تایر

خرید و فروش میلیونی کد رزرو تایرهای وانتی توسط دلال‌ها، قیمت برخی محصولات تولید داخل را تا یک‌میلیون‌ تومان به ازای هر جفت تایر بالا برد.

به گزارش «اخبار خودرو»، خرید و فروش میلیونی کد رزرو تایرهای وانتی توسط دلال‌ها، قیمت برخی محصولات تولید داخل را تا یک‌میلیون‌تومان به ازای هر جفت تایر بالا برد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» اجرای طرح‌های کنترلی بر بازار تایر در  بستر سامانه جامع تجارت، ‌اگرچه می‌توانست تاثیر مثبتی بر کنترل قیمت‌ها و حذف واسطه‌گران داشته باشد اما برخی ایرادهای ساختاری در این سامانه باعث شد ‌نه‌تنها قیمت تایرهای وانتی در  بازار کنترل نشود بلکه در مواردی شاهد افزایش بها هم باشیم. ازجمله مشکلات سامانه‌جامع‌تجارت در زمینه فروش تایرهای تولید داخل، ‌امکان رزرو تایر توسط مصرف‌کننده نهایی بوده که تحت‌عنوان رزرو دو ماهه کالا در سامانه امکان‌پذیر است. 
اگرچه روزنامه «دنیای‌خودرو» در یکی از گزارش‌های خود به این مشکل در سامانه برای ثبت‌نام تایرهای وانتی اشاره‌ و امکان ثبت‌نام تایرهای وانتی توسط مالکان خودروهای سواری را معضلی برای عوامل فروش و توزیع تایر عنوان کرد اما نه‌تنها این مشکل هنوز برطرف نشده است بلکه معضلات جدیدی به‌واسطه مشکلات ساختاری در سامانه‌جامع‌تجارت گریبان بازار را گرفته است. خریدوفروش کد رزرو تایرهای وانتی در بازار یکی از این مشکلات است. 
به شکلی که در هفته‌های گذشته و پس از آنکه تایرسازان از یک‌ماه قبل مکلف به ثبت تایرهای وانتی تولید خود در سامانه مذکور شدند اما برخی افراد به‌سرعت اقدام به رزرو این تایرها در سامانه کرده و موجودی توزیع‌کنندگان در این گروه محصول خاص را به نفع خود قفل کردند. این کدهای  رزرو که اعتبار دوماهه دارند حال با قیمت یک‌میلیون‌تومانی بین دلال‌های بازار خریدوفروش می‌شوند. به‌گونه‌ای‌که توزیع‌کنندگان اصلی تایر هرروز با پیشنهاد خرید چند کد رزرو مواجه شده و برخی نیز با خرید این کدها اقدام به آزاد کردن تایرهای وانتی از سامانه می‌کنند. تایرهای آزادشده از سامانه باردیگر در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرند و کالا به‌صورت آزاد در بازار به فروش می‌رسد. چنین روندی نه‌تنها باعث شده است قیمت تایرهای وانتی در بازار کنترل نشود بلکه در مواردی حتی منجر به صعود قیمت‌ها نیز شده است. به‌عنوان‌مثال کد رزرو تایرهای 7-50و 7-50-16 که بیشترین متقاضی را در بازار دارد، به قیمت یک‌میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. ازسوی‌دیگر تایر وانتی سایز 8-25-16که تا قبل از الزام وزارت صمت برای فروش آن در سامانه به‌دلیل حجم بالای تولید توسط تایرسازان حتی به قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسید، حالا به جای هرجفت دو میلیون و 550هزار تومان‌، با قیمتی نزدیک به سه‌میلیون و 500هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. مشکلات عدیده سامانه‌جامع‌تجارت در زمینه فروش تایر باعث شد نه‌تنها قیمت تایرهای ایرانی در بازار سروسامان پیدا نکند بلکه در مواردی زمینه تخلف و افزایش قیمت را نیز به وجود آورده است. 
به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌پیش از این حمید محله‌ای، معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت از تصمیم این وزارتخانه برای کاهش مدت رزرو تایر در سامانه از دو ماه به 10روز خبر داده بود که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار این اتفاق هنوز رخ نداده و تایرهای رزروشده تا دوماه در انبار توزیع‌کننده به نفع فرد رزروکننده قفل می‌شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =