رانندگان پیک ‌موتورسوار در شرکت اسنپ ‌فود

مهراد عبدالرزاق گفت: «خواسته پیک ‌های اکسپرس اسنپ‌ فود طیفی از مسائل صنفی است و اختلاف‌ نظرها در زمینه مسائل پرداختی یکی از دغدغه‌ های آنهاست.»

رانندگان پیک ‌موتورسوار در شرکت اسنپ ‌فود ، چند روزی درانتقاد به وضعیت شغلی خود دست‌ازکار کشیدند و نسبت‌به شرایط درآمدی خود و همچنین عملکرد شرکت در پرداخت حق کمیسیون گلایه داشتند. به گفته رانندگان پیک اسنپ‌فود، ماجرا از این قرار بود که شرکت تصمیم گرفت تمام پیک‌های اسنپ‌فوداکسپرس زیرنظر اسنپ‌باکس فعالیت کنند تا از این طریق شرکت بتواند از هزینه پیک ارسال غذا کارمزد کسر کند.

رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو»، ضمن تایید خبر مذاکره میان نمایندگان پیک‌های موتورسوار و مدیران شرکت و همچنین عادی بودن بروز چنین اختلافاتی، از حل‌وفصل این موضوع خبر داد.
 
رانندگان پیک‌ موتورسوار چه می ‌گویند؟

رانندگان پیک‌موتورسوار که با شرکت اسنپ ‌فود همکاری می‌کنند، مدعی هستند حق کمیسیون دریافتی رانندگان پیک رقم ناچیزی است و حالا شرکت تصمیم دارد از همین مبلغ ناچیز کارمزد مجزایی نیز دریافت کند. به‌گفته رانندگان، شرکت پیش از این کارمزد ارسال غذا را از رستوران ‌ها دریافت می‌کرد اما حالا علاو بر آن می‌خواهد از رانندگان نیز کارمزد بگیرد.

یکی از رانندگان در این مورد به رویداد24 گفت: «در فضای مجازی گروهی داریم که رانندگان مناطق در آن عضو هستند و مشکلات‌مان را در آن مطرح می‌کنیم. در همان گروه قرار شد برای پیگیری مشکل‌مان چند روزی رایزنی کنیم. البته قرار است به‌زودی در جلسه‌ای شرکت کنیم تا ببینیم مشکل‌مان حل خواهد شد یا خیر.»

یکی دیگر از رانندگان پیک‌موتوری هم گفت: «قیمت پایه جابه‌جا کردن غذا برای ما حدود هشت‌هزارتومان است و می‌خواهیم این مبلغ افزایش یابد. ضمن اینکه اسنپ‌فود نباید غذا، میوه و کالاهایی را که قبلا متعلق به موتورهای صورتی بود، به اسنپ‌باکس و تاکسی‌اسنپ بدهد، اما چندوقت پیش برای افزایش رضایت مشتریان، راننده‌های اسنپ‌باکس نیز این دسترسی را پیدا کردند سفارش‌های میوه و سوپرمارکت را نیز ارسال کنند.»

این راننده گفت: «شرکت اسنپ از دو هفته پیش دسترسی اسنپ ‌باکس و اسنپ‌ خودرو برای ارسال همه ‌نوع سفارش (حتی غذا را که ارسال آن بر اساس قرارداد ممنوع است، باز کرد، این اتفاق باعث شد عملا درآمد حداقلی ما محدودتر شود و درعین‌ حال مجبور به پرداخت بخشی از همین حقوق حداقلی به‌عنوان کارمزد به اسنپ باشیم.»

یکی دیگر از رانندگان موتور اسنپ هم ادامه داد: «اسنپ از راننده‌های اسنپ‌باکس حدود 20درصد کمیسیون می‌گیرد، برای همین ترجیح می‌دهد رانندگان اسنپ‌فود را هم به زیرمجموعه اسنپ‌ باکس ببرد و از آنها هم به‌همین‌میزان کمیسیون دریافت کند. تا حالا روال این بوده که ما، رانندگان اسنپ‌فود کمیسیون نمی‌دادیم و اسنپ کمیسیون خود را از رستوران‌ها دریافت می‌کرد، اما حالا درواقع می‌خواهد درآمد خود را تبدیل به دو محل کند و هم از ما کارمزد کم و هم از محل ارسال غذا کمیسیون دریافت کند. اگر امروز گلایه نکنیم، قطعا فردا مجبور به پرداخت کمیسیون می‌شویم درحالی‌که همین الان هم دستمزد بسیار کمی داریم.»

اسنپ‌ فود چه می‌گوید؟

پیش از این، اسنپ‌فود اعلام کرده بود ماهانه بیش‌از 2میلیون سفر موفق به ‌وسیله پیک‌های اکسپرس انجام می‌شود اما به‌دلیل تعداد بالای سفرها، بروز مشکلات صنفی اجتناب ‌ناپذیر است. 

مهراد عبدالرزاق، رئیس هیات‌مدیره اسنپ ‌فود در گفت‌وگو با «دنیای ‌خودرو»، در مورد این اعتراضات و پاسخ شرکت به آنها گفت: «خواسته پیک ‌های اکسپرس اسنپ‌ فود طیفی از مسائل صنفی است و اختلاف‌ نظرها در زمینه مسائل پرداختی یکی از دغدغه‌ های آنهاست.»

او ادامه داد: «اسنپ‌فود با همکاری نزدیک سفیران اکسپرس، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ ها، کارمندان اسنپ ‌فود و تیم پشتیبانی ایجاد شده و امروز ما یک خانواده هستیم و بروز مشکلات در یک خانواده دور از ذهن نیست. از طرفی، این بار اول نیست که به اختلاف نظر خورده‌ایم و دیر یا زود با کمک و همفکری یکدیگر، دغدغه‌های شکل ‌گرفته را حل خواهیم کرد.» 

عبدالرزاق خبری را که به نقل از رانندگان پیک‌موتورسوار منتشر شده و از جلسه میان نمایندگان کارگران و کارفرما حکایت داشت، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» تایید کرد و در این مورد گفت: «موارد مورداختلاف ‌نظر با تعامل سفیران و شرکت حل شده است.»  

او همچنین، در پاسخ به پرسشی درمورد تمهیدات این شرکت برای جبران دشواری های معیشتی رانندگان پیک‌موتورسوار هم گفت: «در چند ماه اخیر، درپی گسترش سرویس‌های مختلف اسنپ‌فود و اقبال بیشتر مردم به خرید آنلاین، درآمد پیک‌های اکسپرس افزایش یافته است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =