کد خبر: 232835
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
سعید مدنی

اگر فرض بر این بود که خودروسازان فعلی خصوصی بودند و با همکاری یکدیگر نسبت‌به تاسیس کارتل بزرگ اقدام و قیمت‌های نهایی را تعیین می کردند، آن‌وقت می‌شد بر انحصار در صنعت خودرو اذعان داشت که در این صورت وظیفه شورای رقابت ورود به این موضوع و حل آن بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به سهم ایدرو در دو خودروساز بزرگ گفت: «هم‌اکنون این سازمان سهمی از ایران‌خودرو و سایپا را در اختیار دارد. برآن اساس به‌رغم برخورداری از سهام اقلیتی در این شرکت‌ها اما به ‌دلیل برخی شرکت ‌های تودرتو نسبت‌ به اعمال قدرت در شرکت‌های خودروسازی اقدام می‌کند و دربرخی موارد نیز دست‌به انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها می‌زند.»

سعید مدنی افزود: « باتوجه به این شرایط، پیش از آن که دست به ایجاد تشکیلات چه با حضور بخش خصوصی و چه دولتی بزنند در گام نخست باید نسبت‌به تعیین ‌تکلیف حضور این سازمان‌ها در صنعت خودرو اقدام و مشکلات موجود را برطرف کنند. خودروسازان نیز به ظرفیت واقعی تولید (بیش‌از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال) دست یابند، پس‌از آن به دنبال تاسیس یک خودروساز دیگر با حضور ایدرو باشند.»

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: «درحال‌حاضر در تبریز سایت تولید خودرو وجود دارد و حتی بخش خصوصی نیز در این استان در زمینه تولید خودرو فعال است. پس؛ منطقی بر این موضوع حاکم نیست. درشرایطی‌که خودروسازانِ تحت‌اختیار دولت با مشکلات متعددی دست‌به‌گریبان هستند با رقیب جدید و با هدف رفع انحصار آنها را تهدید کرد.»

مدنی ادامه داد: «هم‌اکنون انحصاری در صنعت خودرو وجود ندارد. اگر فرض بر این بود که خودروسازان فعلی خصوصی بودند و با همکاری یکدیگر نسبت‌به تاسیس کارتل بزرگ اقدام و قیمت‌های نهایی را تعیین می کردند، آن‌وقت می‌شد بر انحصار در صنعت خودرو اذعان داشت که در این صورت وظیفه شورای رقابت ورود به این موضوع و حل آن بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =