محدودیت‌ های کرونایی تردد شبانه

میزان تردد شبانه خودروها در سطح معابر شهرها در این هفته نسبت‌به زمان مشابه، تقریبا ۱۳درصد افزایش داشت و شاید ساعت ۲۱ زمان مناسبی برای اجرای این طرح نباشد. ازسوی‌دیگر فکر می‌کنم این موضوع به اصناف ابلاغ نشده و بسیاری از اصناف در ساعت ۲۰.۳۰ تا ۲۱ تعطیل می‌شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، اعمال محدودیت تردد شبانه خودروها در شهرهای ایران که اکنون برای سومین‌بار تمدید شد، ظاهرا با کاهش چشمگیر «دور-دور»های خودرویی و توقیف خودروها در این زمینه همراه شده است.

معاون آموزش پلیس راهور تهران بزرگ روز گذشته در این مورد گفت بیشترین میزان توقیف خودروها در زمان اعمال محدودیت های شبانه در تهران، در بلوار اندرزگو، سعادت‌آباد و تهرانپارس رخ داده است. ازآن‌سو، در روزهای گذشته، دستکم دو پیشنهاد متفاوت در زمینه اعمال محدودیت‌های ترافیکی و صنفی مرتبط با کرونا ازسوی مقام‌های مسئول رسانه‌ای شده است.

نخستین پیشنهاد ازسوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود که دو روز پیش گفت پیشنهاد این ستاد، تعطیلی تمام اصناف از ساعت۱۸ به بعد در روزهای ۲۹ و ۳۰آذرماه است. دومین پیشنهاد را رئیس پلیس راهور ناجا داد و مبنی‌بر آن بود ساعت آغاز اعمال محدودیت‌های تردد شبانه، از ساعت ۲۱ به ساعت ۲۲ تغییر پیدا کند. 

روز گذشته، جانشین فرمانده انتظامی پایتخت از اجرای ۸۰۰مرحله طرح برخورد با دوردور و توقیف بیش‌از ۲۵۰۰دستگاه خودرو متخلف از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

سردار حمید هداوند، در واکنش به انتشار تصاویری مبنی‌بر دعوت‌به دور دور در معابر و بزرگراه‌های پایتخت گفت:‌ «از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ طرح در مناطق مختلف تهران و در حوزه برخورد با دور دور و مزاحمت‌های خیابانی اجرا شده و پلیس راهور نیز در بازه زمانی مذکور ۳۰هزار دستگاه خودرو را اعمال قانون کرده است.» 

سردار هداوند با بیان اینکه برخورد پلیس‌ تخصصی با دور-دورکنندگان و مخلان آسایش و امنیت مردم به‌طور دائمی در دستور کار پلیس بوده و تعطیل‌بردار نیست، به فارس گفت: «پلیس در این راستا با مزاحمت‌های خیابانی و دور دورکنندگان برخورد قاطع دارد و بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد می‌کند؛ توقیف خودروهای متخلف در هر شب موید این مطلب است.» 

او ادامه داد: «تاکنون بیش از ۷۰هزار تذکر لسانی در این حوزه به افراد ارائه شده، این در حالی است که باتوجه به ممنوعیت‌ تردد که از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اجرا می‌شود، در حوزه دور دور با کاهش مواجه بوده‌ایم.»

همزمان، معاون آموزش پلیس راهور تهران بزرگ نیز در همین زمینه گفت: «بلوار اندرزگو، سعادت‌آباد و تهرانپارس در تهران، بیشترین توقیف خودرو در حوزه دور- دورهای شبانه را به خود اختصاص داده‌اند.» 

سرهنگ علی همه‌خانی ادامه داد: «توقیف خودروهای متخلف در محدودیت‌های کرونایی شبانه در دستور کار پلیس بوده، این در حالی است که طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، علاوه‌بر دوربین‌های ثبت تخلفات که نسبت‌به رصد این تخلف فعال هستند، همکاران من نیز در سطح شهر با تخلفاتی چون مخدوش‌سازی پلاک برخورد می‌کنند.»

پیشنهادات مختلف برای تغییر در زمان اعمال محدودیت‌های کرونایی

اما ازآن‌سو در روزهای گذشته، دستکم دو پیشنهاد مختلف برای تغییر در اعمال ساعت محدودیت‌های شبانه و کرونایی رسانه‌ای شده است. رئیس پلیس راهور ناجا، در این مورد، با اشاره به ساعت محدودیت تردد شبانه گفت: در هفته اول اجرای طرح محدودیت‌های تردد شبانه در سطح شهرهایی همچون تهران، اصفهان و مشهد، تردد خودروها در ساعت ۲۱، حدود۸۵  درصد کاهش داشت.»

سردار سید کمال‌هادیانفر گفت: «میزان تردد شبانه خودروها در سطح معابر شهرها در این هفته نسبت‌به زمان مشابه، تقریبا ۱۳درصد افزایش داشت و شاید ساعت ۲۱ زمان مناسبی برای اجرای این طرح نباشد. ازسوی‌دیگر فکر می‌کنم این موضوع به اصناف ابلاغ نشده و بسیاری از اصناف در ساعت ۲۰.۳۰ تا ۲۱ تعطیل می‌شوند.»

این مقام مسئول افزود: «باتوجه به ترافیک سنگین معابر در ساعات پایانی روز، به معاونت انسانی وزارت کشور پیشنهاد دادیم ساعت شروع محدودیت‌های تردد شبانه را از ۲۱ به ۲۲ تغییر دهند.»

سردار هادیانفر ادامه داد: «قبلا توزیع بار برگشت تقسیم شده بود. پیشنهاد ما این است که اگر این طرح می‌خواهد ادامه‌دار باشد، ساعت ۲۲ زمان مناسب‌تری برای اعمال محدودیت‌هاست.»

ازدیگرسو اما نگرانی‌هایی مبنی‌بر احتمال تشدید همه‌گیری بیماری کووید19- در جریان دیدوبازدیدها و دورهمی‌های شب یلدا، موجب شده است پیشنهادی مشابه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، برای افزایش زمان اعمال محدودیت‌های ترافیکی در دو شب منتهی به «شب‌یلدا» اجرایی شود. در همین ارتباط، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، دو روز پیش از پیشنهاد طرح کاهش فعالیت کسب‌وکار از ساعت ۱۸ به بعد، در روزهای شنبه و یکشنبه آینده (۲۹ و ۳۰آذر)، خبر داد.

علیرضا رئیسی گفت: «پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و تعطیلی اصناف از این ساعت به بعد است.»  

به‌گفته رئیسی، این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرا خواهد شد.

  محدودیت‌های مشابه در کشورهای دیگر

بر خلاف باور عمومی در ایران که سیاست‌های مقابله با کرونا را تا حدی ناکارآمد فرض می‌کند، طی ماه‌های اخیر در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در جهان نیز محدودیت‌های کرونایی مشابهی با زمان‌بندی مشابه با ایران اجرا شده، این در حالی است که در موارد متعددی، ایران از نظر اجرایی در این محدودیت‌ها پیشتاز هم بوده است.

به‌عنوان نمونه، دولت آلمان از چهارشنبه آینده محدودیت‌های گسترده‌ای را با توجه به در پیش بودن تعطیلات کریسمس در این کشور به اجرا می‌گذارد که شامل تعطیلی مدارس، اصناف غیرضروری و ممنوعیت تجمع بیش‌از ۵ نفر در منازل شخصی می‌شود.

در فرانسه نیز ممنوعیت تردد شبانه و تجمع بیش‌از ۶ نفر در دورهمی‌ها اجرایی خواهد شد و البته، دولت این کشور نیز اعلام کرده است در دو شب کریسمس و سال نو، این محدودیت‌ها اجرایی نخواهند شد.  

در ایتالیا محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۵ صبح اجرایی می‌شود، این در حالی است که در روز اول ژانویه ۲۰۲۱، این محدودیت تا ساعت ۷ صبح خواهد بود. در بلژیک اما قوانین حتی سختگیرانه تر هم هستند و اعلام شده پلیس می‌تواند در تعطیلات کریسمس، زنگ خانه‌ها را بزند تا از عدم تجمع در آنها اطمینان حاصل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =