کد خبر: 232690
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
تهاتر

اگرچه تهاتر پول نفت با تایر آن هم درشرایط تحریمی کشور کاری معقول به‌نظر می‌رسد و می‌تواند از گره خوردن مشکلات صنعت حمل‌ونقل با یکدیگر جلوگیری کند، اما آن‌چه جای تامل دارد لزوم انجام چنین تهاترهایی برای  انتقال تکنولوژی ساخت تایر،‌ خودرو و دیگر صنایع وابسته به‌این صنعت است. 

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۰۷ دی ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « پیشنهاد تهاتر نفت با تکنولوژی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

تهاتر پول نفت با تایرهای سنگین چینی چند هفته‌ای است که به‌موضوع داغ محافل بازرگانی مرتبط با تایر تبدیل شده است. تصمیمی معقول در شرایط فعلی اقتصادی که می‌تواند بدون نیاز به جابه‌جایی پول بین شرکت ‌های ایرانی و چینی، تایر سنگین مورد نیاز ‌ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر را تامین کند. نیازی که بر اساس برآوردهای مسئولان وزارت صمت تا پایان سال ۶۰۰ هزار حلقه تایر خارجی برآورد شده و قرار است در قالب تهاتر پول نفت با شرکت‌های خارجی  که بی‌شک چینی‌ها هستند، تامین شود.

اگرچه تهاتر پول نفت با تایر آن هم درشرایط تحریمی کشور کاری معقول به‌نظر می‌رسد و می‌تواند از گره خوردن مشکلات صنعت حمل‌ونقل با یکدیگر جلوگیری کند، اما آن‌چه جای تامل دارد لزوم انجام چنین تهاترهایی برای  انتقال تکنولوژی ساخت تایر،‌ خودرو و دیگر صنایع وابسته به‌این صنعت است. 

تایرسازان چینی برعکس آوازه بدی که در داخل علیه ‌شان به‌راه انداخته شده به‌ هیچ ‌عنوان محصول بی‌کیفیت تولید نمی‌کنند و سال‌ هاست از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برند و حتی بسیاری از آن‌ها صاحب سهام شرکت‌های بزرگ اروپایی نیز شده‌اند.

اما همین شرکت‌های چینی که طی سال‌های متمادی سهم بزرگی از بازار تایرهای سنگین و حتی سواری و راهسازی کشورمان را دراختیار داشته‌اند، در دوران پساتحریم نیز حاضر به‌انتقال و فروش تکنولوژی ساخت تایر به‌تولیدکنندگان ایرانی نشدند؛ تا جایی که درتمام دوران برداشته شدن تحریم‌ها هیچ شرکت خارجی و حتی چینی برای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با ایرانی‌ها وارد میدان نشد.  

آن هم درشرایطی که فرانسوی‌ها با گروه PSA در حال ورود به‌صنعت‌خودرو کشور بودند؛ اما هیچ‌گاه میشلن فرانسه به‌عنوان پرچمدار تایرسازی در دنیا حتی نیم‌قدمی نیز برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به‌ایران برنداشت! اما این روزهاکه بازهم خبرها از ورود دوباره تایرهای سنگین چینی به‌بازار ایران حکایت دارد، این سوال در بین اهالی این صنعت مطرح شده است که چرا کارخانه‌های چینی که مشکلی برای فروش محصولات خود در قبال دریافت پول نفت ایران ندارند، حاضر نیستند ما را در تولید تایرهایی مجهز به‌تکنولوژی روز دنیا خودکفا کنند؟

 به‌نظر می‌رسد در این فضا دستگاه‌های متولی که بدون هیچ‌مشکلی مسیر را برای واردات کالای آماده از خارج از کشور هموار کرده‌اند، بار دیگر باید مشغول به‌کار شوند و از تهاتر پول نفت به‌منظور انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا به‌داخل کشور نیز استفاده کنند. اقدامی که درصورت عملی شدن می‌تواند ایران را در یکی از صنایع زیرساختی و مهم که شاید کمتر به‌چشم مدیران بیاید، خودکفا کند و تولیدکنندگان داخلی را به‌سطحی برساند که در کل منطقه و دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =