کامبوج

دولت کامبوج اعلام کرده است از ابتدای ماه ژانویه تعرفه جدیدی را برای واردات محصولات روانکارها درنظر خواهد گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»، رسانه آسیایی «پنوم پنو» گزارش داده است که بر این اساس تعرفه اختصاصی روی ۱۶ نوع مختلف روانکار در کاربردهای نساجی، ماشین‌های ظرفشویی و دوچرخه‌ها از ۱۰ درصد به صفر کاهش می‌یابد و همچنین برای هشت‌نوع دیگر از روانکارها با کاربری صنعتی این میزان از ۲۵ درصد به‌صفر می‌رسد. 

تصمیم دولت کامبوج در کاهش تعرفه گمرکی و تعرفه کالاهای ویژه در گمرک عمدتا با بهانه تسهیل روند سرمایه‌گذاری برای واردکنندگان بوده تا در شرایط قرنطینه کرونا با انگیزه بیش‌تری به‌دنبال تامین روانکارهای مورد نیاز در این کشور باشند. 

همچنین در کنار روانکارها، تعرفه گمرکی ۱۳ کالای مختلف که به‌عنوان مواداولیه برای بسته‌بندی درصنایع پرکنی روانکارها، مواد غذایی، آشامیدنی‌ و سیستم‌های برمبنای انرژی خورشیدی از آن‌ها استفاده می‌شود نیز از هفت به‌صفر درصد رسیده است. 

در عین حال دولت این کشور درنظر دارد تعرفه ۱۵ درصدی گمرکی برای واردات ابزارهای صنعتی تولید و پردازش در زنجیره تولید را حذف کند. درنهایت نیز می‌توان به ۶۰ ردیف کالایی ماشین‌آلات صنعتی برای حمل کاملا اشاره کرد که تعرفه واردات آن‌ها از ۱۵ درصد به هفت‌درصد رسیده است. 

گفتنی است کامبوج با حدود ۵/۱۶ میلیون نفر جمعیت، یکی از اقتصادهای پرشتاب در روند رشد اقتصادی در جنوب شرق آسیا به‌حساب می‌آید که طی دهه اخیر به‌طور متوسط نرخ رشد اقتصادی ۷.۶ درصدی داشته است. 

کاهش تعرفه واردات به این کشور را نمی‌توان به‌عنوان آماده شدن دولت این کشور برای افزایش وابستگی به‌محصولات خارجی دانست؛ بلکه عمده تسهیلات در بخش‌های تولیدی درنظر گرفته شده تا روند تولید و صنعتی‌سازی این کشور با سرعت بیش‌تری پیش برود و کمبود روانکارها در پیمودن این مسیر اختلال ایجاد نکند. از این رو با وجود کاهش توجه به‌داخلی‌سازی انواع روانکارها، از مزایای سایر بازارهای پربازده برای گسترش صنعتی‌سازی در این کشور استفاده می‌شود. 

از سوی دیگر کامبوج به‌خاطر نزدیک بودن به‌چند کشور مهم تولیدکننده روانکارها در آسیا از جمله کره‌جنــــــوبی، مالزی، ژاپن و چیــــــن پیشرفت در این زمینه را چندان به‌صرفه نمی‌بیند و قصد دارد در سایر بخش‌های صنعتی سودآور حضور موثرتری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

آخرین اخبار