اتوبوس در ایران‌ خودرو دیزل

با وجود تحریم‌هایی که در کشور وجود دارد، خط‌تولید اتوبوس در ایران ‌خودرو دیزل بعد از ۱۰سال توقف، دوباره احیا شد و اگر ظرفیت اسمی این خط محقق شود، در بخش اتاق‌سازی حداقل یک‌هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. ضمن این‌که در صنایع مرتبط مانند فولاد و پروفیل نیز تحرک بیشتری ایجاد خواهد شد

به گزارش «اخبار خودرو»، بعد از آن‌که نوسازی ناوگان باری و مسافری کشور در چند طرح مختلف با مشکلاتی مواجه شد، روند نوسازی به‌تعویق افتاد. حالا اما به‌رغم تمام مسائل موجود در صنعت تولید خودروهای تجاری، به‌نظر می‌رسد برخی خودروسازان با غلبه‌بر تحریم‌ها توانسته‌اند راهی برای تولید خودروهای تجاری و کمک به این ناوگان فرسوده بیابند. 

در کنار تولیدکنندگان خودروهای باری و واردات این خودروها، حالا ایران‌خودرودیزل چندی است از تمرکز خود برای راه‌اندازی دوباره خط‌تولید اتوبوس و تامین بخشی از تقاضای این خودروها در بازار داخلی خبر داده است. طی دوماه اخیر خبرهای بسیاری از این خودروسازی منتشر شده است که وعده ازسرگیری تولید اتوبوس در شرایط دوچندان دشوار تولیدکنندگان خودروهای مسافری را می‌دهد. 

در شرایطی که حتی بزرگ‌ترین اتوبوس‌ساز بخش خصوصی هم این روزها توان تولید خود را از دست داده‌اند و مشخص نیست چه زمانی بتواند بر مشکلات ناشی‌از تحریم فائق آید، برخی خودروسازان اما تولید را از سر گرفته و به دنبال هموارسازی مسیر نوسازی هستند.

آمادگی ایران‌ خودرو دیزل برای تولید اتوبوس‌ های برقی

به‌تازگی مدیر تولید ایران‌خودرودیزل از آمادگی این شرکت در زمینه تولید اتوبوس‌های برقی خبر داده است. فرود جشنیان در این خصوص اعلام کرد: «در بحث تولید، قطعا اتوبوس‌های برقی را نیز در برنامه خواهیم داشت. اما درحال‌حاضر اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی را تولید می‌کنیم.» 

امید به تولید اتوبوس‌های برقی در شرایطی مطرح می‌شود که بازار کشور هنوز نیاز بسیاری به اتوبوس‌های قدیمی‌تر دیزلی و حتی گازسوز دارد. با این‌حال اعلام آمادگی خودروسازان بزرگ داخلی برای تولید خودروهای پاک، با توجه به آلودگی روزافزون هوای شهرهای کشور، بارقه امیدی را برای آینده نه‌چندان دور این صنعت روشن می‌کند. 

این موضوع در شرایطی دوباره ازسوی مدیر تولید این شرکت مطرح می‌شود که چندی پیش مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن اعلام آمادگی کامل این خودروساز دولتی برای تجهیز کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به اتوبوس‌های برقی با سطح داخلی‌سازی مشخص، آن را منوط به حمایت‌های دولت دانسته بود. 

ظرفیت تولید روزانه ۲۲دستگاه در ایران‌خودرو دیزل

جشنیان همچنین نگاه ویژه‌ای به ظرفیت این اتوبوس‌ساز کشور داشت و با اشاره به پتانسیل ایران‌خودرو دیزل در زمینه تجهیزات و نیروی انسانی، اظهار کرد: «به‌طور کلی این شرکت از نظر زیرساخت‌ها وضعیت بسیار مناسبی دارد.» وی سالن تولید اتوبوس شرکت ایران‌خودرو دیزل را بزرگ‌ترین کارخانه تولید اتوبوس در خاورمیانه دانست و اظهار کرد: «این کارخانه با ظرفیت اسمی ۱۱دستگاه در هر شیفت کار خود را آغاز کرده است که امیدواریم بتوانیم به این ظرفیت دست پیدا کنیم.» 

مدیرتولید ایران‌خودرودیزل در ادامه بیان کرد: «در صورت دستیابی به ظرفیت اسمی این شرکت، روزانه ۲۲دستگاه اتوبوس را در دو شیفت ۱۱دستگاهی تولید خواهیم کرد.» وی همچنین گفت: «گرچه در هر شیفت کاری ۱۱دستگاه اتوبوس تولید خواهیم کرد، اما درحال‌حاضر با توجه نیاز بازار و سفارش مشتری، با ۲اتوبوس در هر شیفت کار این خط تولید را شروع کرده‌ایم و به ۴دستگاه افزایش داده‌ایم.»

اشتغال یک‌ هزار نفر با دسترسی به ظرفیت اسمی تولید اتوبوس

به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا بتوانند به دور از هیاهوی تحریم‌ها، کار خود را انجام دهند و نقش خود را در نوسازی ناوگان فرسوده ایفا کنند.

در همین خصوص جشنیان با اشاره به تحریم‌ها و تبعات ناشی از آن بیان کرد: «با وجود تحریم‌هایی که در کشور وجود دارد، توانستیم خط تولید اتوبوس‌ها را بعد از ۱۰سال توقف، دوباره احیا کنیم.» 

وی در ادامه افزود: «اگر به ظرفیت اسمی دست پیدا کنیم، در بخش اتاق‌سازی حداقل یک‌هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. ضمن این‌که در صنایع مرتبط مانند فولاد و پروفیل نیز تحرک بیشتری ایجاد خواهد شد.»

تحلیل تکنیکال استاتیکی و دینامیکی شاسی پیش از تولید

جشنیان در ادامه با اشاره به مزایای این محصولات اظهار کرد: «برای این خودرو به‌طور کامل محاسبات و تحلیل‌های استاتیکی و دینامیکی روی شاسی انجام شده است.» 

وی ادامه داد: «کار با تولید شاسی آغاز می‌شود که شاسی اتوبوس در ۸ ایستگاه به تولید می‌رسد و بعد از آن عملیات تکمیل اسکلت و بدنه اتوبوس به جریان می‌افتد.» مدیرتولید این شرکت همچنین عنوان کرد: «اتوبوس‌ در کل دنیا با استانداردهای خاصی تولید می‌شود و در ایران‌خودرو دیزل نیز فرآیند تولید کاملا براساس استانداردها انجام خواهد شد.» 

وی تصریح کرد: «سالن این شرکت از سه بخش تولید بدنه، رنگ و مونتاژ تشکیل شده است. در قسمت پروفیل‌بری براساس نقشه و مستندات فنی، پروفیل‌ها به سایزها و اندازه‌های مختلف بریده شده و به قسمت‌های مختلف بدنه‌سازی تغذیه می‌شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم سید حسینی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اتاق ساز اتوبوس شهاب خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

آخرین اخبار