روغن‌موتور

اگر به‌دنبال نرم‌افزاری باشیم که بتواند نیاز مخاطب ایرانی را برطرف کند، شاید نیاز به‌بررسی دقیق‌تری داشته باشیم. درهمین راستا در این مطلب نرم‌افزارهایی معرفی شده‌اند که حداقل یکصد نفر از آن‌ها استفاده کرده‌اند و همچنین مدت‌زمان استفاده از این نرم‌افزارها بیش‌تر از چند روز یا چند هفته بوده است. 

  به گزارش «اخبار خودرو»، تلفن‌همراه تبدیل به‌دستیار اول هر فردی شده و هیچ‌کس نمی‌تواند خدمات این قطعه چندسانتی‌متری به‌انسان امروزی را منکر شود. اما کم‌تر کسی متصور شده که از این وسیله می‌تواند برای دریافت خدمات مرتبط با روانکاری خودرو شخصی نیز استفاده کند. همچنین بسیاری از صنایع می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار ساده، دوره‌های بررسی و تعویض روانکارهای دستگاه‌ها را برای خود یادآوری کنند. در این میان شرکت‌های بزرگی همچون شِل، توتال و بسیاری از غول‌های صنعت روانکاری نرم‌افزارهایی را برای ارائه خدمات مورد نیازشان تولید کرده‌اند. در کشورمان نیز برای عرضه نرم‌افزارهایی این‌چنین تلاش‌هایی صورت گرفته است. اما اینکه در عمل تا چه‌اندازه توانسته‌ایم نیاز مخاطب را برطرف کرده یا او را به‌قدری درگیر کنیم که به‌استفاده از این نرم‌افزار وفادار بماند، جای بررسی دارد. ناگفته پیداست که با کمی جست‌وجو در فضای بسترهای دانلود نرم‌افزارهای موبایلی انبوهی از نمونه‌های با کیفیت پایین را مشاهده می‌کنیم که کاربر را تنها برای ‌چند روز راضی نگه می‌دارد. اما اگر به‌دنبال نرم‌افزاری باشیم که بتواند نیاز مخاطب ایرانی را برطرف کند، شاید نیاز به‌بررسی دقیق‌تری داشته باشیم. درهمین راستا در این مطلب نرم‌افزارهایی معرفی شده‌اند که حداقل یکصد نفر از آن‌ها استفاده کرده‌اند و همچنین مدت‌زمان استفاده از این نرم‌افزارها بیش‌تر از چند روز یا چند هفته بوده است. 

   بهران‌فیلتر
شاید بد نباشد قبل از روانکارها به‌سراغ فیلترسازان برویم. شرکت بهران‌فیلتر را به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان رده دوم در بازار می‌شناسند. باوجود اینکه سرکان به‌عنوان طلایه‌دار بازار فیلتر در ایران نرم‌افزاری تولید نکرده، اما این شرکت ابتکار به‌خرج داده و با استفاده از طرح‌های آماده نرم‌افزاری مخصوص فروشگاه‌ها، حداقل برای در اختیار گذاشتن درگاه جدیدی برای فروش محصولاتش چنین نرم‌افزاری را تولید کرده است. باتوجه به‌اینکه بستر انتخاب‌شده توسط بسیاری از کسب‌وکارها استفاده شده و امتحان خود را پس داده است، از لحاظ کاربری ایراد چندانی نمی‌توان به‌آن گرفت. اما در زمینه وجود محتوا و معرفی هرمحصول به‌شکل ایده‌آل، این نمونه اطلاعات چندانی به‌مخاطب خود ارائه نمی‌کند. از سوی دیگر صرفا تولید نرم‌افزار نیز چاره افزایش فروش نیست و باید کاربر را به‌سمت استفاده از این نرم‌افزار هدایت کرد.

   موتول
درگذشته نرم‌افزاری به‌نام «راهنمای خرید روغن‌موتور» طراحی شد که در فضای بسترهای دانلود تا حدی گم شد و جالب اینجاست که مالک آن نیز چندان ضعیف نیست؛ اما کمتر اقدام به‌معرفی اپلیکیشن خود کرده است. این نرم‌افزار توسط شرکت یکتازسیکلت‌کویر که نماینده واردات روانکارهای برند موتول در کشور است، تولید شده است. البته باتوجه به‌اینکه حوزه تخصصی این شرکت در زمینه موتورسیکلت بوده، عمدتا ‌روانکارهایی را معرفی کرده که برای این وسیله‌نقلیه طراحی شده‌ است. این درحالی است که برند موتول گستره محصولات بسیار بیش‌تری دارد و حتی روانکارهای مخصوص معادن و صنایع دریایی را نیز تولید می‌کند. در واقع این نرم‌افزار با وجود پتانسیل بالایی که در معرفی محصولات موتول داشته و انصافا هم از رابط کاربری چندان بدی استفاده نمی‌کند، اما می‌توانست پوشش بیش‌تری در زمینه عرضه این برند داشته باشد. البته این موضوع تنها نقطه‌ضعف این نرم‌افزار نیست و متاسفانه این شرکت نیز باوجود کوشش فراوانی که برای تولید این نرم‌افزار داشته، اما نتوانسته مخاطب موتورسیکلت‌سوار را به‌استفاده از این نرم‌افزار کاربردی تشویق کند. درواقع کم‌تر مشتری این شرکت از ‌وجود این نرم‌افزار آگاهی دارد.
   بهران
اگر به‌بستر دانلود نرم‌افزار «مایکت» سری زده باشید، به نرم‌افزاری به‌نام «اطلاعات و نحوه انتخاب روغن‌موتور نفت بهران» برمی‌خورید که حدود 6سال پیش منتشر شده و هنوز قابلیت دانلود دارد. باوجود تلاش‌های فراوانی که به‌تازگی در شرکت بازرگانی بهران برای عرضه خرد محصولات بهران به‌عمل آمده، اما متاسفانه در آن زمان این استراتژی وجود نداشته و در این نرم‌افزار صرفا شاهد ارائه اطلاعات کاربردی و تا حدی تخصصی در زمینه انتخاب روانکار مناسب با توجه به‌نوع مصرف و نوع خودرو هستیم. در کل سازنده این نرم‌افزار قصد داشته چهار خدمت اصلی ارائه کند؛ جست‌وجو بر اساس نوع روغن‌موتور، جست‌وجو براساس نوع خودرو، ارائه اطلاعات برای راهنمایی رانندگان و نمایش بازه مصرف براساس کیلومتر خودرو. خوشبختانه تا حد زیادی این هدف محقق شده و این نرم‌افزار نسبت به‌سایر نمونه‌های مشابه کاربر بیش‌تری داشته است. همچنین توسعه‌دهنده این نرم‌افزار در توضیحات خود آورده است: «‏خواهشمند است پس از استفاده از این برنامه هوشمند، نظرات و پیشنهادهای خود را برای بهبود برنامه به‌نشانی: app@behranoil.com ارسال نمایید.» که این موضوع را می‌توان به‌فال نیک گرفت.

   گالن
اما از بین تمام نرم‌افزارهایی که ‌خدمات سرویس در محل را تبلیغ و ارائه می‌کنند، ما «گالن» را به‌شما معرفی می‌کنیم. چرا که به‌صورت تخصصی‌تر در این حوزه ورود کرده و به حوزه خدماتی که در آن تخصص کافی ندارد، وارد نمی‌شود. متاسفانه هزینه سرویس‌هایی که در برنامه فوق دریافت می‌کنید، بعد از انجام کار و در محل دریافت می‌شود و هیچ‌درگاهی برای پرداخت ارائه نشده است. قالب گرافیکی یکپارچه و کاربرپسند، یکی از ویژگی‌های مثبت در گالن به‌شمار می‌رود که می‌تواند نظر شما را به‌خوبی به‌خود جلب کند. همچنین رنگ‌بندی هماهنگ در آیکن‌های یکدست، جذابیت زیادی را به‌محیط این اپلیکیشن بخشیده‌اند. از لحاظ تجربه کار با برنامه نیز مشکل خاصی به‌چشم نمی‌خورد؛ هرچند بهتر بود برای کم کردن تعداد مراحل ثبت سفارش، هوشمندانه‌تر عمل می‌شد. درمجموع مزایای گالن را می‌توان اینچنین برشمرد: عملکرد صحیح و بدون خطا در همه بخش‌ها،‌ امکانات جانبی مفید، ارائه خدمات مناسب و مورد اعتماد، گرافیک کاربرپسند و تجربه کاربری راحت. هرچند به‌نظر می‌رسد که گالن برای انجام وظیفه خود به‌امکانات بیش‌تری نیاز نداشته باشد، اما برای افزایش کارایی این برنامه اندرویدی می‌توان گزینه‌های تفکیک اضافه کردن خودرو از مراحل ثبت سفارش، هشدار زمان لازم برای تعویض روغن، لیست سرویسکاران برتر با امکان انتخاب، ذخیره آدرس برای انتخاب در دفعات بعد و ویرایش یا حذف سفارش‌ها را به‌امکانات این اپلیکیشن اضافه کرد.

   ماشین من
اگر به‌دنبال نرم‌افزاری ساده هستید که صرفا ‌ زمان تعویض روغن و حتی بنزین زدن به‌خودرو را برایتان یادآوری کند و همچنین تا حدی بتوانید مصرف سوخت خودرو را نیز به‌کمک آن کنترل کنید، «ماشین من» ساده‌ترین گزینه است. درواقع مهم‌ترین مزیت این نرم‌افزار حجم کم آن است. همچنین از قابلیت‌های ماشین من می‌توان به‌محیط گرافیکی زیبا، امکان ثبت چند خودرو مختلف، ثبت اطلاعات سوخت‌گیری، ثبت اطلاعات تعویض‌روغن در حالات گوناگون، ثبت اطلاعات مراجعه به‌تعمیرگاه، نمایش هزینه‌های ماهانه سوخت‌گیری‌ها، تعویض روغن بعدی،‌ نمودارهای مختلف برای میزان مصرف‌سوخت و هزینه‌های آن و قابلیت پشتیبان‌گیری از داده‌ها اشاره کرد. جالب اینجاست که امکان نصب این نرم‌افزار روی نسخه‌های ۲.۲ اندروید نیز وجود دارد و به‌احتمال زیاد به‌همین خاطر طراحان به‌دنبال ارتقای گرافیکی آن نرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =