خودروهای ژاپنی

سهم بازاری که زمانی تحت‌سلطه خودروهای ژاپنی و کره‌ای قرار داشت، این روزها با افزایش کاذب و بی‌رویه قیمت‌ها، درا ختیار خودروهای چینی و ایرانی قرار گرفته و محصولاتی که از دو کشور آفتاب تابان (ژاپن) و آرامش بامدادی (کره) می‌آمدند، عرصه را برای خودروهای کشور اژدهای سرخ (چین) خالی کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایط کنونی، بازار خودرو نیز مانند طلا و ارز با نوسان مواجه است و  قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنند. همین‌امر سبب شده است جایگاه قیمت‌ها و برندها در بازار تغییر کند. سهم بازاری که زمانی تحت‌سلطه خودروهای ژاپنی و کره‌ای قرار داشت، این روزها با افزایش کاذب و بی‌رویه قیمت‌ها، درا ختیار خودروهای چینی و ایرانی قرار گرفته و محصولاتی که از دو کشور آفتاب تابان (ژاپن) و آرامش بامدادی (کره) می‌آمدند، عرصه را برای خودروهای کشور اژدهای سرخ (چین) خالی کردند. اتفاقی که شاید بتوان ممنوعیت 3ساله واردات خودروهای خارجی را دلیل اصلی آن دانست. بازار خودرو از تیر 97 که رسما ممنوعیت واردات اعلام شد تا امروز حال‌وروز خوشی نداشته است. تغییرات روزانه قیمت‌ها از سمت بازار آزاد در حوزه خودروهای داخلی، سوءاستفاده دلالان خودروهای خارجی و نمایشگاه‌داران با تغییر نرخ‌ها و همچنین لیست قیمت ماهانه خودروسازان همراه با تغییرات قابل‌توجه از مهم‌ترین اتفاقاتی هستند که بعد از ممنوعیت واردات خودرو در بازار رخ می‌دهند.
حالا باید گفت بعد از ممنوعیت چندساله واردات خودرو هیچ چیز سرجای خود نیست. خودروهای وارداتی که در بازار با وجود نمایندگان خود قیمت‌های مشخصی داشتند بعد از اعمال تحریم‌های خودرویی توسط خودروسازان خارجی دیگر در بازار حضور ندارند و دیگر هیچ خودرویی قیمت کنترل‌شده‌ای ندارد. 
خریداران خودرو تا قبل از ممنوعیت واردات می‌توانستند در بازه قیمتی مشخص به تفکیک برند خودرو موردنظر خود را خریداری کنند. اما متاسفانه درحال‌حاضر نبود نظارت در بازار فعلی باعث شده است هیچ برندی، قیمت مشخصی نداشته باشد و تغییرات روزانه قیمت خودرو بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 
درحال‌حاضر به‌دلیل نوسان قیمت‌ها در بازار، خودروهای کره‌ای و ژاپنی که زمانی حداکثر قیمت آنها مانند لکسوس، سانتافه، آرزا و سورنتو نهایتا به 800 تا 900میلیون‌تومان می‌رسید، جایگاه خود را به خودروهای چینی داده است. خودروهایی که زمانی به‌دلیل حضور برندهای خارجی کمتر توجهی به آنها می‌شد، حال قیمت آن‌ها در بازار حدود یک‌میلیاردتومان شده است. 
خودرویی مانند هایما S7 که هنگام تردد در خیابان کمتر جلب‌توجه می‌کردند و مردم آن را یک خودرو چینی معمولی می‌دانستند. جک S5 نیز با قیمتی حدود 900‌میلیون‌تومان در بازار خرید فروش می‌شود. یکی‌ دیگر از شرکت‌های چینی که در بازار فعالیت می‌کند، با تغییر ماهانه لیست‌ قیمت‌ برای دو برند خود در برخی مدل‌ها بهای ‌آنها به 650 تا 800میلیون‌تومان رسیده، ام‌وی‌ام ایکس‌55 در آخرین بخشنامه شرکت مدیران‌خودرو قیمت خود را به 687میلیون‌تومان رسانده است، تیگو5 محصول چری در آخرین بخشنامه مدیران‌خودرو؛ 641میلیون و 500 هزار تومان، چری‌آریزو6، 697 میلیون‌و300هزارتومان و خودرو چری تیگو7 نیز 810میلیون‌و300هزارتومان قیمت‌گذاری شده است.در شرایطی که قیمت‌ها در بازار ثبات ندارند، شاید باز شدن واردات یا تزریق خودروهای دپوشده در گمرک راه‌حلی برای بهتر شدن وضعیت بازار باشد. 
این درحالی‌است که به‌گفته سازمان تعزیرات حکومتی، معیار قیمتی برای خودرو اعلام نشده و همین امر ما را در برخورد با دلالانی که قیمت‌های بالایی را بر محصولات اعمال می‌کنند، بلاتکلیف کرده است. همین امر باعث می‌شود متاسفانه درحال‌حاضر وزارت صمت برنامه موثری جز برگزاری قرعه‌کشی‌هایی که در فاصله ثبت‌نام تا برگزاری قرعه‌کشی اول به منظور آرام‌کردن بازار انجام داد، برنامه دیگری را اجرایی نکرده و به نوعی بازار رها شده است. نکته قابل‌توجه اعلام قیمت‌های نجومی برای خودروهاست که در برخی محصولات ازجمله خودروهای چینی در بازار باعث شده مشتری نسبت‌به‌ خرید خودروهایی در بازه قیمتی بالای 500میلیون دچار تردید شود و می‌توان گفت این افراد به‌نوعی منتظر ثبات شرایط هستند. این در حالی است که بسیاری هم ترجیح می‌دهند به جای خرید خودروهای داخلی یا چینی در بازه قیمتی 500 تا 900‌میلیون‌تومان، خودرو خارجی کارکرده اما مدل پایین را خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =