روغن ‌پایه گروه ۲

یک ‌سال پس از تصویب قانون اعمال تعرفه واردات بیش‌تر برای روغن‌پایه گروه ۲، اتحادیه اروپا اجرای این قانون را سه‌ماه دیگر به‌تاخیر انداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌ موجب آیین ‌نامه ‌های اجرایی این قانون،‌ واردکنندگان  روغن ‌های پایه‌ گروه ۲ شامل گرانروی SUS۱۵۰ الی SUS ۶۰۰ درصورتی که عضو کشورهای توافق‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه نباشند، باید ۳.۷ درصد عوارض واردات پرداخت کنند. این درحالی است که کشورهای اروپایی قراردادهایی با تولیدکنندگان عمده روغن‌پایه گروه ۲ شامل کانادا و کره‌جنوبی امضا کرده‌اند. البته با سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده این ماده‌اولیه همچون ایالات‌متحده و عربستان سعودی توافقی نشده است.

سخنگوی اتحادیه‌اروپا روز دوشنبه هفته پیش تایید کرد که محموله ۲۰۰ هزار تنی روغن‌پایه گروه ۲ که شامل این عوارض می‌شوند، مجدد معاف خواهند شد و اعمال این تعرفه‌ها تا اول ژوئیه متوقف خواهد شد.

این مقررات زمانی در سال ۲۰۱۹ به‌تصویب رسید که مورد بحث و مجادله تولیدکنندگان قرار داشت و با حمایت اِکسان‌موبیل، نخستین کارخانه تصفیه روغن‌پایه گروه‌۲ در روتردام هلند در همان سال افتتاح شد. اما این روند با مخالفت واردکنندگان و تعاونی‌های صنعتی همچون اتحادیه صنعت روانکارهای اروپا مواجه شد.

برخی مخالفان درمورد این قانون به‌نیاز بازار به‌واردات اشاره داشته‌اند؛ اما این درحالی است که حجم واقعی واردات روغن‌پایه گروه ۲ در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ بیش‌تر از ۲۰۰ هزار تن نبوده است. البته همه‌گیری کووید-۱۹ روی کاهش تقاضا تاثیر گذاشته و براساس اطلاعاتی که موسسه تحقیقات از بازار پتروشیمی و انرژیICIS  ارائه داده است، بعید به‌نظر می‌رسد در ماه دسامبر واردات با افزایش سهم عجیبی مواجه شده باشد.

بدون هیچ ‌شکی اروپایی ‌ها قصد دارند پس‌از پایان شرایط کرونایی روی گذار از واردات به‌تصفیه تمرکز کنند و در این میان تاخیر درنظرگرفته‌شده برای اجرای قوانین حکم تنفس برای اجرای پروژه‌های ناتمام را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =