کد خبر: 232668
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
صنعت خودرو

حق  تحقیق و تفحص از جمله حقوقی است که به‌مجلس شورای ‌اسلامی برای کسب اطلاع از روند عملکرد دستگاه‌های اداری و عمومی در تمام امور کشور واگذار شده است. 

مهدی دادفر در سرمقاله امروز (شنبه، ۰۶ دی ماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « تحقیق و تفحص مجلس شورای‌ اسلامی از صنعت خودرو » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهمدر این باره نوشت:  اصل ۷۶ قانون اساسی در این مورد تصریح دارد که: «مجلس شورای‌اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.»

رهبر انقلاب بعضا در بیانات خود حل مشکلات را ناشی از نداشتن یا ندانستن راهکار ندانسته‌اند بلکه آن را نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری می‌دانند و تاکید می‌فرمایند که هر دقیقه از وقت این مجلس با مقیاس‌های مادی و معنوی، دارای ارزش والایی است و هیچ‌کس حق ندارد این سرمایه گرانبهای ملت را ‌هدر دهد یا صرف کارها و مباحث کم‌ارزش کند.

نگاهی به‌عملکرد مجلس شورای‌اسلامی طی چند تحقیق و تفحص به‌عمل آمده در دوره‌های  مختلف، بیانگر آن است که در میان موضوعاتی که طی ۳۸ سال گذشته در مجلس شورای‌اسلامی مورد تقاضا برای تحقیق و تفحص قرار گرفته‌اند، پرونده‌هایی یافت می‌شوند که در دوره‌های متعددی از مجلس عملکرد دستگاه مربوط به آن‌ها مورد توجه خاص نمایندگان بوده است و این امر، اهمیت و حساسیت موضوع و تخلف‌زا بودن حوزه عملکردی این موضوعات را نشان می‌دهد.  و صد البته در برخی موارد، تکرار تحقیق و تفحص‌ها در دوره بعدی مجلس، نشانگر به‌سرانجام نرسیدن آن‌ها در دوره قبل است.

به ‌نظر می‌رسد از میان تحقیق و تفحص ‌های پرتکرار و بی ‌نتیجه به ‌عمل آمده حداقل از منظر عامه می‌توان به‌تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور اشاره کرد که جزو موضوعات تکراری بوده که در مجالس دوم، ششم، هفتم، نهم و دهم شورای‌اسلامی مورد توجه قرار گرفته و دغدغه مردم، جامعه و به تبع آن نمایندگان مردم بوده است؛ اما نمی‌توان دستاوردی را برای آن‌ها برشمرد.

شاید نبود ضمانت اجرایی برای دستاورد تحقیق و تفحص‌ها یا عدم‌پیگیری صحیح آن‌ها که از وظایف کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای‌اسلامی است، دلیلی بر عقیم ماندن این تحقیق و تفحص‌ها باشد.

درکنار تحقیق و تفحص‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تحقیقات و پژوهش‌های قابل تامل و توجهی درمورد صنعت و اقتصاد خودرو داشته و با توجه به‌تحقیق محققان و موثرین در این تحقیق و تفحص‌ها و پژوهش‌ها اکثر دستاوردها که هریک درجای خود دارای ارزش علمی و تحقیقاتی است، شبیه به‌هم بوده؛ چراکه نوع معضل و بیماری از ابتدای انقلاب تاکنون تغییری نکرده است.

و متاسفانه تحقیق و تفحص‌هایی که بدون پیگیری یا توجه به‌دستاوردهای تحقیق و تفحص‌های قبلی انجام شده نیز با اتمام مجالس به آرشیو منتقل شده و در هر مجلس از نو کلید خورده و پس از آن کارشناسان و صاحب‌نظرانی را نیز به‌خیل ریز و درشت نظردهندگان قبلی در این صنعت و تجارت افزوده است.

ای کاش نمایندگان مجلس انقلابی در دستاوردهای پنج دوره تحقیق و تفحص از صنعت‌خودرو کشور تاملی می‌کردند و بدون تکرار مکررات و عبرت گرفتن از تجربه و تلاش گذشتگان، از این تحقیق‌ها و تفحص‌ها برای همه در راه اصلاح امور و هدایت اقدامات دولت به‌سمت حُسن اجرای مصوبات مجلس شورای‌اسلامی چراغ راهی تدارک می‌دیدند و تحقیق و تفحصی نو در نمی‌انداختند.

و شاید بعد از بررسی گذرا درمی‌یافتند که  تا زمانی که ما برای قوانین، ضمانت اجرایی قرار ندهیم و برای تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس و تحقیق و تفحص‌های مجالس قبلی که از قضا دارای دستاوردهای مشترکی نیز هستند ارزش قائل نباشیم، چهار سال که هیچ، ۴۰ سال هم بیاییم و برویم و تحقیق و تفحص کنیم، اتفاقی نخواهد افتاد و در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

منتظر خواهیم ماند تا دستاوردهای جدید و ان‌شاءالله غیرتکراری تحقیق و تفحص مجلس یازدهم را با هم نظاره‌گر باشیم و منافع آن را برای نظام مقدس جمهوری‌اسلامی و مردم ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =