هوندا e

هرچند الکتریکی‌ها که از سال 2010 رشد صعودی به خود گرفتند و به‌رغم‌آنکه سال جاری یکی از بدترین شرایط  را برای آنها رقم زد  اما شاید 2021 مسیر روبه‌رو جلو برای این خودروهای بی‌صدا  اما با انرژی تجدیدپذیر را به ارمغان آورد.

به گزارش «اخبار خودرو»،«سالی که نکوست از بهارش پیداست» این ضرب‌المثل را باید درباره سال پراز چالش و اتفاقات 2020 و مهمان ناخوانده‌اش یعنی بیماری کووید-19 به‌کار برد زیرا به‌تبع‌آن تمام صنایع در هر سطحی با مشکلات اساسی مواجه ‌شده‌اند. یکی از صنایع مهم و البته پیشرفته در این میان خودروسازی است که با چالش جدی روبه‌رو شده، اتفاقی که تا 5‌دهه اخیر شاهد نبودیم. اما با نزدیک شدن به پایان سال 2020 و معرفی محصولات اخیر کمپانی‌های مطرح، به باور بسیاری از کارشناسان اگر واکسن بیماری کووید-19 نیز به بازار عرضه شود، تاثیرات بسیار مثبتی بر صنعت خودرو خواهد داشت. هرچند الکتریکی‌ها که از سال 2010 رشد صعودی به خود گرفتند و به‌رغم‌آنکه سال جاری یکی از بدترین شرایط  را برای آنها رقم زد  اما شاید 2021 مسیر روبه‌رو جلو برای این خودروهای بی‌صدا  اما با انرژی تجدیدپذیر را به ارمغان آورد. در ادامه 5 خودرویی را که کاندیدای بهترین الکتریکی‌های سال 2021 خواهد بود، به شما معرفی خواهیم کرد.

ب‌ام‌و iX3؛چهره آشنا باواریایی

اواسط ماه جولای سال جاری کمپانی ب‌ام‌و در راستای الکتریزه کردن محصولاتش، نسخه برقی کراس‌اوور محبوب خود یعنی X3 را با نام iX3 به جهان معرفی کرد. کراس‌اوور iX3 حدود 7.5سانتی‌متر از X3 کوتاه‌تر به لحاظ ارتفاع و در جزئیات طراحی بدنه و کابین تفاوت‌هایی با آن دارد. به‌عبارت‌دیگر فرم و گرافیک چراغ‌ جلو، خط شخصیتی بدنه و البته گرافیک چراغ‌های عقب مانند X3 هستند با این تفاوت که المان‌هایی در بدنه به‌کار گرفته شده تا این کراس‌اوور الکتریکی را یک خودرو دوست‌دار محیط‌زیست نشان دهد. مهم‌ترین ویژگی طراحی iX3؛ فرم خاص رینگ‌های آن موسوم به Aero Wheels است که باتوجه به فرم پره‌ها و به کمک جلوپنجره مسدودشده(فاقد منفذ ورودی هوا) خودرو و کاور شدن سطح زیرین بدنه، تاثیر بسزایی در کاهش مقاومت هوا و بهبود ضریب آیرودینامیک دارد تا ضریب درگ را به 0.29 برساند. کابین با متریال باکیفیت، پوشش چرم صندلی‌ها، نمایشگرهای 12.3اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و 10.25اینچی کنسول میانی و همچنین لیست ‌بلندی از تجهیزات ایمنی و رفاهی روز ازجمله ویژگی‌های مثبت iX3 هستند. باتوجه به‌اینکه باواریایی‌ها محصولات محورمحرک عقب(دیفرانسیل عقب) طراحی می‌کنند، iX3 نیز در محورعقب خود یک موتور به قدرت 210کیلووات (286اسب‌بخار) را جای داده که البته منبع تغدیه آن یک پک‌باتری 80کیلووات ساعتی است و می‌توان از آن 74کیلووات ساعت بهره گرفت. این کراس‌اوور تمام‌الکتریکی ب‌ام‌و با یک‌بار شارژ، مسافتی برابر 460کیلومتر را می‌پیماید که البته حداکثر سرعت آن به 180کیلومتر برساعت می‌رسد. ازجمله دلایل کاندیدا شدن iX3 باید به پیمایش مسافتی، زمان نسبتا کوتاه برای شارژ 80درصدی باتری(34دقیقه)، توان پیمایش مسافتی برابر 100کیلومتر در 10دقیقه شارژ، متریال باکیفیت کابین، خدمات ویژه ب‌ام‌و برای تعویض و نگهداری باتری‌ها تا 10سال اشاره کرد.  

هونداe؛ تصویر آینده در حال

یکی از دلایلی که باعث شد هونداe به‌عنوان یکی از کاندیداهای الکتریکی 2021 معرفی شود، مناسب‌ترین خودرو کوچک کاربردی شهری است. زیرا استایل بدنه ساده در کنار تناسبات عالی، یک هاچ‌بک جذاب دوست‌داشتنی را ارائه می‌دهد. هنگام ورود به کابین می‌توان مهندسی بی‌نظیر هوندا را دید زیرا کابینی کاربردی و درعین‌حال مدرن را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. یک نمایشگر 8.8اینچی مقابل راننده، دو نمایشگر 12.3اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، نمایشگرهای 6.5اینچی کناری برای نمایش تصاویر اطراف خودرو به راننده و جایگزین آینه‌های جانبی، حس یک خودرویی از آینده اما حاضر در زمان حال را به شما القا می‌کند. دستگیره‌های iشکل آیرودینامیک فوق‌ارگونومیک با قابلیت باز شدن 65درجه‌ای و دوربین‌های پیشرفته جایگزین آینه‌های جانبی، از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کوچولوی دوست‌داشتنی هوندا هستند. مهم‌ترین دلیل انتخاب هونداe بین کاندیداهای بهترین الکتریکی 2021؛ بخش فنی کاملا کارآمد و متناسب با نیازهای شهری است. زیرا در سه نسخه (استاندارد و دو نسخه ADVANCE) عرضه شده است. مدل استاندارد آن قدرتی برابر 134اسب‌بخار و گشتاور 315‌نیوتون‌متری دارد اما دو نسخه ADVANCE قدرت 154اسب‌بخاری و گشتاور 315 نیوتون‌متری را ارائه می‌دهند. هوندا e در هر سه نسخه به باتری لیتیوم-یونی 35.5کیلووات ساعتی مجهز است و فقط به 31دقیقه نیاز دارد تا 80درصد شارژ شود. همچنین برد مسافتی نسخه استاندارد این هاچ‌بک دوست‌داشتنی 210کیلومتر است. در نسخه ADVANCE با رینگ 17اینچی که برای یک خودرو هاچ‌بک کوچک کلاسB عالی به نظر می‌رسد، این میزان به 220کیلومتر می‌رسد. سیستم‌های فوق‌هوشمند ایمنی هونداe که در کلاس خود منحصربه‌فرد هستند، این خودرو را به یکی از بهترین‌های 2021 بدل کرده است. 

مزداMX-30؛ مفهوم جدید الکتریکی

به جرأت می‌توان گفت خاص‌ترین خودرو الکتریکی حاضر در این لیست مزدا MX-30 است. همین مساله سبب شد این خودرو به‌عنوان یکی از کاندیداهای بهترین الکتریکی 2021 شناخته شود. سال گذشته کمپانی مزدا در موتورشو توکیو، نخستین خودرو تمام‌برقی خود به‌نام MX-30 را که برپایه کراس‌اوور کامپکت شکل گرفته است، به جهان معرفی کرد. این محصول متفاوت مزدا توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. استایل بدنه براساس هویت خاص و ستودنی طراحی مزدا؛ بسیار ساده و متناسب است و اثری از شلوغ‌هایی فرمی متداول در طراحی‌های محصولات خودروسازان شرقی در آن دیده نمی‌شود. دماغه بلند خودرو، سبک بازشو درها و سقف کمانی‌شکل، تا حدی  آن را از همکلاس‌هایش متمایز کرده است. اما در پس این شخصیت ساده و نافذ، برای اولین‌بار می‌توان موتور برقی با نشان مزدا را دید. درباره طراحی داخلی باید گفت چیدمان ساده و اصطلاحا دل‌باز با تاکید در استفاده از مواد قابل‌بازیافت و دوستدار طبیعت به چشم می‌خورد. طراحان مزدا فضای کابین MX-30 را محیطی صمیمی، دل‌باز و راحت توصیف می‌کنند که حتی با حذف ستونB (ستون بین درهای جلو و عقب) سعی کردند این حس را تقویت کنند. یک موتورالکتریکی قدرتمند ساخت کمپانی مزدا در محور جلو تعبیه شده است که حداکثر 143اسب‌بخار توان و 264نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا باتری‌های لیتیوم-یونی35.5کیلووات ساعتی نیروی لازم برای این موتورالکتریکی را تامین کنند. زمان شارژ این باتری  30 تا 40 دقیقه است که 80درصد باتری شارژ می‌شود. همچنین با استفاده از شارژر AC 22کیلوواتی، شارژ کامل 4.5ساعت به طول می‌انجامد.  

فولکس‌واگن ID.4؛هوشمند و متفاوت

بزرگ‌ترین خودروساز جهان برای رقابت و کسب سهم بیشتر بازار الکتریکی‌ها، اواخر دسامبر سال جاری از کراس‌اوور کامپکت خود به‌نام ID.4 رونمایی کرد. عضو تازه‌وارد برقی فولکس‌واگن، از سبک طراحی متفاوتی برخوردار است و مانند دیگر محصولات فولکس‌واگن از خطوط هندسی خشک، تخت و زوایای تیز در آن خبری نیست. همچنین کابین ID.4 مینیمال است و دو نمایشگر 10اینچی میان کنسول (به‌صورت آپشنال 12‌اینچی) 5اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) تعبیه شده است که به‌دلیل بهره‌مندی‌از مواد باکیفیت در کابین، دیگر شاهد یک فضای صرفا کاربردی با قطعات پلاستیکی نیستیم. مهندسان فولکس‌واگن، ID.4 را در دو نسخه محور محرک عقب با یک موتور و همچنین دو محور محرک با دو موتور در نظر گرفته‌اند. در مدل محورمحرک‌ عقب با یک موتورالکتریکی از نوع سنکرون با آهن‌ربای دائم است، حداکثر 201اسب‌بخار قدرت و 309‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و با باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت 52کیلووات ساعتی می‌تواند پیمایش حرکتی را به 402 کیلومتر برساند. در نمونه دو موتور مجموع قدرت به 306اسب‌بخار و پیمایش حرکتی به 500 کیلومتر نیز می‌رسد که دلیل آن باتری لیتیوم-یونی 82کیلووات ساعتی این مدل است. یکی از دلیل‌های انتخاب ID.4؛  موتورالکتریکی قدرتمند، خدمات عالی برای سرویس و نگهداری باتری تا 11سال و خدمات 6ساله موتورالکتریکی است. البته قیمت پایه 39هزار و 995دلاری برای مدل پایه و استاندارد ID.4 نیز یک مزیت محسوب می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد زکی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    آقا دمتون گرم واقعا خسته نباشید چرا عکس بیشتر نمیذارید؟
  • Sinaaaaaa IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    با سلام خدا قوت ویژه به روزنامه دنیای خودرو مطالبتون که عالی شکی توش نیست و واقعا دستمریزاد همچین خوب و عالی ادامه بدید موفق و پیروز باشید
  • Leda6 IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام و وقت بخیر به تیم خوب روزنامه دنیای خودرو مطالبی که منتشر می کنید خوبن واقعا از اونجای که مطالعه دارم درمورد الکتریکی ها ب ام و iX3 میگن خیلی از تکنولوژی های که تا حالا تو هیچ برقی آلمانی نبوده تو این هست البته ماشین جدید آئودی هم خیلی خوب و خفن ی جورای برای کشتن تسلا داره میاد در کل خسته نباشید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =