تصادف

آمار مربوط به قربانیان حوادث رانندگی در ماه‌های گذشته هم نشان‌دهنده کاهش نسبی این آمار درمقایسه‌با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است. بر این اساس، تصادفات منجر به فوت در نوروز ۱۳۹۹، در قیاس با نوروز سال گذشته، ۴۱درصد کمتر بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، داده‌های آماری تصادفات جاده‌ای منجربه فوت که به‌صورت منظم ازسوی پلیس راهور ناجا و همچنین سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر می‌شود، نشان‌دهنده افت میزان تلفات جاده‌ای در کشور در نیمه‌نخست سال جاری و همچنین نوروز ۱۳۹۹ است. با این همه، باتوجه به خانه‌نشینی اجباری در نوروز امسال و اعمال محدودیت‌های مختلف برسر راه سفرهای برون‌شهری، این کاهش آمار تلفات را می‌توان استثنایی بر قاعده کلی در نظر گرفت. با این‌همه، داده‌های آماری دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مرگ‌و‌میر ایرانی‌ها در جاده‌های کشور، در‌مقایسه با یک یا دو دهه پیش نزولی بوده است.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی‌قانونی کشور، در نیمه‌نخست سال جاری ۷ هزار و ۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که این‌رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ که آمار تلفات ۹ هزار و ۳۵۷ نفر بود، حدود ۱۵.۷درصد کاهش یافته است. به صورت تفکیکی، در شش‌ماهه نخست امسال استان‌ تهران با ۵۹۷مورد، فارس با ۵۸۵ مورد و خراسان ‌رضوی با ۵۱۷ مورد فوتی، بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۱مورد، کهگیلویه ‌و بویراحمد با ۹۳ مورد و چهارمحال‌و‌بختیاری با۱۴۴ مورد فوتی، کمترین آمار تلفات را داشته‌اند. این در حالی است که از مجموع تلفات در این مدت، ۶ هزار و ۴۴۶ نفر مرد و هزار و ۴۴۵ نفر زن بوده‌اند.

در نیمه‌نخست امسال، همچنین از کل تلفات تصادفات، ۵هزار و ۲۴۲ نفر در محورهای برونشهری، ۲ هزار و ۷۵ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۵۳۳ نفر در مسیرهای روستایی و ۹ نفر در راه‌های اختصاصی جان خود را از دست داده‌اند. ۳۲ نفر نیز در سایر مسیرها درپی حوادث رانندگی جان باختند. تعداد مصدومان حوادث رانندگی شش‌ماهه نخست امسال که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۱۴۶هزار و ۶۱۰ نفر اعلام شده است که از این تعداد، ۱۰۹ هزار و ۹۸۶ نفر مرد و ۳۶ هزار و ۶۲۴ نفر زن بوده‌اند. آمار مصدومین حوادث رانندگی در نیمه اول امسال نیز نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۱درصد کمتر شده است.

کرونا؛ عامل اصلی کاهش آمار قربانیان تصادفات

این در حالی است که آمار مربوط به قربانیان حوادث رانندگی در ماه‌های گذشته هم نشان‌دهنده کاهش نسبی این آمار در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است. بر این اساس، تصادفات منجر به فوت در نوروز ۱۳۹۹، در قیاس با نوروز سال گذشته، ۴۱درصد کمتر بود.

داده‌های پزشکی قانونی در این زمینه نشان می‌دهند در فاصله ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵‌فروردین  امسال، به طور کلی ۵۳۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که این آمار، کمترین آمار فوتی‌های حوادث رانندگی در کل دهه ۱۳۹۰ بوده است.

آمار تفکیکی نشان می‌دهند در نوروز امسال، بیشترین تلفات در روزهای ۲۷ و ۲۹ اسفند با ۴۴فوتی و کمترین آن با رقم ۱۶فوتی در روز چهارم فروردین ماه گزارش شده است. همچنین استان‌های تهران با ۵۹مورد منجر به فوت، فارس با ۴۴مورد و کرمان با ۳۹مورد، بیشترین و استان‌‌های ایلام با ۲مورد، قم با ۴مورد و یزد با ۵مورد فوتی، کمترین آمار تلفات حوادث نوروزی را داشته اند. از‌آن‌سو،

در فروردین‌ماه نیز با کاهش ۳۳‌درصدی تلفات تصادفات مواجه بودیم، به‌طوری‌که در این ماه ۸۳۲ نفر در تصادفات جان باختند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (۱۲۴۲ مورد فوتی)، حدود ۳۳درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

البته این داده‌های آماری را می‌توان به مثابه «داده‌های پرت» در علم آمار در نظر گرفت، چراکه استثنایی بر قاعده کلی بوده‌اند، بنابراین استناد به آنها چندان صحیح نیست. دلیل این موضوع نیز خانه‌نشینی اجباری ناشی‌از شیوع بیماری کووید۱۹، تعداد سفرها در نوروز امسال به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده بود و علاوه بر این، افزایش قیمت بنزین، تعطیلی بسیاری از مراکز تفریحی و اقامتی و مواردی از این دست نیز در کاهش سفرهای بین‌شهری و در‌نتیجه کاهش آمار تصادفات منجر به مرگ دخیل بوده‌اند.

کاهش درازمدت آمار فوتی‌های تصادفات

با این همه، شواهدی در دست است که نشان می‌دهد آمار کشته‌شدگان در حوادث جاده‌ای، در یک‌بازه طولانی‌مدت‌تر نیز نزولی بوده است.

جانشین پلیس‌راه راهور ناجا، چندی پیش با اعلام آمار حوادث جاده‌ای گفت: «در سال ۱۳۸۵ به ازای هر ۱۰۰هزار نفر، ۴۰کشته در تصادفات و در سال ۱۳۹۸، به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، ۱۹ کشته داشتیم.»

سرهنگ ایوب شرافتی ادامه داد: «وضعیت ترافیک ما پیشرفت داشته و باید این را بپذیریم که روزبه‌روز بهتر شده است. البته شاید با شرایط مطلوب فاصله داشته باشیم، اما با سال ۱۳۷۴ که مقایسه می‌کنیم به یاد می‌آورم که مشکلات بسیاری داشتیم. در آن زمان اورژانس دیر به محل می‌رسید، اما در‌حال‌حاضر اورژانس به‌موقع و حتی گاهی زودتر از پلیس در‌محل‌حاضر می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =