روغن موتور

کمتر از یک هفته بعد از انتشار خبر موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت روغن‌موتورهای دیزلی و بنزینی در رسانه‌ها،‌بازار به‌شدت با کاهش عرضه این گروه از روانکارها مواجه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمتر از یک هفته بعد از انتشار خبر موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت روغن‌موتورهای دیزلی و بنزینی در رسانه‌ها،‌بازار به‌شدت با کاهش عرضه این گروه از روانکارها مواجه شد. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، ‌این روزها انواع روغن‌موتورهای پرطرفدار شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی به‌شدت در بازار کمیاب شده‌اند و درشرایطی که سازمان حمایت هنوز مصوبه افزایش قیمت را به‌شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ نکرده است، ‌بخش خرده‌فروشی بازار به‌صورت خودمختار دست به‌بالا بردن قیمت‌ها زده است. 
تا جایی که روغن‌موتورهای پرطرفدار یا در بازار پیدا نمی‌شوند یا با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از نرخنامه سازمان حمایت به‌فروش می‌رسند. اما درشرایطی که مسئولان سازمان حمایت حاضر به‌پاسخگویی درخصوص چرایی ابلاغ نشدن مصوبه مذکور نیستند، ‌شنیده‌ها حکایت از احتمال مسکوت ماندن مصوبه مذکور دارد. این بدان معناست که در شرایط خاص فعلی احتمال دارد وزیر صنعت، معدن و تجارت در جایگاهی بالاتر از سازمان حمایت با افزایش قیمت روغن‌های موتوری موافقت نکند. اما آنچه سبب شده روغن‌های موتوری آن هم از برندهای پرطرفدار ایرانی در بازار کمیاب شوند، بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده از یک سو و عوامل بزرگ و اصلی توزیع روانکار در سطح کشور است که هنوز به‌آینده و ابلاغ مصوبه‌ای که اوایل هفته گذشته رسانه‌ای شد، امید دارند. خبری که از افزایش تا 40 درصدی قیمت روغن‌موتورهای بنزینی  و تا 53 درصدی روغن‌موتورهای دیزلی حکایت داشت و کافی بود تا پس از انتشارش عاملین بزرگ که مقادیر زیادی روغن‌های موتوری را در اختیار دارند، نسبت به‌توقف فروش و عرضه دربازار اقدام کنند تا در آینده با بالا رفتن قیمت‌ها 40 تا 53 درصد بیشتر سود کنند.
حالا اما به‌گفته برخی منابع آگاه احتمال موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با این مصوبه به‌شدت کاهش یافته و به‌زودی با ورود دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات به‌این بازار، ‌با محتکران برخوردی قاطع صورت خواهد گرفت. روندی که می‌تواند به‌توزیع دوباره روانکارهای خودرویی در بازار و به‌تعادل رسیدن قیمت‌ها که این روزها به‌شدت صعودی شده است، کمک کند. 
به‌گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار ‌بسیاری از عوامل خرده‌فروشی کمبودهای موجود را ناشی از کاهش عرضه روغن‌های موتوری توسط تولیدکنندگان بزرگ عنوان می‌کنند. اتهامی که شاید چندان ارتباطی به‌شرکت‌های تولیدکننده نداشته باشد و مهم‌ترین علت برای گرانی‌ها و کمبودهای اخیر، عدم عرضه محصول توسط عوامل اصلی توزیع است. 
چراکه درنهایت این هفته تکلیف مصوبه افزایش قیمت روغن‌های موتوری مشخص خواهد شد و شرکت‌های تولیدکننده براساس هر دو گزینه مورد احتمال فروش خود را برای عوامل خود باز خواهند کرد. اما آنچه این روزها در بازار تعویض‌روغنی‌ها و حتی سایت‌های فروش آنلاین کاملا مشهود است،‌ نایاب شدن روغن‌های پالایشگاهی و جایگزین شدن این برندها با محصولاتی است که در نبود برندهای معروف درحال کسب سهم از بازار هستند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد چندان پایدار نخواهد ماند و ظرف این هفته با تعیین‌تکلیف شدن مصوبه اخیر سازمان حمایت و آزاد شدن محصولات احتکارشده در انبارها،‌بار دیگر سهم بزرگی از بازار در اختیار شرکت‌های قدیمی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =