سرب باطری

نوسان قیمت باتری در بازار، افت‌و‌خیز نرخ ارز و همچنین دامپینگ (زیرفروشی) برخی بنکداران و فروشندگان بزرگ باتری باعث شده مشکلات متعدی برای بسیاری از فروشندگان ایجاد شود. در این بین فعالان بازار معتقدند بازار باتری مانند گذشته سود مناسبی برای فروشندگان ندارد.

یک فعال بازار باتری در این خصوص به «دنیای‌ خودرو» گفت: «چندسالی است فروش باتری برای بسیاری از فروشندگان خُرد و حتی برخی بنکداران سود بالایی ندارد.»

اصغر کاوه با اشاره به هزینه سنگین اجاره مغازه درباره سود برخی فروشندگان بیان کرد: «فروشندگان باتری با چالش‌های گوناگونی ازجمله پرداخت اجاره‌‌بهای مغازه مواجه هستند. ضمن اینکه شاید سود هر باتری برای آنها حدود 20 تا 30 هزار تومان باشد. البته این در حالی است که فروشندگان در بهترین حالت روزانه 4 یا 5 باتری به‌فروش برسانند.»

این فعال بازار با بیان اینکه برخی افراد زیاده‌خواه در این صنعت به همه صدمه می‌زنند، اظهار کرد: «برخی می‌خواهند فروش بیشتری داشته باشند اما حاضرند همه را زیر پا بگذارند. برخی از این سودجویان برای آنکه ادعا کنند نفر اول فروش باتری در بازار هستند، دست به هرکاری می‌زنند، ازجمله اینکه با اقدام به زیرفروشی(دامپینگ) فعالیت بسیاری از کاسبان را به‌هم می‌ریزند.»

اصغر کاوه در‌خصوص اینکه چگونه می‌توان جلوی چنین اقداماتی را گرفت، تصریح کرد: «‌به‌عنوان‌مثال به برخی شرکت‌های بزرگ چندبار پیشنهاد دادیم در کنار واحدهای فروش خود، واحد کنترل بازار نیز داشته باشند. البته درحال‌حاضر واحد فروش بسیاری از شرکت‌ها به صورت کنترل شده عمل می‌کند.»

وی افزود: «رفتارهای سودجویانه‌ از جانب بعضی افراد در کنار نبود کنترل ازسوی برخی شرکت‌ها باعث آسیب به بازار و صنعت باتری شده است. اما متاسفانه برخی مدیران به حرف‌ها و پیشنهادهای ما توجه نمی‌کنند. خواسته و انتظار ما این است بازار را کنترل کنند.»

این فعال بازار با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات باتری‌فروشان باید اقدامات جدی انجام شود، ادامه داد: «پیش‌از هرچیز باید حدود صنفی در این شغل رعایت شود. به‌عنوان‌مثال بین هر مغازه باید بیش‌از 800‌متر فاصله باشد. زیرا تعدد و نزدیک بودن واحد‌های صنفی در مواردی، مشکلاتی ایجاد می‌کند. درواقع اصلی‌ترین خواسته ما از اتحادیه باتری‌سازان و باتری‌فروشان این است که رعایت حدود صنفی در اولویت اقدامات آنها باشد.»

وی افزود: «البته تولیدکننده هم نباید اجازه گرانفروشی یا زیرفروشی را بدهد. به‌هرحال بعضی افراد با سوءاستفاده از شرایط،  تلاش می‌کنند بازار را در اختیار بگیرند و برای این کار به‌هرکاری دست می‌زنند تا بازار را به‌هم بریزند و کسب‌وکار فروشندگان درستکار را مختل کنند. بنابراین یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف تولیدکنندگان، کنترل فروش و قیمت است تا به این‌ترتیب جلوی فعالیت این سودجویان گرفته شود و بازار سامان یابد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =