روغن پایه

قیمت روغن‌پایه گروه یک در بورس کالای ایران تنها طی دو هفته، ۲ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم گران شد. روغن‌پایه SN۵۰۰ که بخش اصلی نیاز بازار به آن توسط شرکت نفت سپاهان تامین می‌شود، طی دو هفته گذشته در بورس کالا ۲ هزار تومان گران شده است.

به‌گزارش «دنیای‌ خودرو» درحالی که سازمان حمایت در نیمه نخست آبان‌ماه با بالا رفتن ۴۰ درصدی قیمت روغن‌موتورهای بنزینی و ۵۳ درصدی روغن‌موتورهای دیزلی موافقت کرد و قیمت‌ها به‌صورت رسمی بالا رفت،‌ پالایشگاه‌داران نیز به‌قیمت روغن‌پایه گروه یک عرضه‌شده در بورس کالا افزودند.

افزایشی ۱۰ درصدی طی دو هفته که قیمت هر کیلوگرم روغن‌پایه SN۵۰۰ را از ۱۵ هزار تومان به‌بیش از ۱۷ هزار تومان برای عرضه در بورس رساند.  البته نباید از یاد برد که عرضه قطره‌چکانی روغن‌پایه و تمایل پالایشگاه‌هایی با حجم بالای تولید روغن‌پایه برای صادرات محصول خود سبب می‌شود این کالا با قیمت بورسی به‌دست شرکت‌های تولید کننده روغن‌موتور در بخش خصوصی نرسد و این شرکت‌ها نیاز خود را از بازار آزاد و با نرخی بالاتر تامین کنند.

اگرچه براساس بررسی‌ها تنها ۵ شرکت پالایشگاهی اعم از نفت سپاهان،‌ نفت پارس،‌ نفت ایرانول، ‌نفت بهران و پالایش نفت تبریز قادر به‌تامین این گرید از روغن‌پایه هستند، ‌اما اغلب این شرکت‌ها تولیدات خود را در خطوط تولید روغن‌موتور خود مصرف می‌کنند و بار اصلی تامین بازار برعهده شرکت نفت سپاهان است. مجموعه‌ای که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری روغن‌پایه داشته باشد.

ارتباط مستقیم روغن ‌پایه با نرخ لوب ‌کات

از آنجا که هم روغن‌پایه گروه یک ایرانی و هم لوب‌کات به‌عنوان ماده اولیه تولید این محصول در بورس کالا عرضه می‌شوند، به‌راحتی می‌توان به‌نوسانات قیمتی لوب‌کات و روغن‌پایه پی برد.

قیمت لوب‌کات هر دو هفته و براساس میانگین نرخ دلار نیمایی و میانگین نرخ HSFO ۱۸۰ تحویل خلیج فارس توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود. برهمین اساس نرخ فروش روغن‌پایه نیز هر دو هفته یک‌بار توسط شرکت‌های پالایشگاهی تعیین و در بورس کالا عرضه می‌شود.

محصول کاملا داخلی با قیمت‌ های بین ‌المللی!

اگرچه لوب‌کات و روغن‌پایه کاملا از نفت تهیه می‌شوند و یک محصول تمام‌ایرانی به‌حساب می‌آیند، اما محاسبه قیمت‌ها براساس نرخ‌های جهانی و قیمت ارز سبب شده مصرف‌کننده داخلی و حتی تولیدکنندگان بخش‌خصوصــــــــی روانکار همواره در زیان باشند. تا جایی که قیمت لوب‌کات از ابتدای سال تاکنون ۲۷۰ درصد رشد داشــــــــــته و از ۲ هزار و ۶۶۱ تومان در ابتــــدای سال به‌هر کیلوگرم ۷هزار و ۲۵۶ تومان در آبان‌ماه رسیده است.

همین افزایش قیمت سبب شده قیمت روغن‌پایه SN۵۰۰ سپاهان نیز به‌همین میزان افزایش یابد و از حدود هر کیلوگرم ۶ هزار تومان در فروردین‌ماه به ۱۷ هزار تومان در آبان‌ماه برسد.

اگرچه با این شیوه، بررسی عملکرد پالایشگاه‌های روغن‌سازی برای بالا بردن قیمت روغن‌پایه منطقی است، اما باید توجه داشت که پالایشگاه‌های روغن‌سازی در فرآیند تولید روغن‌پایه به‌محصولات دیگری همچون پارافین‌وکس، ‌روغن‌های فرآیند و ... نیز دست پیدا می‌کنند و محصولات جانبی را با قیمت مناسبی به‌فروش می‌رسانند.

با این تفاصیل شرکت‌های تولیدکننده بخش‌خصوصی روانکارها که با اعلام مصوبه جدید سازمان حمایت درخصوص افزایش قیمت‌ها، جدول قیمت محصولات خود را تدوین کرده‌اند، به‌ناگاه با شوکی بزرگ مواجه شده‌اند و باید روغن‌پایه را به ازای هر کیلوگرم ۲ هزار تومان گران‌تر از زمان تصویب قیمت‌های جدید خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =