واشر سرسیلندر

یکی از رایج‌ترین مشکلات و خرابی‌های عمده برای موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی، به‌اصطلاح سوختن واشر سرسیلندر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  بسیاری از مالکان پس از گذشت زمان طولانی که برای سرویس کامل خودرویشان به‌مجموعه‌های تخصصی تعمیرات مراجعه می‌کنند و مکانیک‌ها پس از بررسی‌های لازم سوختن واشر سرسیلندر را اعلام می‌کنند، از این موضوع متعجب می‌شوند. اما راه‌های تشخیص سوختن واشر سرسیلندر چیست و چگونه می‌توان از بروز چنین مشکلی پیش‌گیری کرد؟ باتوجه به‌افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات و نرخ‌ بالای تعمیرات، می‌توان تنها با رعایت پنج گزینه از معیوب شدن این قطعه آب‌بند بخش فوقانی و سیلندر موتور جلوگیری کرد.

۱ - باتوجه به‌این‌که موتورهای بنزینی دارای چهار زمان برای سیکل کاری هستند و درمرحله سوم توسط سیلندر و بخش فوقانی انفجاری در اتاق محبوس‌شده موتور صورت می‌گیرد و در فرآیند محترق شدن سوخت و هوا، دمای لحظه‌ای افزایش می‌یابد، این امر  حرارتی را در موتور به‌وجود می‌آورد و باتوجه به‌ماهیت متریال مورد استفاده در موتور که از مواد و آلیاژهای فلزی است، افزایش حرارت ناشی از کارکرد و اصطکاک قطعات متحرک و محرک، سبب خرابی‌های بسیار و خارج شدن قطعات پیشرانه از حالت استاندارد می‌شود.

بنابراین در نخستین مرحله باید سیستم خنک‌کاری موتور اعم از ترموستات و لوله‌های انتقال آب به‌موتور و همچنین رادیاتور بررسی شود. با در نظر گرفتن این موضوع که ترموستات قطعه‌ای مکانیکی است و مکانیزم آن به‌گونه‌ای است که پس از مدتی عمر مفید آن کاهش می‌یابد، بنابراین اگر این قطعه معیوب شود، دمای کاری موتور افزایش می‌یابد و درنهایت سبب انبساط بیش از حد قطعات و سوختن واشر فوقانی موتور می‌شود. بر این اساس باید ترموستات خودرو را هر شش‌ماه یک‌بار و لوله‌های انتقال آب و رادیاتور نیز در مدت‌زمان مشخصی به‌شکل مرتب بررسی شود.

۲ -  از دیگر نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر، کاهش قدرت و به‌اصطلاح افت توان خودرو است. در این حالت باتوجه به‌خرابی واشر، کمپرس درونی سیلندرها به‌اصطلاح نشت کرده و فرار کمپرس موتور (هوای فشرده‌ای که به‌منظور متراکم‌سازی هوا و سوخت شکل می‌گیرد) منجر به‌کاهش قدرت موتور می‌شود. بر این اساس مواردی همچون عدم کارکرد صحیح سیستم خنک‌کاری، فشار بیش از حد استاندارد در زمان تعویض دنده و عدم‌توجه به‌نگهداری صحیح از خودرو در به‌وجود آمدن چنین مشکلی موثر است.

۳ - شاید این جمله بارها به‌گوشتان خورده باشد که سوختن واشر سرسیلندر، مخلوط شدن آب و روغن و نهایتا ترکیب این دو سیال در رادیاتور را به‌همراه دارد. اما در نظر داشته باشید که عدم توجه به‌میزان سطح دمای موتور و گاز خوردن مکرر خودرو در هوای گرم، منجربه معیوب شدن واشر سرسیلندر شده و نهایتا این دو سیال مهم در موتور با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

اما برای پیش‌گیری از چنین مشکلی، باید دنده را در دورهای استاندارد تعویض کنید و قطعات مصرفی سیستم خنک‌کاری را مدام چک کرده و به‌کیفیت ‌روغن‌موتور استفاده‌شده در خودرو توجه ویژه داشته باشید.

۴ - خروج بخار آب از اگزوز نیز از نشانه‌های سوختن و معیوب شدن این واشر مهم در موتور خودرو است. زیرا اگر واشر سرسیلندر که از جنس کاغذ یا اغلب فلز با متریال خاص بوده، در اثر تنش‌های حرارتی معیوب شود، مقداری از آب موجود در مدار به‌محفظه احتراق راه پیدا می‌کند و این امر سبب نفوذ آب به‌ترکیبات سوخت و نهایتا خروج بخار آب از اگزوز می‌شود. بهتر است در این حالت برای تعویض واشر سرسیلندر به‌نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید.

۵ - از دیگر عوامل خرابی واشر سرسیلندر متورم شدن لوله‌های انتقال آب به‌موتور است. به‌گونه‌ای که لوله‌های مربوطه از حالت استاندارد خارج شده و با افزایش حجم مواجه می‌شوند. این موضوع به‌معنای برگشت کمپرس موتور به‌مدار و متورم شدن لوله‌های انتقال آب است. در چنین شرایطی راه‌حل خاصی وجود ندارد و برای رفع مشکل باید واشر سرسیلندر تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =