مزدا CX-9 گذرموقت

مزدا ازجمله برندهای محبوب ایرانی‌هاست که از سال‌ها پیش توجه ویژه‌ای به آن شد. طی سال‌های گذشته برخی مدل‌های سواری این برند توسط خودروسازان داخلی به بازار کشور راه یافتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مزدا ازجمله برندهای محبوب ایرانی‌هاست که از سال‌ها پیش توجه ویژه‌ای به آن شد. طی سال‌های گذشته برخی مدل‌های سواری این برند توسط خودروسازان داخلی به بازار کشور راه یافتند. پیش از آن نیز برخی نمونه‌های تجاری این برند ژاپنی به‌واسطه توانایی‌های بالایی که داشتند، توانستند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. اما به‌تدریج با محدود شدن فضای رقابتی در کشور، این برند کهنه‌کار ژاپنی نیز مانند برخی دیگر از برندها بازار ایران را ترک کرد و فرصت توسعه سبد محصولات خود را به شریک تجاری ایرانی خود نداد. این در حالی است که بهمن‌موتور، نماینده رسمی مزدا در ایران قصد داشت نسل جدید کراس‌اوور پرفروش این برند یعنی مدل «CX-5» را به خط تولید بیاورد و عرضه آن را به بازار کشور آغاز کند.
اما متاسفانه با برهم خوردن توافقات برجام و ازسرگیری دور جدید تحریم‌ها، برنامه‌های این شرکت منحل شد و هرگز پای محصولات شاسی‌بلند مزدا به بازار کشور باز نشد. هرچند طی سال‌های گذشته تعدادی از مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور این برند به مناطق آزاد کشور راه پیدا کردند اما مدل‌های جدید و به‌روز آن نیز به‌دلیل محدودیت و ممنوعیت در واردات خودرو به مناطق آزاد نیز نتوانستند راهی این مناطق شوند.
چندی‌پیش تصاویری از یک دستگاه مزدا CX-9 گذرموقت در شهر تهران ازسوی مخاطبان روزنامه «دنیای‌خودرو» به دستمان رسید که نشان می‌داد بزرگ‌ترین محصول شاسی‌بلند مزدا پس از دریافت پلاک گذرموقت، راهی خاک اصلی کشور شده است. احتمال دارد این خودرو یکی از نمونه‌های موجود در مناطق آزاد کشور ازجمله منطقه آزاد ارس باشد که پس‌از اخذ مرخصی سالانه، راهی خاک اصلی کشور شده است تا به مدت یک‌ماه آزادانه تردد کند.

 آشنایی با مزدا CX-9
مزدا CX-9؛ کراس‌اوور فول‌سایز یا میان‌سایز ژاپنی است که برای نخستین‌بار در سال 2006 معرفی شد. این خودرو براساس پلت‌فرم مشترک با فورد یعنی معماری CD3 است که با خودروهایی چون فورد فیوژن و فورد اِج مشترک بود. بنابراین دیدن موتور 3.7لیتری V6 فورد نیز در آن جای تعجب نداشت. البته نسخه‌های اولیه تنها با موتور 3.5لیتری ارائه می‌شدند که بعدها و در سال 2008 با مدل 3.7لیتری جایگزین شدند. این خودرو آن‌قدر شروع خوبی داشت که در سال 2008 توسط موتور ترند به‌عنوان SUV سال انتخاب شد. این مدل مزدا، از ویژگی‌هایی چون کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ناوبری و دوربین دید عقب بهره می‌برد. طراحی خودرو اسپرت‌تر از خودروهای کراس‌اوور رقیب بود و پوزه کشیده و سقف شیب‌دار آن باعث جذابیت دوچندان آن می‌شد.
اما در سال 2010 تغییراتی در این مدل اجرا و درواقع نخستین فیس‌لیفت CX-9 محسوب ‌شد. تغییرات ظاهری در جلوپنجره و هواکش بزرگ روی سپر روی داد و چهره‌ای خندان به این مدل بخشید. سیستم تهویه سه‌ناحیه‌ای نیز برای این مدل در نظر گرفته شد. اما اتفاق مهم‌تر برای CX-9 نسل اول در سال 2013 به‌وقوع پیوست و با فیس‌لیفت دوم آن، چهره‌اش کاملا دگرگون شد. جلوپنجره، چراغ‌ها و سپرها تغییر کردند که البته این تغییرات از زبان طراحی جدید مزدا الهام گرفته بود. دیگر از سبک خندان جلو خودرو خبری نبود و ظاهر آن تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر شده بود. نیروی این مدل همچنان از موتور V6 فورد تامین می‌شد که خروجی آن 273اسب‌بخار و گشتاورش 270پوند فوت بود اما در نسخه گرندتورینگ این میزان به 321اسب‌بخار افزایش می‌یافت. همچنین برای انتقال نیرو هم از یک جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک استفاده می‌شد.
 اما نسل دوم مزدا CX-9 در سال 2015 رونمایی و وارد بازار شد. این مدل با طراحی کاملا جدید، خشن و جذاب باعث جلب‌توجه علاقه‌مندان مزدا شده است. این مدل برای افزایش بهره‌وری و عملکرد بهتر، ارتقا یافته و شاسی آن به‌شکل قابل‌توجهی سبک‌تر و فاصله بین دو محور آن بیش‌از 6 سانتی‌متر افزایش یافته که باعث گسترش فضای پای سرنشینان عقب شد. اما طول کلی خودرو 30‌میلی‌متر کاهش یافته و به 5065‌میلی‌متر رسیده است.
در مدل 2016 از یک موتور جدید 2.5‌لیتری چهارسیلندر توربو استفاده شده است که قدرت آن به 227اسب‌بخار و گشتاورش به 310 پوندفوت می‌رسد اما همچنان از یک جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک بهره می‌گیرد. این خودرو از نخستین توربوشارژر متغیر جهان نیز سود می‌برد یعنی در دورهای پایین‌تر نیز بدون تاخیر عمل کرده و در دورهای بالاتر می‌تواند فشار لازم را تامین کند. انتقال نیرو در مدل پایه به‌صورت دیفرانسیل جلو و به‌شکل سفارشی و اختیاری به هر دو دیفرانسیل است.
برخی ویژگی‌های ایمنی فعال جدید نیز در این مدل دیده می‌شوند ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم نظارت بر نقاط کور، کروزکنترل پیشرفته راداری، حفظ خودرو بین خطوط جاده، اخطار خروج از خط، نور بالای خودکار، ترمز هوشمند خودکار در شهر، تشخیص و حفظ فاصله، اخطار برخورد از جلو و ... اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =