تاکسی‏ های آنلاین

باتوجه به اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای و اینکه طی این مدت سفرهای درون‌شهری با کاهش روبه‌رو خواهند شد و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح هم اعمال می‌شود، قطعا میزان استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی هم کاهش می‌یابد

محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی تقریبا در سراسر کشور از روز شنبه این هفته کلید خورد، این در حالی است که با اعمال این محدودیت‌ها، کسب‌وکار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی هم تحت‌شعاع قرار گرفته است. پیش از این، مشخص شده بود برخی رانندگان مبتلا به کرونا، دستکم برای مدتی کوتاه، بدون توجه به لزوم قرنطینه شخصی، فعالیت داشته‌اند و به‌همین‌دلیل، پایش‌ها برای جلوگیری از فعالیت این دسته از رانندگان در سرویس‌های تاکسی اینترنتی نیز چند روزی است آغاز شده؛ در همین ارتباط گویا هم این شرکت‌ها و هم دولت، قرار است بسته‌های حمایتی برای جبران خانه‌نشینی احتمالی این رانندگان تدارک ببینند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در این مورد به «دنیای‌ خودرو» خبر داد که این بسته‌های جبرانی، در مواردی شامل عدم دریافت کمیسیون انجام سفر توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی خواهد بود.

حدود یک‌هفته پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی را متهم کرد که رانندگان آنها با وجود ابتلا به کرونا در سطح شهر فعالیت داشته‌اند.

به‌گفته ربیعی، گزارش‌های سامانه «سیب» وزارت بهداشت نشان می‌دهد دستکم ۲۵درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا در یک‌روز در سطح شهر فعال بوده و البته، بخشی از آنها نیز راننده‌های فعال در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی بوده‌اند.

پایش کرونایی در سرویس ‌های تاکسی اینترنتی

در همین ارتباط علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هفته گذشته به موضوع ابتلای رانندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی به کرونا اشاره کرد و به‌عنوان نمونه، از فعالیت حدود ۹۴۰راننده مبتلا به کرونا در یکی از این شرکت‌ها خبر داد.

تداوم مسافرگیری با وجود ابتلای احتمالی راننده و حتی مسافران این شرکت‌ها به کرونا در حالی است که پیش از این، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران؛ در توئیتر خود از اتصال سامانه‌های فروش بلیت به دولت الکترونیک و مطابقت کدملی مسافران با افراد دارای ویروس کرونا خبر داده بود. 

به‌گفته این مقام مسئول، به این ترتیب از خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس توسط افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، جلوگیری خواهد شد. 

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چند روز پیش، در حساب توئیتری خود اعلام کرد طی همکاری وزارتخانه متبوعش با وزارت بهداشت و بر بستر دولت الکترونیک، اطلاعات تمام مسافران هواپیما و قطار بین‌شهری، با بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا تطبیق داده می‌شود و از جابه‌جایی افرادی که مبتلا هستند، جلوگیری خواهد شد.

جهرمی همچنین در توئیت دیگری با تاکید بر اضافه شدن سامانه‌ تاکسی‌های اینترنتی به این طرح، از اتصال دو شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی به بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا خبر داد و گفت تاکنون حساب کاربری چند صد راننده مبتلا به کرونا تعلیق شده است.

به‌گفته وزیر ارتباطات، دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی نیز موظف هستند طی مدت یک‌هفته، به دولت الکترونیک متصل شوند.

بسته حمایتی برای تاکسیرانان مبتلا به کرونا

در این میان اما وزیر ارتباطات، از تعیین بسته‌های حمایتی برای رانندگان مبتلا به کرونا خبر داد. البته پیش از او مدیران برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی نیز از ارائه وام و تسهیلات به رانندگان مبتلا به کرونا، برای جبران خانه‌نشینی احتمالی آنها در این دوره خبر داده بودند.

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در مورد ملاحظات کرونایی برای رانندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی گفت: «اطلاعات دقیقی درمورد تسهیلات اعطایی به رانندگان مبتلا به کرونا در این شرکت‌ها منتشر نشده و آمار مربوط به تعداد رانندگان مبتلا هم صرفا در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست. با این‌حال، برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند بسته‌های معیشتی را در اختیار رانندگان قرار خواهند داد و برخی هم گفته‌اند احتمال دارد برای مدتی کمیسیون‌های دریافتی از این رانندگان حذف شود. اما درمورد اینکه آیا دولت هم به صورت مستقل به این رانندگان کمک خواهد کرد یا خیر، هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.»

الفت‌نسب ادامه داد: «ازسوی‌دیگر، باتوجه به اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای و اینکه طی این مدت سفرهای درون‌شهری با کاهش روبه‌رو خواهند شد و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح هم اعمال می‌شود، قطعا میزان استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی هم کاهش می‌یابد. به‌همین‌منظور، قرار بر این بود تاکسی‌های اینترنتی بتوانند با اثبات میزان مشخصی از پیمایش در طول شبانه‌روز، مجوز فعالیت در این شرایط را هم دریافت کنند. این شرط به این منظور اعمال می‌شود که افراد غیرفعال در این سرویس‌ها نتوانند با ثبت‌نام طی این مدت، از امکان تردد در ساعات منع تردد شبانه سوء‌استفاده کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =