جنسن هوآنگ، مدیرعامل کمپانی انویدیا

هوش مصنوعی و روبوتیک قرار نیست جایگزین نیازمندی ما به‌انسان‌ها شود و آن‌ها کارایی ما را گسترش خواهند داد. آن‌ها جایگزین راننده نخواهند شد، بلکه رانندگی را توسعه خواهند داد

به گزارش «اخبار خودرو»، جنسن هوآنگ، مدیرعامل کمپانی انویدیا که بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده مدارهای مجتمع انواع رایانه به‌شمار می‌رود، انتظار دارد که شرکتش با ۱۸سال سابقه کار، نقشی اساسی در تغییر شکل خودروها به‌سمت خودران شدن ایفا کند. او همچنین پیش‌بینی کرده که قیمت خودروهای تولید انبوه به‌زودی به‌شدت کاهش یابد و شرکت‌ها بیش‌تر سود خود را به‌واسطه نرم‌افزارهایی که ارائه خواهند کرد، به‌دست بیاورند. اخیرا نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا با جنسن هوآنگ مصاحبه‌ای داشته که در اینجا بخش‌ اول این مصاحبه را مطالعه می‌کنید و بخش بعدی آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد. 

به‌نظر شما تا سال ۲۰۳۰ چه‌میزان خودرو تمام‌خودران در جاده‌ها تردد خواهد کرد و چند درصد آن‌ها به‌فناوری‌ انویدیا مجهز خواهند بود؟

من تخمین می‌زنم تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ درصد از خودروها به‌سطح بالایی از خودکار بودن مجهز شوند و بیش‌تر آن‌ها از فناوری‌های انویدیا بهره خواهند برد. ‌همچنین این خودروها در نقاطی که در دسترس باشند، حدود ۵۰درصد کل مسافت پیموده‌شده توسط خودروها را به خود اختصاص خواهند داد. این بدین خاطر است که خودروهای خودران در شکل‌های مختلف سواری، وانت، کامیون، تاکسی، شاتل و غیره عرضه خواهند شد و همه آن‌ها قادر خواهند بود بی‌وقفه کار کنند. آن‌ها هرگز خسته نمی‌شوند و تمرکز خود را از دست نمی‌دهند و درنتیجه نرخ بهره‌وری آن‌ها بسیار بالاست. 

سطح بالایی از خودکار بودن به‌معنی سطح‌های ۴ یا ۵ خودران است که در آن‌ها نیازی به‌راننده نخواهد بود؟

در مناطق محصور و مجتمع‌ها شاهد استفاده از سطح ۵ خودران برای ارسال کالاها خواهیم بود و این فناوری به‌لحاظ هزینه‌ کارآمد است و به‌علاوه امن‌ترین گزینه نیز به‌شمار می‌رود؛ زیرا روبوت‌ها برخلاف انسان‌ها با کند بودن مشکلی ندارند. روبوت‌ها وقت زیادی دارند و بی‌صبر و حوصله نمی‌شوند. به‌همین دلیل در مناطقی که گفته شد، شاهد استفاده از سطح ۵ خودران خواهیم بود. 

خودروهای سواری چطور؟

گمان می‌کنم تا سال ۲۰۳۰ بخش عمده‌ای از خودروهای خودران همچنان در سطح ۲ باشند. درعین حال این‌گونه از خودروها بسیار شگفت‌انگیزند و مثل این خواهد بود که خودرو را با ذهن‌تان برانید. درواقع زمانی که شما در ذهنتان به‌مسیری می‌اندیشید، خودرو آن را طی می‌کند و در عین‌ حال شما از خطرات احتمالی در امان هستید. تا آن زمان  پارک کردن و درآوردن خودرو از پارک و رانندگی در بزرگراه‌ها و راهبندان‌ها به‌طور کامل خودکار خواهد شد. البته سطح ۲ خودران تجربه‌ای تغییرپذیر خواهد بود و قرار نیست هوش مصنوعی و روبوتیک جایگزین نیازمندی ما به‌انسان‌ها شود. آن‌ها تنها کارایی ما را گسترش خواهند داد و جایگزین راننده نخواهند شد، بلکه رانندگی را توسعه خواهند داد. همچنین درحالی‌ که من از رانندگی بسیار لذت می‌برم، اما از فناوری اتوپایلوت خودرو تسلای خودم استفاده می‌کنم؛ چرا که خیلی آرامش‌بخش است.  

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که صنعت‌خودرو در ادامه دهه جاری با آن روبه‌رو خواهد بود، کدامند؟ 

صنعت‌خودرو به‌طور هم‌زمان شاهد تحولات متعددی بوده و واقعا چنین چیزی نادر است. یکی از تحولات، حرکت به‌سوی الکتریکی‌سازی است و بسیاری از مردم بر این باورند که دغدغه‌های محیط‌زیستی، خریداران را به‌خودروهای الکتریکی سوق می‌دهد؛ اما این اشتباه است. البته خریداران خودروهای الکتریکی به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند؛ اما نکته اینجاست که خودروهای برقی تجملاتی هم به‌حساب می‌آیند. سواری این خودروها نرم و بی‌سروصداست و هیچ‌گونه بوی بدی تولید نمی‌کنند و هر روز صبح نیز صددرصد شارژ هستند؛ چراکه در خانه شارژ می‌شوند. این‌ها مظاهر لوکس بودن است و صنعت‌خودرو در ابتدا از این مساله بسیار مهم غافل بود که قابلیت‌های جدید برای مشتریان به‌واسطه آسایشی که به‌ارمغان می‌آورند، لذتبخش خواهند بود. کل صنعت‌خودرو حالا این را درک می‌کند که استقبال از خودروهای برقی بیش‌تر از آن‌که با ‌صرفه‌جویی انرژی مرتبط باشد، به‌لوکس بودن خودرو ربط دارد. انقلاب بعدی این است که صنعت‌خودرو مجبور خواهد بود در آینده شیوه‌ ساخت و توسعه محصولاتش را تغییر دهد. 

منظورتان چیست؟ 

بخش عمده‌ای از تجربه کاربر و قابلیت‌های خودروها از طریق نرم‌افزارها تامین می‌شود. درواقع از لحظه‌ای که شما سوار خودرو می‌شوید و آن را خطاب قرار می‌دهید، عادت‌ها و ترجیح‌های شما را به‌خاطر می‌سپارد و تجربه خوبی با آن خواهید داشت. درواقع تجربه کاربر از این بابت لذتبخش است که احساس می‌کند خودرو نیازهایش را چه در زمان رانندگی و چه غیر از آن پیش‌بینی می‌کند. این سبب خواهد شد شما در خودرو احساس راحتی و اطمینان بیشتری داشته باشید و در آینده سقف ایمنی تا حد زیادی ارتقا پیدا خواهد کرد و دیگر اهمیتی ندارد که افراد چقدر بد رانندگی می‌کنند. درواقع خودروها ایمنی ما و راننده‌ای را که بد رانندگی می‌کند، تضمین خواهند کرد. درنتیجه در آینده نرم‌افزارهای درون یک خودرو قابلیت آن را تعیین می‌کند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =