روغن پایه

سرانجام با ورود قاطع مرکز ملی رقابت  به‌موضوع قیمت‌گذاری روغن‌پایه توسط پالایشگاه‌های روغن‌سازی،‌ تولیدکنندگان اصلی این محصول ملزم به‌کاهش قیمت‌ها از هر کیلو ۱۷ هزار  تومان به‌حدود ۱۴ هزار تومان شدند.

به‌ گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌مدت‌هاست که تولیدکنندگان بخش‌خصوصی روانکارهای خودرویی و صنعتی در کشور نسبت به گران ‌فروشی روغن ‌پایه کاملا ایرانی که از لوب‌کات به‌عنوان یکی از مشتقات نفتی تهیه می‌شود، گلایه داشتند.

عرضه روغن‌پایه با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از فرمول مورد تایید اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران سبب شده بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده بخش‌خصوصی روانکار در کشور با خطر تعطیلی مواجه شوند.

بر همین اساس و به‌گفته منابع آگاه،‌ پیگیری‌های برخی از مدیران بخش‌خصوصی تولید روانکار در کشور مبنی‌بر مبنای محاسبه نادرست قیمت روغن‌پایه باعث شد مرکز ملی رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری روغن‌پایه ورود کند.

براساس فرمول مورد تایید،‌ قیمت روغن‌پایه باید ۴۰ درصد گران‌تر از قیمت لوب‌کات در بورس کالا عرضه شود و در بدترین شرایط نباید قیمت هرکیلو روغن‌پایه گروه یک از ۱۱ هزارتومان فراتر برود. حال اما با توجه به‌قیمت ۱۷ هزارتومانی عرضه روغن‌پایه در بورس کالا و به‌خطر افتادن حیات اقتصادی شرکت‌های بخش‌خصوصی که با توجه به‌تغییر ماهیت کاربردی روغن‌پایه گروه یک، ‌باید در گروه محصول روانکارهای صنعتی با شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی به‌رقابتی ناعادلانه بپردازند، ‌مرکز ملی رقابت پالایشگاه‌داران را ملزم به‌کاهش قیمت عرضه محصول روغن‌پایه خود از ۱۷ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان کرده است.

شنیده‌ها اما حکایت از آن دارد که  پالایشگاه‌های بزرگ تولیدکننده روغن‌پایه که تولید این ماده‌اولیه بسیار بالاتر از نیاز مصرفشان در خطوط تولید روانکارهای نهایی است، به‌شدت با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

در بین ۵ تولیدکننده اصلی روغن‌پایه در کشور،‌ یکی از شرکت‌ها به‌دلیل در اختیار داشتن حجم بالای تولید و عدم توان در تبدیل  همه روغن‌پایه به محصول نهایی، نقش تاثیرگذاری در قیمت‌گذاری روغن‌پایه دارد.

به‌گزارش خبرنگار «دنیای ‌خودرو» ‌فتحی، معاونت اقتصادی و توسعه مرکز ملی رقابت در نامه‌ای به‌پالایشگاه‌ها آن‌ها را ملزم به‌کاهش قیمت این محصول کرده است و درصورت ثابت ماندن این تصمیم باید منتظر ایجاد ثبات در بازار روغن‌پایه ایرانی بود. 

از سوی دیگر کارشناسان صنعت روانکار بر این باورند که مشکل اصلی از بالا رفتن مداوم قیمت لوب‌کات به‌عنوان خوراک اصلی پالایشگاه‌های روغن‌سازی توسط پالایشگاه‌های نفتی است. این درحالی است که پالایشگاه‌های نفتی قیمت لوب‌کات را بر اساس قیمت دلار و قیمت‌های روز جهانی تعیین می‌کنند. اما همواره از روغن‌سازان خواسته می‌شود روغن‌پایه را بر مبنای محاسبات داخلی در بورس عرضه کنند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد درچنین شرایطی مرکز ملی رقابت،‌ سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باید کار را یک بار برای همیشه از سرچشمه اصلاح کنند و اگر عزمی برای سرپا ماندن بیش از ۲۰۰ واحد بلندینگ روانکار در کشور وجود دارد،‌ اصلاح قیمت‌ها از پالایشگاه‌های نفتی و درخصوص لوب‌کات کلید بخورد. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =