شهاب خودرو

باید انتظار تحویل یک‌ شبه اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی از بین برود تا اهداف طرح‌ های نوسازی محقق شود

به گزارش «اخبار خودرو»، از ابتدای سال جاری تا امروز صحبت‌های بسیاری درخصوص نوسازی ناوگان تجاری کشور از سوی سازمان‌ها و متولیان این امر مطرح شده است. با این‌حال بیشترین سهم از این تصمیم‌گیری‌ها به ناوگان باری کشور تعلق دارد. این در حالی است که تا امروز توجه کمتری به ناوگان مسافری و حمل‌ونقل عمومی شده است؛ گرچه این ناوگان به‌واسطه کاربری و فرسودگی خود، سهم بسزایی در آلایندگی کشور دارد. در همین راستا، انتظار می‌رفت با توجه به ظرفیت خالی‌مانده اتوبوس‌سازان داخلی نگاه ویژه‌ای به طرح نوسازی این خودروها انجام شود، نه آن‌که در یک ماه گذشته حتی ورود مدل‌های جدید به ناوگان متوقف شود. 

در همین خصوص سرپرست وزارت صمت در نخستین ماه ورود خود به این وزارتخانه، رویکرد تازه‌ای به این صنعت نشان داد و از توانایی تامین ۵هزار دستگاه اتوبوس در قالب نوسازی و توسط تولیدکنندگان داخلی کشور خبر داده است.

اقدام مثبت وزارت صمت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

نشست بررسی تامین اتوبوس‌های طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور، شهرداری و تولیدکنندگان اتوبوس برگزار شد. 

جعفر سرقینی با تاکید بر تلاش تمامی تولیدکنندگان به‌منظور اجرای مفاد طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: «سازمان شهرداری‌ها باید مشخصات و تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز خود در سال جاری و آینده را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند تا براساس آمار ارائه‌شده و با مشارکت تمامی تولیدکنندگان، این طرح عملیاتی شود.»

 در این خصوص، ابوالفضل نوفلاح، معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو با مثبت دانستن ورود سرپرست وزارت صمت به این موضوع گفت: «مسئولان کشور به اهمیت نوسازی ناوگان مسافری کشور پی برده‌اند، اما بودجه کافی برای این کار وجود ندارد و شروع این طرح نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.»

سهم ۱۰۰۰ دستگاهی هر اتوبوس‌ساز از برنامه وزارت صمت

سرپرست وزارت صمت اعلام کرده است در صورت عقد قرارداد کارخانجات داخلی توان تولید حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال دارند.

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب خودرو در این خصوص بیان کرد: «در این جلسه ۵ اتوبوس‌ساز اصلی کشور دعوت شده بودند که می‌توان گفت توان تولید این تعداد خودرو را دارند.» وی افزود: «اگر قرار باشد هر تولیدکننده سهم ۱۰۰۰ دستگاهی از این برنامه داشته باشد، شهاب‌خودرو می‌تواند با برنامه‌ریزی این خودروها را تولید کرده و تحویل دهد.» وی ادامه داد: «این در حالی است که سایر خودروسازان حاضر در این جلسه نیز توان تولید این تعداد خودرو را دارند.»

نوفلاح عنوان کرد: «تولید ۵هزار دستگاه اتوبوس برای خودروسازان داخلی دور از انتظار نیست، اما با توجه به شرایط فعلی شاید ابتدای این مسیر کمی سخت باشد.»

وی با اشاره به این‌که تولید اتوبوس در ۱۰ سال اخیر با وقفه مواجه بوده است، گفت: «شاید خودروسازان در ابتدای کار کمی کند پیش بروند و از تولید روزی دو یا سه دستگاه شروع کنند و حتی سال نخست اجرای این طرح، شاهد تولید ۳۰۰۰ دستگاه باشیم، اما برای شروع عدد خوبی است. چراکه به‌طور قطع با ادامه این رویه دوباره فعالیت خودروسازان آغاز شده و شاهد تولید بیشتری از خودروها و برگشت آنها‌ به روال کار خواهیم بود.»

زمان ۶ ماهه برای تحویل نخستین سری خودروها

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب خودرو در ادامه اظهار کرد: «برای پیشبرد این هدف نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی اقدام کرد و انتظار داشت میوه بهاری را در فصل زمستان چید.» وی بیان کرد: «درصورتی‌که امروز با خودروسازی مانند شهاب‌خودرو برای تامین این خودروها قرارداده بسته شده و هزینه‌های آن پرداخته شود، حداقل زمانی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان برای انجام واردات قطعات مورد نیاز لازم است.»

وی ادامه داد: «بعد از آن نیز ۶ تا ۹ ماه زمان مورد نیاز برای تحویل نخستین خودروها براساس قرارداد خواهد بود. یعنی درمجموع بین ۹ تا ۱۵ ماه زمان نیاز است.»

نوفلاح اظهار کرد: «باید انتظار تحویل یک‌شبه اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی از بین برود تا خروجی طرح‌های نوسازی درست باشد. در غیر این صورت زمان از دست می‌رود و همچنان شاهد حضور خودروهای فرسوده خواهیم بود.» 

نابودی پشتوانه اتوبوس‌ سازی با عدم نوسازی ناوگان

معاون بازرگانی و زنجیره تامین شهاب‌خودرو در ادامه افزود: «اگر سفارش‌گذاری انجام شود، زمان مورد نیاز برای تحویل اولین سری از خودروهای این طرح توسط شهاب‌خودرو ۶ ماه خواهد بود.»

وی بیان کرد: «این در حالی است که اگر عزم جزمی برای اجرای این طرح وجود داشته باشد، تولید این شرکت به ماهی ۱۰۰ دستگاه هم خواهد رسید و طی یک سال، ۱۰۰۰ دستگاه از این خودروها تحویل خواهد شد.»

نوفلاح در پایان بیان کرد: «درصورتی‌که رویه تغییر نکرده و به روال سال‌های اخیر ادامه پیدا کند، خودروسازان به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی، ممکن است به صنایع دیگر روی بیاورند و پشتوانه اتوبوس‌سازی نابود می‌شود که ضرر هنگفتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =