رحمان ‌پناهی معاونت تامين شرکت پرشيا خودرو

تعمیرات اساسی، گارانتی طلایی و قیمت‌گذاری منطقی خودروها در عاملیت‌ها و نمایندگی‌های پرشیا خودرو انجام می‌شود و خریدار با اطمینان خاطر می‌تواند خودرو را خریداری کند

خرید خودروهای گران ‌قیمت از بازار این روزها ریسک بسیار بالایی دارد. طی سال‌های اخیر بسیاری از اینکه خودرو معیوب را با قیمت بسیار بالا خریده‌اند و هزینه زیادی بابت تعمیر آن پرداخت کرده‌اند، متضرر شده‌اند. بنابراین وجود شرکت‌هایی که بتوانند خودرو را از هر نظر کارشناسی و خیال مشتری را راحت کنند ضروری است. شرکت پرشیاخودرو طی بیش از دو سال گذشته، اقدام به خرید و فروش خودروهای ب‌ام‌و و قیمت‌گذاری منطقی و کارشناسی این خودروها کرده است. این شرکت در این زمینه خودرو را قیمت‌گذاری و  از مشتری دریافت می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروها در شرکت، مورد بررسی کارشناسی و فنی بدنه و رنگ قرار می‌گیرند. اگر خودرو نیاز به تعمیر داشته باشد، پس از تعمیرات اساسی به مشتری تحویل داده می‌شود. پرشیاخودرو همچنین برای خودروهایی که از این طریق به فروش می‌رسد ۲ سال گارانتی طلایی در نظر گرفته است. این گارانتی شامل تعمیر موتور، گیربکس و البته سیستم برقی خودرو می‌شود. در همین زمینه با رحمان ‌پناهی معاونت تامین شرکت پرشیا خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. 

در خصوص فعالیت‌های شرکت پرشیا خودرو در رابطه با خرید و فروش خودرو توضیح دهید. از چه زمانی شرکت وارد بحث خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده شده است؟ 

از حدود ۲۸ ماه پیش که ثبت سفارش خودرو بسته و واردات ممنوع شد، شرکت پرشیا خودرو طرح خرید و فروش خودروهای کارکرده را که در دنیا به‌عنوان کسب و کار مکمل خودرو نو در اکثر  شرکت‌ها و نمایندگی های فروش وجود دارد را ارائه داد و عملیاتی کرد؛ به‌طوری‌که دفتر مرکزی و شبکه نمایندگی های پرشیا خودرو، به محلی برای خرید و فروش خودروهای امانی مشتریان تبدیل شد. 

شرکت هزینه کارشناسی فنی و بدنه خودرو که حدود  یک میلیون‌و ۴۸۰ هزار تومان است را هم پرداخت می‌کند. این روند برای بسیاری از خودروها چیزی حدود ۴ ساعت زمان می‌برد و برای خودروهای کوچک‌تر یک ساعت.

چرا مردم باید در این رابطه به پرشیا خودرو اعتماد کرده و خودرو ب‌ام و را از این شرکت خریداری کنند؟

خودروهایی که ما برای فروش در اینجا عرضه می‌کنیم، تعمیرات اساسی می‌شوند. ضمن اینکه برای خودروهایی که تعمیرات اساسی می‌شوند و از طریق ما به فروش می‌رسند، گارانتی طلایی در نظر می گیریم. یعنی مشتری با خیال راحت می تواند یک خودرو بی‌عیب و نقص را از ما خریداری کند.

پرشیا خودرو با اعمال گارانتی طلایی، موتور، گیربکس و سیستم برقی این خودروها را تحت پوشش قرار می‌دهد. به عنوان مثال ب‌ام‌و ۵۳۰ دارای دو یونیت است که اگر هرکدام از این دو یونیت از بین برود، مشتری باید چیزی در حدود ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان هزینه کند.

حال اگر این مشکل در زمان گارانتی اتفاق بیافتد، گارانتی آن را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه علاوه بر اینکه روی تمام خودروهایی که از ما خریداری می‌شود، گارانتی طلایی در نظر گرفته‌ایم، از اکسسوری و اکتان بوستر نیز برای خودروها استفاده می‌کنیم. مورد دیگر بحث بررسی اصالت مدارک خودروها است.

بسیار پیش می‌آید که یک خودرو سه بار به فروش می‌رسد اما برای خودرو به صورت قطعی سند تنظیم نمی‌شود. این مسائل با خرید و فروش خودروها در شرکت پرشیا خودرو به هیچ عنوان رخ نخواهد داد. یعنی فروشنده باید سند قطعی را به منظور درج در سیستم شرکت ارائه کند. 

خودروهایی که خرید و فروش می‌شوند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ آیا هر خودرو ب‌ام‌و توسط شرکت، مورد داد و ستد قرار می‌گیرد؟

در سیستم شرکت پرشیا خودرو، خودروهای سال ۲۰۱۴ به بعد و همچنین خودروهایی با کارکرد کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر خرید و فروش می‌شوند. یعنی خودروهای ب‌ام و با کارکرد بیش از ۶۰هزار کیلومتر را وارد سیستم نخواهیم کرد.

در مورد قیمت خودروها و اینکه چگونه با خریدار یا فروشنده در مورد قیمت توافق می‌شود هم توضیح دهید.

 در یک تفاهم‌نامه قیمت خودرو قید می‌شود. قیمت‌گذاری از سمت پرشیا خودرو بر اساس منطق انجام می‌شود. یعنی قیمت‌ها را به صورت منطقی در نظر می‌گیریم تا مصرف‌کننده برای خرید خودرو راغب باشد. روال کار شرکت این است که وقتی با فروشنده در مورد قیمت به توافق رسیدیم، خودروبر را برای آوردن خودرو از منزل مشتری به شرکت اعزام می‌کنیم. ضمن اینکه هزینه حمل خودرو به عهده شرکت پرشیا خودرو است و خودرو را هم در زمان حمل به طور کامل بیمه می‌کنیم. یعنی اگر حین حمل خودرو، هر اتفاقی برای خودرو رخ بدهد، خودرو بیمه است و هزینه آن هم بر عهده شرکت است. 

بحث کارشناسی فنی و بدنه خودرو چگونه انجام می‌شود؟

شرکت هزینه کارشناسی فنی و بدنه خودرو که حدود  یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است را هم پرداخت می‌کند. این روند برای بسیاری از خودروها چیزی حدود ۴ ساعت زمان می‌برد و برای خودروهای کوچک‌تر یک ساعت. بعد از اتمام بازدید فنی، خودروها صفرشویی و وارد «شو روم»  می‌شوند. بعد از انجام این پروسه، پیشنهاد فروش خودرو به تمام شبکه نمایندگی‌هایمان اعلام می‌شود.  

ما ۱۲۲ عاملیت در کل کشور داریم. ضمن اینکه در ۲۳ استان نمایندگی وجود دارد که به تازگی ۳ مورد جدید را افتتاح کرده‌ایم. به هر استان که نمایندگی اعطا می‌کنیم، خدمات پس‌ازفروش در اولویت قرار می‌گیرد. یعنی فروشندگان خودروهای ب‌ام‌و به تمام نمایندگی‌های ما در سراسر کشور می‌توانند مراجعه کنند. نمایندگی‌ها هم خودروها را به ما اعلام می‌کنند. اصولا تمام اقداماتی که ما در دفتر مرکزی انجام می‌دهیم در نمایندگی‌ها هم انجام می‌شود. 

در مورد تعمیرات اساسی خودروها در شرکت هم توضیح دهید. اگر گیربکس یا موتور خودرویی که از فروشنده دریافت می‌کنید، دارای مشکل باشد، هزینه تعمیرات آن به چه صورت پرداخت می‌شود؟

بسیاری از خودروهایی که در شوروم ما عرضه می‌شود خودروهای نو هستند. اصولا ۹۰ درصد افراد خودروها به قصد سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند. در حال حاضر بیش از ۷۰درصد خودروهای موجود در شوروم شرکت خودروهای صفر کیلومتر است. بسیاری از این خودروها را به منظور سرمایه‌گذاری خریده‌اند و خودروها به لحاظ فنی مشکلی ندارند.

همچنین گارانتی خودروهای کارکرده هم بررسی می‌شود. اگر خودروهای مدل ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ دارای مشکل باشند و مثلا ۶۰ میلیون هزینه داشته باشند، با مالک آن صحبت می‌کنیم و اگر راغب بود خودرو تعمیر شود، این کار را انجام می‌دهیم. در صورتی که مالک خودرو تمایلی به تعمیر خودرو نداشته باشد، این هزینه روی قیمت نهایی خودرو محاسبه می‌شود. بعد از تعمیرات، شرکت گارانتی طلایی ۲ساله به قیمت خودرو اضافه می‌کند و اکسسوری هم به صورت رایگان از طرف شرکت اهدا می‌شود. بعد از تمام این اقدامات قیمت نهایی را به مشتری اعلام می‌کنیم.

پرداخت قیمت خودروها به چه صورت است؟ آیا تسهیلاتی از سوی شرکت پرشیا خودرو برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود؟

برگ برنده شرکت در بحث خرید و فروش خودرو در بازار فروش اعتباری است که برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود. یعنی ما تنها ۲۰ درصد قیمت خودرو را دریافت می‌کنیم و مابقی به صورت اقساط از مشتری دریافت می‌شود. در هیچ جایی ما فروش کمتر از ۵۰ درصد نداریم. به خصوص با نزدیک شدن به سال جدید اصولا کسی حاضر به فروش اعتباری و اقساطی خودرو نیست.

یعنی بسیاری ۸۰ درصد پول خودرو را دریافت می‌کنند. اما شرکت پرشیا خودرو ۲۰ درصد قیمت خودرو را در ابتدا و مابقی را به صورت یک ساله و با ۱۲ قسط دریافت می‌کند. البته با توجه به درخواست‌های متنوع مشتریان، سبد فروش با درصد پیش پرداخت های متفاوت از ۲۰ تا ۵۰ درصد، در شرایط فروش شرکت قرار دارد.

با فروشنده خودرو چگونه تسویه می‌کنید؟

با فروشنده بر اساس توافقی که انجام می‌شود ما معمولا بسته به شرایط بازار، چک‌های حدود یک هفته یا ۱۵ روز به آنها پرداخت می‌کنیم.

تعمیرات اساسی خودروها چه زمانی انجام می‌شود؟

تعمیرات اساسی خودروها را بعد از فروش خودرو انجام می‌دهیم. اما عیب‌یابی خودرو انجام می‌شود. هزینه این اقدام ممکن است به صورت ۵۰-۵۰ توسط مشتری و فروشنده انجام شود. بعد از تعمیرات اساسی ۲ سال گارانتی طلایی به خودرو تعلق می‌گیرد. هیچ خودرویی گارانتی دریافت نمی‌کند، مگر اینکه تعمیرات اساسی شوند. یعنی تمام خودروها یی که از ما خریداری می‌شود گارانتی شده  هستند.

گارانتی‌های طلایی و نقره‌ای شرکت شامل چه مواردی است؟

گارانتی‌ها به انتخاب مشتری هستند. برخی مشتریان ممکن است اظهار کنند که مصرف کمتری دارند و نیازی به گارانتی طلایی ندارند. گارانتی نقره‌ای ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به گارانتی طلایی ارزان‌تر هستند. اگر گارانتی طلایی به عنوان مثال ۵۰ میلیون تومان باشد، گارانتی نقره‌ای حدود ۲۰درصد ارزان‌تر است. اینکه کدام گارانتی انتخاب شود به عهده مشتری است.

حالا اگر مالک یک خودرو فارغ از بحث خرید و فروش و تعمیرات اساسی، خواهان دریافت گارانتی باشد این امکان از سوی شرکت برای این افراد فراهم است و آیا سال و کارکرد خاصی برای گارانتی‌ها در نظر گرفته شده است؟

خودروهای سال ۲۰۰۵ به بالا می‌توانند گارانتی دریافت کنند. البته این امر مستلزم کارشناسی خودرو است. اینکه خودرو قابلیت خرید گارانتی دارد یا خیر با کارشناسی مشخص می‌شود. 

قیمت گارانتی این خودروها مانند سایر خودروها است؟

خیر. قیمت گارانتی این خودروها بالاتر است. البته به تمام کسانی که از شرکت خودروهای کارکرده خریداری می‌کنند، گارانتی با ۲۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

بررسی قیمت‌گذاری در بازار نشان از سلیقه‌ای بودن دارد. شرکت پرشیاخودرو چه مکانیزمی برای قیمت‌گذاری کارشناسی خودروها دارد؟

ما ۱۲۲ عاملیت و حدود ۳۱ نماینده دائم داریم. اینها  هر روز با ما در تماس هستند و قیمت‌ها را از ما دریافت می‌کنند. ما قیمت‌های خیلی نجومی و عجیب را قبول نمی‌کنیم. مثلا خودرو ب ام‌و ۳۳۰ در بازار با قیمت‌هایی حدود ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در حال حاضر ما این مدل خودرو را بر اساس رنگ آن با قیمت‌هایی حدود ۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان یا ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانیم. تاکید می‌کنم که ما در پرشیا خودرو، خودروهایی با قیمت نجومی و عجیب که در بازار قیمت‌گذاری شده‌اند را قبول نداریم. بسیاری تمایل دارند که خودروهایشان را از طریق سیستم ما به فروش برسانند اما به دلیل اینکه قیمت‌های بسیار بالا پیشنهاد می‌دهند، ما حاضر به قبول آنها نیستیم.

ما مرجع هستیم و بازار به ما نگاه می‌کند. قیمت‌ها در بازار با سرعت رشد می‌کند. در هفته شاید ۱۵۰ دستگاه خودرو از سوی عاملیت‌ها به ما معرفی می‌شوند. از این تعداد خودرو حدود ۶۰درصد  را رد می‌کنیم. مثلا سری ۷ را به ما ۷ میلیارد تومان پیشنهاد داده اند. در صورتی که قیمت این خودرو ۶ میلیارد تومان است. 

در حال حاضر درج قیمت خودروها دوباره در فضای مجازی آغاز شده است. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من این اقدام را مثبت نمی‌بینم. چرا که مصرف‌کننده و فروشنده واقعی در این پلت‌فرم‌ها بسیار کم هستند و بیش از ۹۰ درصد آگهی‌ها را دلالان خودرو منتشر می‌کنند. خودرو ب‌ام‌و۵۳۰ را ما در اینجا حدود ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم. اما در «باما»، این خودرو حداقل ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان آگهی شده است. بسیاری برای فروش خودرو قیمت «باما» و «دیوار» را ملاک قرار می‌دهند. در صورتی که مثلا برای یک خودرو مشخص ما در پرشیاخودرو، خودرو صفر کیلومتر و مدل ۲۰۱۸ را ۴.۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم؛ اما در فضای مجازی ارقام نجومی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

این ‌گونه قیمت ‌گذاری ‌ها بازار را نابسامان می‌کند؟

بله. قیمت‌ها واقعی نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها به نفع مصرف‌کننده  باشد. باید قیمت‌گذاری‌ها کارشناسی باشد و به این کار کمک کنیم. با بررسی وضعیت قیمت در نمایشگاه‌های تهران، می‌بینیم که یک مدل خودرو مشخص در ده نمایشگاه، با قیمت‌های متفاوتی عرضه می شود. نمایشگاه به نمایشگاه قیمت‌ها تغییر می‌کند. چرا که خودرویی وارد نشده تا قیمت‌ها مشخص شود. طی این مدت خودروهای موجود تنها دست به دست چرخیده اند. وقتی خودرو عرضه نمی شود، دلال‌ها اجازه کاهش قیمت نمی‌دهند.

 چقدر زمان می‌برد تا یک خودرو از هنگامی که وارد شرکت می‌شود به فروش برسد؟ به اصطلاح خواب خودرو در اینجا چقدر است و چه اقدامی برای تسریع روند فروش خودرو انجام می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خواب خودرو در شرکت ما به طور میانگین حدود یک هفته است. گاهی ما یک روزه یا یک ساعته خودرو را به فروش می رسانیم. اما به نظر می‌رسد از زمانی که انتخابات آمریکا برگزار شده و قیمت ارز دچار ریزش شده قیمت برخی خودروها تا ۵۰ درصد نیز کاهش یافته و طبیعتا به همان نسبت نیز  خواب خودروها هم افزایش پیدا کرده است. اما در مجموع و با همه اوصاف با توجه به اطمینان بازار به شرکت و برند پرشیا خودرو و با توجه به گستردگی شبکه نمایندگی ها و عاملیت ها، وضعیت خرید و فروش زیر تابلوی پرشیا خودرو، حتی در همین شرایط بازار، نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =