مواد اولیه داخلی

مراحل ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ورود مواداولیه به‌گمرک از یک سو و ترخیص مواد از گمرک از سوی دیگر سبب شده روند تولید هر محصولی در کشور به‌امری چالشی و اصطکاکی تبدیل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،مصائب واردات مواداولیه به‌کشور در سال‌های گذشته و به‌ویژه در یکی، دو سال اخیر که نرخ ارز جهش داشته، سبب شده تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری مواجه شوند. مراحل ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ورود مواداولیه به‌گمرک از یک سو و ترخیص مواد از گمرک از سوی دیگر سبب شده روند تولید هر محصولی در کشور به‌امری چالشی و اصطکاکی تبدیل شود.
محمود عسگری، دبیر انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ کشور درخصوص مشکل تامین مواداولیه و بحث ترخیص از گمرک به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که درحال حاضر صنعت تولید لنت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بحث واردات مواداولیه از خارج کشور است. مشکلاتی که از ثبت سفارش در سازمان صنعت و معدن استان‌ها شروع می‌شود و تا مرحله واردات و ترخیص کالا از گمرک ادامه دارد.»
وی می‌افزاید: «به‌تازگی نیز شرکت‌ها رتبه‌بندی شده‌اند. هرچند اینکه شرکت‌ها برچه‌اساسی رتبه‌بندی می‌شوند، مشخص نیست؛ اینکه رتبه‌بندی براساس سرمایه‌ شرکت‌ها و نیروی انسانی است یا براساس سال‌هایی خواهد بود که ارز دریافت کرده‌اند.»
دبیر انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ کشور با بیان اینکه در هر صورت برای هر شرکتی سقفی مشخص شده است، اظهار می‌کند: «یعنی با مشخص شدن سقف برای هر شرکت، بیش از آن سقف دیگر نمی‌توان ثبت سفارش انجام داد. به‌عنوان مثال اگر مواد جدیدی که پیش از این به‌هیچ‌وجه وارد نشده را بخواهید وارد کنید، براین اساس که سابقه‌ای برای واردات این ماده وجود ندارد، با آن مخالفت می‌کنند.»
عسگری در ادامه با اشاره به‌مصائب ثبت سفارش و مراحل بعد از آن می‌افزاید: «اگر موفق شدید سفارشتان را ثبت‌ کنید، باید به‌مرحله بانک‌مرکزی وارد شوید و بعد از گذراندن مراحل مربوط به‌آن باید برای دریافت ارز نیمایی به‌صرافی‌ها مراجعه کنید.»
وی تاکید می‌کند: «قیمت‌ ارز آن‌قدر افزایش پیدا کرده که بسیاری از خیر دریافت آن می‌گذرند. یورو درحال حاضر 32 تا 33 هزار تومان است و قیمت مواداولیه هم بالا رفته است. درنتیجه بسیاری توانایی خرید ندارند.» وی تصریح می‌کند: «به‌فرض اگر ارز را هم تامین و مواداولیه را نیز وارد کنید، در این شرایط وارد مرحله سخت گمرک می‌شوید و حدود 2 ماه و نیم زمان می‌برد تا مواداولیه وارد گمرک شود. حالا کار اصلی برای ترخیص شروع می‌شود. مخصوصا اگر مواداولیه در گمرک بندرعباس باشد.»
دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور با بیان اینکه کارشناسان گمرک بندرعباس بیش از حد به‌مواداولیه توجه می‌کنند، می‌افزاید: «کارشناسان این گمرک مجازی هستند و از طریق سیستم پرونده شما را می‌بینند و ارزش‌گذاری می‌کنند. به‌عنوان مثال یکی از انواع مواداولیه‌ که سال‌هاست به‌کشور وارد می‌شود، گرد اصطکاکی نام دارد و قیمت جهانی این ماده و کشور و تولیدکننده آن نیز کاملا مشخص است. اما اخیرا موردی داشته‌ایم که این ماده را 10 برابر قیمت اصلی ارزش‌گذاری کرده‌ است.»
وی می‌گوید: «یعنی اگر فرضا یک کانتینر آن 8 هزار یورو است، آن را 80 هزار یورو ارزش‌گذاری می‌کنند. حقوق و عوارض را براساس 80 هزار یورو تعیین می‌کنند و شما را به‌خاطر اظهار اشتباه جریمه هم می‌کنند.» وی می‌افزاید: «نامه‌نگاری برای خروج این ماده‌اولیه که بیش از نرخ اصلی ارزش‌گذاری شده است، بیش از 3 ماه زمان می‌برد. در این چندماه شرکت‌ها هم زیان کرده‌اند و هم تولید عقب افتاده و هم باید هزینه انبارداری در گمرک را بپردازند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =