماهه سال 98 به سود ناخالص 138میلیاردی دست یافته است که در عملکرد 3 ماهه به سود ناخالص 115میلیاردی رسیده است. به عبارت دیگر سایپا طی 3 ماه به اندازه کل سال 98 سود سازی کرده است. 

   اصلاح ساختار مالی سایپا را سودده کرده است
در همین حال، سایپا به سود عملیاتی 29میلیاردی در 3 ماهه رسیده، در حالی که در 3 ماهه سال قبل زیان 261میلیارد تومانی داشته است. بدین‌ترتیب در سال‌های آینده شاهد افزایش حاشیه سود و افزایش سود ناخالص در سایپا خواهیم بود. از سوی دیگر، این شرکت در صورت‌های مالی 3ماهه، حقوق مالکانه 10هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است، درحالی‌که در کل سال قبل این رقم منفی 2647میلیارد تومان بوده است. این امر به‌واسطه اجرایی‌شدن افزایش سرمایه شرکت و مسلط‌شدن حقوق مالکانه در سایپا است. در بخش سرمایه‌گذاری‌ها، ارزش سهام شرکت‌های بورسی سایپا رشد بسیار بالایی داشته و بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان شده است، درحالی‌که بهای تمام‌شده این سرمایه‌گذاری‌ها بالا نیست. به همین دلیل با توجه به برنامه اصلاح ساختار مالی در این شرکت و واگذاری سهام برخی شرکت‌ها این روند باعث تحولات جدی در این زمینه‌ها خواهد شد. سایپا در سرفصل درآمدهای متفرقه در سال مالی 98 موفق به شناسایی درآمد 893 میلیارد تومانی شده است. در 3ماهه سال جاری این درآمدها هنوز شناسایی نشده است و این نکته نیز دیگر پتانسیل سهم محسوب می‌شود. گفتنی است سایپا در سال 98 به سود 233میلیاردی ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها دست یافته است که برای سال جاری انتظار جهش و رشد بیش از پیش سود سرمایه‌گذاری‌ها می‌رود. بدین‌ترتیب شناسایی درآمدهای متفرقه و سود سرمایه‌گذاری‌ها همچنان سبب تحول بیشتر در صورت‌های مالی پیش روی سایپا خواهد شد. همین تغییرات سبب اقبال و روند صعودی در سهام شرکت و تغییراتی شده که مبنای بنیادی داشته و تحولات خوبی در شرکت در حال انجام است. 

   خساپا در سه ماه به سود عملیاتی 29میلیارد تومانی رسید
بر اساس صورت‌های مالی سال گذشته شرکت سایپا، این خودروساز توانسته است زیان عملیاتی را از 10هزار و 588 به 48میلیارد ریال کاهش دهد. به عبارت دیگر، سایپا بیش از یک‌هزار میلیارد تومان دیگر سود عملیاتی داشته و از زیان این شرکت رقم قابل توجهی کاسته شده است. بررسی صورت های مالی سایپا در سال گذشته مالی نشان می دهد تولید و فروش این شرکت روند رو به رشد داشته و این وضعیت همچنان نیز ادامه دارد؛ به طوری که «خساپا» توانسته در سه ماه نخست سال 99 به سود عملیاتی 29 میلیارد تومانی برسد. این سود عملیاتی در مدت زمان مشابه سال گذشته، زیان 261 میلیارد تومانی بوده است. کارشناسان معتقدند افزایش سود ناخالص و کاهش هزینه‌های مالی با اصلاح ساختار مالی و همچنین واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه حتی می‌تواند سایپا را پس از سال‌ها، از ورطه زیان خارج کند و به مرزهای سوددهی برساند.

  رشد 42 درصدی درآمد سایپا نسبت به چهارماه نخست سال 98
شرکت سایپا در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 99 نیز از فروش محصولات خود 3هزار و 723 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که از این مبلغ، یک‌هزار و 75 میلیارد تومان مربوط به تیرماه است. مبلغ فروش محصولات سایپا در چهار ماه سپری‌شده از سال 99 در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال قبل 42 درصد رشد داشته است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =