تاکسی

چند سال است که تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها را تجربه کرده‌ایم، اما در شرایطی که تعرفه این تبلیغات برای شرکت‌ها به صرفه نباشد و به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور بازدهی لازم را برای آنها نداشته باشد شرکت‌ها ترجیح می‌دهند شیوه های سنتی را دنبال کنند

سرپرست جدید سازمان تاکسیرانی شهر تهران، کار خود را با یک پیشنهاد جالب و جدید آغاز کرده است. روز جمعه اعلام شد طی هفته‌های آینده، امکان تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها با هدف درآمدزایی کلید خواهد خورد تا بخشی از نگرانی‌های اقتصادی تاکسیرانان و سازمان تاکسیرانی در دوران کرونا، برطرف شود.

براساس اعلام سرپرست سازمان تاکسیرانی، موافقت پلیس راهور و وزارت کشور نیز در این زمینه جلب شده است. درحالی‌که این شیوه تبلیغاتی، پیش‌از این روی بدنه اتوبوس‌های پایتخت و برخی شهرهای دیگر هم امتحان شده بود. حال باید دید این تصمیم، تا چه اندازه می‌تواند برای حوزه تاکسیرانی درآمدزایی داشته باشد.

سرپرست جدید سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، دو روز پیش از انجام تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت با هدف ارتقای درآمد رانندگان تاکسی طی هفته‌های آینده خبر داد.

محمد روشنی، درباره انجام تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت به فارس گفت: « قرار است این اقدام به‌زودی با هماهنگی پلیس راهور و وزارت کشور انجام شود.»

وی با اشاره به این‌که مجوز انجام تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت پیش‌از این در شورای عالی ترافیک تصویب شده بود، گفت: «در شرایط کرونایی، رانندگان تاکسی به‌دلیل کاهش آمار مسافر دچار خسارت‌های زیادی شده‌اند برهمین اساس به‌زودی با هدف ارتقای درآمد رانندگان تبلیغات روی تاکسی‌ها در پایتخت اجرا می‌شود.»

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: «بخش اعظم درآمد حاصل از تبلیغات روی تاکسی‌ها به تاکسیران تعلق خواهد گرفت.»

روشنی با بیان این‌که ۸۰‌هزار تاکسی فعال در شهر تهران وجود دارد، ادامه داد: «به دنبال ارتقای وضعیت معیشت و رفاه تاکسیرانان هستیم. برهمین اساس، به‌زودی وامی توسط شهرداری به آنها تعلق خواهد گرفت که بازپرداخت آن به صورت بلندمدت است و جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود.»

وی ادامه داد: «طی تفاهمی با بانک مهر اقتصاد و صندوق کارآفرین برنامه‌هایی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در پایتخت خواهیم داشت.»

راهکار قدرتمند به شرط یک اقتصاد قوی

شایان پرهام، از فعالان صنعت تبلیغات، در گفت و گو با «دنیای ‌خودرو» در مورد تبلیغات روی بدنه تاکسی‌های پایتخت گفت: « سال‌هاست تبلیغات بازرگانی با استفاده از تاکسی‌ها در جهان رواج دارد، اما تا امروز در ایران به‌شکل گسترده امتحان نشده است.»

او ادامه داد: «این شکل از تبلیغات عمدتا با عنوان «taxi advertising» شناخته می‌شود که زیرمجموعه‌ای از «out of home advertising» محسوب می‌شود و در کشور به «تبلیغات‌محیطی» معروف است و منظور از آن انواع روش‌های تبلیغاتی در خارج از محیط خانه است.»

پرهام ادامه داد: «اگر منظور سازمان تاکسیرانی از تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها این است که انواع دیگر تبلیغات از طریق تاکسی‌ها در دستور کار نباشد، باید این را اضافه کنیم شیوه‌ های دیگر تبلیغاتی به‌وسیله تاکسی‌ها هم وجود دارند که حتی مدرن‌تر هم هستند. به‌عنوان‌مثال، می‌توان روی صندلی عقب تاکسی‌ها نمایشگرهایی نصب کرد که تبلیغات بازرگانی تصویری را در مقابل مسافر قرار می‌دهند و البته همین حالا این شیوه به شکل پوستر و بنر در مقابل مسافرانی که در صندلی عقب می‌نشینند، در ایران تجربه شده‌ است.»

او ادامه داد: «این شکل از تبلیغات می‌تواند درآمد بسیار خوبی برای سازمان تاکسیرانی، شهرداری و همچنین صاحبان تاکسی ایجاد کند. 

با این‌حال، باید توجه داشته باشیم صنعت تبلیغات کاملا به شرایط اقتصادی کشور وابسته است و ازآنجاکه برای کالا و خدماتی تبلیغ می‌کند که باید در بستر اقتصاد تولید شوند، به رونق اقتصادی وابستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، چند سال است که تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها را تجربه کرده‌ایم، اما در شرایطی که تعرفه این تبلیغات برای شرکت‌ها به صرفه نباشد و به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور بازدهی لازم را برای آنها نداشته باشد، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند همان شیوه‌های سنتی تبلیغاتی، ازجمله تبلیغات بازرگانی در تلویزیون را دنبال کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =