چراغ خودرو

استانداردهای خودرویی موضوعی است که سالیان دراز بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن بحث بوده است. در این بین استاندارد برخی قطعات خودرو از جمله چراغ خودرو به‌عنوان یکی از قطعات بسیار با اهمیت که با بحث ایمنی ارتباط مستقیم دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،استانداردهای خودرویی موضوعی است که سالیان دراز بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن بحث بوده است. در این بین استاندارد برخی قطعات خودرو از جمله چراغ خودرو به‌عنوان یکی از قطعات بسیار با اهمیت که با بحث ایمنی ارتباط مستقیم دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی چراغ‌سازان ادعا می‌کنند برای تولید چراغ بیش از 15 استاندارد روز دنیا را رعایت می‌کنند و اگر خودروساز بخواهد حتی می‌توانند استانداردهای بیشتری را اجرا کنند. درهمین‌زمینه مصطفی هنری، مدیرعامل سابق شرکت تولید چراغ «جمع‌ساز» به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «این‌گونه نیست که بحث استانداردهای چراغ‌سازی اخیرا مطرح شده باشد و البته به‌تازگی یک‌سری الزامات از سوی اروپایی‌ها به‌استانداردهای قبلی اضافه شده است.»
وی با بیان اینکه استانداردهایی که توسط چراغ‌سازان اجرایی شده و ملزم به‌اجرا کردن آن هستند جزو بدیهیات است، اظهار می‌کند: «به‌عنوان مثال وقتی از استانداردهای قدیمی عبور می‌کنیم و به‌موارد جدید می‌رسیم، شاهد استاندارد چراغ شب‌نما یا «ببین و دیده‌شو»، چراغ‌های موقعیت جلو، عقب و ترمز، نشان‌گرهای جانبی و... در تمام خودروهای جدید هستیم. اما درعین‌حال خودروهایی که فیس‌لیفت می‌شوند، همچنان با چراغ‌ها و امکانات و استاندارد قدیمی تولید می‌شوند و خبری از استانداردهای به‌روز در آن‌ها نیست.»
وی درخصوص مواردی که چراغ‌سازان ملزم به‌انجام آن هستند، می‌گوید: «مورد دیگر بحث دیلایت‌ یا چراغ رانندگی در روز است که جزو استانداردهای خودروسازان داخلی قرار گرفته و روی خودروهای جدید سوار شده و درخودروهای قدیمی نیز به‌صورت آپشن تست شده است. اما متاسفانه دیلایت‌ها قیمت بالایی دارند و اضافه کردن یک دیلایت به‌چراغ جلو ممکن است قیمت چراغ را تا دو برابر افزایش دهد.» وی می‌افزاید: «علت اینکه تا این لحظه خودروسازان و چراغ‌سازان زیر بار آن نرفته‌اند، افزایش هزینه برای آن‌هاست و واقعیت این است که این یک استاندارد اروپایی و مخصوص کشورهایی است که مدام دچار بارندگی و مه‌گرفتی می‌شوند و میدان دید در روز نیز در این کشورها محدود است.»
این درحالی‌است که یکی دیگر از فعالان صنعت چراغ خودرو بااشاره به‌عدم‌پذیرش برخی استانداردها از سوی خودروسازان به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «خودروساز محصولی را که در سال 85 تولید کرده است، در سال جاری با کمی تغییر روانه بازار کرده و دربحث استانداردهای جدید چراغ اهمال‌کاری می‌کند و چندان به‌فکر اعمال این استانداردها نیست.» وی درخصوص 17 استاندارد برای چراغ خودرو اظهار می‌کند: «سازمان استاندارد تاکید کرده که چراغ خودرو باید با آخرین استانداردهای اروپایی تولید شود. یعنی مطابق استانداردها باید چراغ طراحی و تولید و تست شود. در این پروسه 15 استاندارد اجرایی می‌شود.» وی می‌افزاید: «اما دو آیتم دیگر نیز به این 15 استاندارد اضافه می‌شود. یعنی گفته می‌شود که باید درچراغ‌ها کنترل الکتریکال یا AFS یا موتور الکتریکی قرار داده شود. همچنین مورد دیگر اجباری شدن استفاده از نور روز است.»
وی درادامه درخصوص چالش قرار دادن این آیتم در چراغ خودرو توسط چراغ‌سازان تصریح می‌کند: «اصولا چراغ‌ساز به‌خواست خود نمی‌تواند DRL (استفاده از نور روز) را روی چراغ خودرو نصب کند. این موارد باید از سوی خودروساز درخواست و توسط چراغ‌ساز تولید شود.»
این فعال تولیدکننده چراغ تاکید می‌کند: «خودروساز یا باید در زمان طراحی خودرو به‌استفاده از DRL  توجه داشته باشد یا از چراغ‌ساز بخواهد در طراحی و تولید چراغ این آیتم را بگنجاند. یعنی خودروساز بگوید تنظیم‌کننده برقی را برای محور افقی یا عمودی می‌خواهد و هزینه آن را پرداخت کند.» وی با اشاره به‌اجرای استانداردهای جدید توسط خودروهای قدیمی اظهار کرد: «اصولا خودروهایی مانند سمند یا پژو پارس که طراحی آن‌ها مربوط به 20 سال قبل است، نمی‌توانند استاندارد کامل را درخصوص چراغ‌ها پاس کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =