ادنوک

شرکت نفت ملی ابوظبی (ادنوک) توافق استراتژیکی با اِکسان‌ الخلیج (نماینده ExxonMobil در خاورمیانه) منعقد کرده که تمرکز آن روی تحقیقات مشترک و همکاری در کشف فرصت‌های جدید در زمینه روانکارها، نفت و گاز در زمینه بالادستی است.

به گزارش «اخبار خودرو»، طبق مفاد این توافق‌نامه، ادنوک و اِکسان‌موبیل مناطق مورد علاقه متقابل را برای انجام تحقیق و توسعه و کشف راه‌حل‌های فناورانه مشترک شناسایی می‌کنند که این امر به‌افزایش بهره‌وری عملیاتی بالادستی، تقویت مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) و ارتقای ارزش تجاری کمک می‌کند. 

مناطق اولیه شناسایی‌شده شامل راه‌حل‌های پیشرفته غیرفلزی، آزمایش میدانی و مدیریت یکپارچه سیستم‌های هوشمند مدیریت مخزن و نظارت بر چاه و سیستم‌های نوآورانه پاسخگویی به‌شرایط اضطراری است. این توافق‌نامه امکان تقسیم فناوری پیشرفته و بهترین شیوه‌ های اجرای نوآوری‌ ها را بین دو شرکت پیشرو نفت و گاز در جهان فراهم می‌ کند و براساس همکاری دیرینه آن‌ ها بنا نهاده شده است. 

عبدالمونیم سیف ‌الکندی، مدیر اجرایی در بخش فناوری شرکت ادنوک گفت: «ما از گسترش همکاری طولانی‌مدت خود برای مشترک شدن در فرآیند یادگیری فناوری پیشرفته و شتاب بخشیدن به‌سرعت توسعه فناوری بسیار هیجان‌زده هستیم. این مشارکت استراتژیک با تمرکز وسیع ما در تعبیه فناوری‌های پیشرفته در سراسر زنجیره ارزش کامل ادنوک و همچنین کاهش هزینه‌ها و ارتقای بازده موارد مورد نیاز به‌مصرف کربن که به‌صورت موازی  با استراتژی رشد هوشمند 2030 همسو است، پیگیری خواهد شد.»

کریستین لنوبل «Christian Lenoble» مدیر منطقه امارات اِکسان‌موبیل و مدیرعامل شرکت اِکسان‌الخلیج گفت:‌ «رویکرد منحصر به‌فرد اِکسان‌موبیل در تحقیق و توسعه تمام بخش‌های نوآوری، ما را در موقعیتی مناسب برای پیشرفت راه‌حل‌های انرژی از محل آزمایشگاه به‌حوزه دیگر قرار داده است و ما مشتاقانه منتظر بررسی راه‌حل‌های تحقیق و توسعه با ادنوک برای دستیابی به‌موفقیت بالقوه هستیم. تمرکز ما از این پس در بحث تحقیق و توسعه و همچنین ارائه کمک‌های فنی است که از سال 2006 در اختیار ادنوک قرار دادیم.» 

میدان نفتی زاکوم علیا به‌عنوان میدان مشترک ادنوک و اِکسان‌موبیل در ۸۵ کیلومتری شمال غربی ابوظبی واقع شده و دومین میدان بزرگ نفتی دریایی و چهارمین میدان نفتی بزرگ جهان محسوب می‌شود.

شرکای سرمایه‌گذاری مشترک زاکوم علیا از طریق توسعه ابتکار جزیره مصنوعی همراه با فناوری حفاری با دامنه گسترده، ظرفیت تولیدشان را به یک‌میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند و این توافق‌نامه را می‌توان تنها به‌عنوان یکی از ابتکارات ادنوک برای تعبیه فناوری پیشرفته در کل زنجیره ارزش آن دانست.

سایر اقدامات شامل ورود به‌حوزه هوش مصنوعی (AI) و احداث مرکز فرماندهی دیجیتال ۳۶۰ درجه مبتنی بر تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data)، زیرساخت دیجیتال «مرکز تعالی ثاماما»، استقرار فناوری‌های حفاری دیجیتال و استفاده از فناوری‌های بینایی دیجیتال‌، استفاده از داده‌های بزرگ به‌عنوان ابزاری برای مدل‌سازی و بهینه‌سازی زنجیره ارزش و همچنین استفاده از بلاکچین برای محاسبه هیدروکربن‌های موجود در منطقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =