چراغ خودرو

تولید چراغ برای خطوط خودروسازان از مواردی است که درصورت وجود رقابت می‌تواند منتج به ‌افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید شود. با نگاهی به ‌پارکینگ خودروسازان مشاهده می‌کنیم که برخی خودروها به‌دلیل نبود چراغ، جزو خودروهای ناقص محسوب می‌شوند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید چراغ برای خطوط خودروسازان از مواردی است که درصورت وجود رقابت می‌تواند منتج به ‌افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید شود. با نگاهی به‌پارکینگ خودروسازان مشاهده می‌کنیم که برخی خودروها به‌دلیل نبود چراغ، جزو خودروهای ناقص محسوب می‌شوند. 
با وجود این‌که چندین چراغ‌ساز بزرگ با خودروسازان همکاری می‌کنند، اما همچنان در تولید مشکلاتی وجود دارد و برخی شرکت‌های کوچک‌تر در تامین نیاز خطوط خودروسازان اهمال‌کاری می‌کنند. به‌گفته یکی از تولیدکنندگان چراغ، به‌دلیل این‌که در تولید چراغ یک مدل خودرو به‌خصوص، تنها یک سورس قدرتمند وجود دارد، اصولا رقابتی در این فضا شکل نمی‌گیرد. این تولیدکننده به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «فضای رقابتی بین تامین‌کنندگان چراغ خودروسازان که منتهی به‌افزایش کیفیت محصولات شود، اصولا وجود ندارد و شرکت‌های بزرگ هیچ‌گاه از در همکاری با یکدیگر وارد نمی‌شوند.»
وی درپاسخ به‌ این پرسش که چه‌ مشکلی درتامین چراغ وجود دارد؟ اظهار می‌کند: «وقتی یک تولیدکننده بزرگ سورس اول تولید چراغ خودرو ایکس می‌شود، اصولا به‌دلیل کارشکنی‌هایی که وجود دارد، چراغ‌سازان بزرگ دیگر به تولید چراغ همان‌ خودرو ورود نمی‌کنند. درنتیجه سورس‌های بعدی تولیدکنندگان کوچک و ضعیفی هستند که اصولا هیچ‌گاه چراغی تحویل خودروساز نمی‌دهند.» 
وی تاکید می‌کند: «معمولا به‌این شکل است که سورس اول تغییراتی در چراغ خودرو اعمال می‌کند تا سورس‌های بعدی خیلی زمان کافی برای رسیدن به‌تغییرات جدید نداشته باشند. این روند همواره وجود داشته است و شاهدیم که همکاری میان چراغ‌سازان بزرگ شکل نمی‌گیرد.»
این تولیدکننده در ادامه می‌افزاید: «برای چراغ برخی خودروها رقابت کاذب سبب شده است تا من به‌عنوان تولیدکننده از خیر تولید آن بگذرم. چرا که سرمایه‌گذاری و قالب‌سازی برای برخی قطعات صرفه اقتصادی ندارد.» 
وی همچنین با بیان این‌که این روند و این فضا سبب شده است سورس‌های بزرگ تمایل داشته باشند به‌سمت سورس‌های کوچک و ضعیف بروند، می‌افزاید: «سورس بزرگ تولیدکننده چراغ علاقه دارد سورس‌های دوم و سوم تولیدکنندگانی باشند که ضعیف هستند. یعنی اگرچه تمایل به‌داشتن ‌رقیب دارد، اما عملا رقیبی برایش وجود ندارد. چراکه غیر از دو مدل خودرو، تولید چراغ برای سایر مدل‌ها تنها به‌وسیله سورس اول انجام می‌شود و مابقی تنها روی کاغذ حضور دارند؛ یعنی عملا قطعه‌ای تحویل نمی‌دهند، یا قطعاتی که تامین می‌کنند به‌اندازه‌ای نیست که رقیب جدی برای سورس اول باشد. اصولا سورس‌های دوم به‌ بعد سورس‌هایی برای خالی‌نبودن عریضه هستند.»
این فعال صنعتی در پایان گفت: «در چنین فضایی که رقابت به مفهوم واقعی وجود ندارد و تیراژ تولید خودرو نیز به‌صورت عملی محقق نمی‌شود، هزینه‌های سنگین حفظ بقای تولید نیز توان سرمایه‌گذاری روی قالب‌سازی چراغ‌های جدید را از سازندگان گرفته است. بر این اساس، تنها راهکار باقی‌مانده سرمایه‌گذاری خودروسازی‌ها در ساخت قالب چراغ برای سورس‌های دارای توانایی تولید است. اما خودروساز هم به دلایل بسیار توان سرمایه‌گذاری نداشته و این چرخه معیوب همچنان ادامه دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =