مرمت مقبره سران مشروطه

رئیس بیمارستان لقمان روز شنبه خواستار تسریع در بازسازی و تکمیل طرح مرمت مقبره سران مشروطه توسط مدیریت شهری شد و از شهرداری تهران خواست برای جلوگیری از شایعات مرتبط با تخریب این مکان، هرچه زودتر اجرای پروژه تکمیل و به پایان برسد

چند روز پیش، ماجرای بی‌اعتنایی به محل دفن برخی چهره‌های انقلاب‌مشروطه در جنوب تهران، بار دیگر مطرح شد. ماجرایی که در آن هم رد مدیریت شهری دیده می‌شود و هم یکی از بیمارستان‌ های  قدیمی تهران. ماجرا از این قرار است که مقبره حاجی‌میرزا نصراله‌ ملک‌المتکلمین، جهانگیرخان صوراسرافیل و دو نفر از همراهان آنها، که همگی از چهره‌های مشهور انقلاب مشروطه  هستند و در دوران استبداد صغیر به دستور محمدعلی شاه قاجار و شبانه به قتل رسیدند، در آستانه تخریب قرار گرفته است. 

دقیقا مالک این ملک کوچک در جنب بیمارستان لقمان تهران، مشخص نیست و از آنجا که میان شهرداری تهران و این بیمارستان بر سر مالکیت این مقبره کوچک اختلاف‌نظر وجود دارد، سال‌هاست بیم آن می‌رود این میراث تاریخی و فرهنگی تهران تبدیل به پارکینگ خودرو و به زمین‌های بیمارستان اضافه شود.

با این همه، سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید جای نگرانی نیست و مذاکره میان شهرداری و بیمارستان، با پذیرش موضوع ازسوی مدیریت بیمارستان و قول همکاری آنها مواجه شده، در این میان، مدیریت بیمارستان لقمان حتی حاضر است بخشی از زمین‌های خود را برای الحاق به این مجموعه تاریخی واگذار کند.

  تاریخچه ‌ای که ممکن است «پارکینگ» شود

سال گذشته، سازمان زیباسازی شهرداری تهران مقبره تخریب‌شده، سرداب و بخشی از محل‌های درحال ریزش این مقبره را مرمت کرد. البته بخشی از اقدامات مرمت نیمه‌کاره مانده است و ابزارآلات پیمانکار پروژه در محوطه آرامگاه وجود دارد. از ثبت تاریخی این مکان هم مدتی می‌گذرد و همین موضوع، به اختلافات حقوقی در این خصوص دامن زده، ظاهر ماجرا هم این است که محل آرامگاه صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین یا آرامگاه مشروطه در اختیار بیمارستان لقمان نیست، بلکه از لحاظ قانونی در تملک شهرداری تهران قرار دارد.

به‌تازگی و همزمان با انتشار خبری مبنی‌بر تخریب این مکان و تبدیل آن به پارکینگ بیمارستان لقمان؛ برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با سایت شهر این خبر را تکذیب کرد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه تاکنون سه اقدام اساسی درباره بازسازی و مرمت این مقبره انجام شده است، گفت: «در این مقبره، یک سرایدار به همراه خانواده‌اش بیش‌از پنجاه سال زندگی می کردند و حتی ادعای مالکیت بخشی از مقبره را داشتند که در آن ساخت‌وساز انجام شده بود. در گام اول برای این خانواده محل مناسبی تهیه و سپس فضای اقامت سرایدار تخریب و به فضای مقبره افزوده شد.»

او افرود: «بخش زیادی از مراحل مرمت و بازسازی قبرهای موجود در مقبره ملک ‌المتکلمین به پایان رسیده و مراحل نهایی در دست اقدام است.»

مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه گفت: «علاوه‌بر اقدامات فوق، شهرداری درراستای ایجاد دسترسی بیشتر و بهتر به مقبره، ساختمانی را همجوار با آن خریداری کرد و آن را به‌عنوان قلمرو به این مقبره تاریخی افزود.»

با این همه، ظاهرا گفت‌وگوی میان شهرداری تهران و مدیریت بیمارستان لقمان درخصوص حفظ این مکان تاریخی پیشرفت‌های خوبی داشته و بیمارستان حتی حاضر به همکاری در این مورد شده است. ضرغامی با بیان اینکه اقدامات عمرانی بیمارستان لقمان دخالتی در حریم مقبره ندارد، توضیح داد: «همکاری و تعامل خوبی با مسئولان بیمارستان وجود دارد و تاکنون چند جلسه مشترک برگزار شده است. حتی به‌تازگی بیمارستان اعلام کرد حاضر است بخشی از فضای پارکینگ موتورسیکلت خود را جهت الحاق به مقبره در اختیار بگذارد.»

امیدوار رضایی، رئیس بیمارستان لقمان روز شنبه خواستار تسریع در بازسازی و تکمیل طرح مرمت مقبره سران مشروطه توسط مدیریت شهری شد و باتوجه به اینکه شهردار تهران مسئولیت بازسازی را قبول کرده است، از شهرداری تهران خواست برای جلوگیری از شایعات مرتبط با تخریب این مکان، هرچه زودتر اجرای پروژه تکمیل و به پایان برسد.

 تماس «دنیای ‌خودرو» با مدیریت بیمارستان لقمان، به‌رغم همکاری اولیه، به پاسخگویی مسئولان این بیمارستان در مورد موضوع تخریب یادواره تاریخی منجر نشد و آنها حاضر به گفت‌وگو با دنیای خودرو و پاسخگویی نشدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =