تایرهای ساخت داخل

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در جلسه مشترک خود با فعالان صنعت  و بازار تایر کشور با افزایش سود عمده‌فروشان و خرده‌فروشان تایر موافقت کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در جلسه مشترک خود با فعالان صنعت  و بازار تایر کشور با افزایش سود عمده‌فروشان و خرده‌فروشان تایر موافقت کرد. 
به گزارش روزنامه «دنیای ‌خودرو» در جلسه روز گذشته رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت با نمایندگان انجمن صنفی صنعت تایر ایران، ‌انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو و اتحادیه فروشندگان لاستیک،‌ سود عمده‌فروشی در بازار تایر از 3 به 8درصد و سود خرده‌فروشی در این بازار از 12 به 15درصد افزایش یافت. 
این تصمیم  ابتدا باید به امضای سرپرست وزارت صمت برسد و پس از  تایید در  هیات عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان برای اجرا ابلاغ می‌شود. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌سود پایین عمده‌فروشی که تا پیش از  این تنها 3درصد در نظر گرفته شده بود، جوابگوی هزینه‌ها و سرمایه در گردش عمده‌فروشان تایر نبود، به‌همین‌دلیل بخش عمده‌فروشی تایر درمقابل ثبت خریدوفروش‌های خود در سامانه جامع تجارت مقاومت می‌کرد. 
تاجایی‌که  کارخانه‌های تایرسازی  هم به‌دلیل الزامی که برای ثبت خروجی خطوط تولید خود و خریدارانشان در سامانه در نظر گرفته شده بود، از ابتدای مرداد تا نیمه شهریور موفق به فروش محصولات خود در سطح عمده‌فروشان و عاملین فروش خود 
نشده بودند. 
سود پایین عمده‌فروشان و هزینه‌های سربار که الزام ثبت تایرهای فروخته‌شده توسط این افراد در  سامانه برایشان ایجاد می‌کرد، باعث شده بود بخش عمده‌فروشی بازار که سرمایه در گردش اصلی واردات و تولید تایر نیز در اختیارشان است، تمایلی  به ادامه فعالیت نشان ندهند. 
محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی  صنعت تایر ایران در واکنش به این تصمیم،‌ آن را به‌عنوان نخستین  گام برای  بازشدن قفل بازار تایر دانست و به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «با این تصمیم دو گروه عمده‌فروشان و خرده‌فروشان تایر از سود معقولی برخوردار خواهند شد و کارخانه‌های تایرسازی نیز بدون اعمال فشار خریداران عمده خود می‌توانند در صورت رفع ایرادات اجرایی  سامانه‌های تعریف‌شده از سوی وزارت صمت، تمامی اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت 
کنند.» 
وی اظهار کرد: «‌سامانه‌های جامع تجارت و 124 با برخی  ایرادات اجرایی روبه‌رو هستند که البته انجمن صنفی طی نامه‌ای آنها را به وزارت صمت اعلام کرده است. 
تا زمانی‌که این ایرادها برطرف نشوند امکان عملیاتی شدن خریدوفروش از طریق سامانه وجود ندارد.» وی تاکید کرد: «‌به‌نظر می‌رسد با قول مساعد مسئولان وزارت صمت برای رفع ایرادات موجود، ‌از ابتدای مهر ماه تمام کارخانه‌های تایرسازی بتوانند اطلاعات تولید و فروش خود را در سامانه ثبت کنند. 
از سوی دیگر سود تعیین‌شده نیز برای عمده‌فروشان معقول به نظر می‌رسد و دلیلی برای  همراهی نکردن این بخش از بازار  با سامانه مذکور وجود نخواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =