سرب باطری

اتحادیه باتری‌سازان تهران در یک سال گذشته انتقاداتی را درباره اینکه برخی کارخانه‌ها قیمت باتری‌ (تغییرات قیمت) را به آن‌ها اعلام نمی‌کنند، مطرح کرده است.

به‌گفته هیات‌مدیره اتحادیه باتری‌سازان تهران، اعلام‌نشدن قیمت‌ باعث برخی نابسامانی‌ها در بازار باتری شده است و در این آشفته‌بازار بسیاری از فروشندگان که قانونی فعالیت می‌کنند، متضرر زیان‌های هنگفت شده‌اند اما در مقابل افراد سودجو به سودهای کلان دست یافته‌اند.

در همین زمینه رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه باتری‌سازان تهران با اشاره به وظیفه اتحادیه به «دنیای‌ خودرو» گفت: «وظیفه اتحادیه، قانونمند کردن واحدهای صنفی و نظارت و کنترل قیمت‌ها، خدمات و ... است.»

تقی علی‌اکبری درخصوص بعضی بی‌نظمی‌های بازار باتری و ریشه این نابسامانی اظهار کرد: «متاسفانه این بی‌قانونی به برخی بنکداران و رده قبل یعنی بعضی کارخانه‌های تولید باتری  بازمی‌گردد. چون گروهی باتری‌ها را زیر قیمتِ خریدِ کارخانه به فروش می‌رسانند. البته درمقابل بسیاری از فروشندگان قانون اتحادیه درباره فروش باتری را رعایت می‌کنند و این قطعه را براساس قیمت اعلامی ازسوی اتحادیه به‌فروش می‌رسانند. اما اقدام برخی افراد سودجو باعث شده است چنین چالشی در بازار شکل بگیرد و مشتریان نیز سردرگم شوند. چون مغازه‌به‌مغازه قیمت‌ها متفاوت است.»

رئیس اتحادیه باتری‌سازان تهران افزود: «متاسفانه فروشندگانی که براساس ضوابط و قوانین باتری را به فروش می‌رسانند، مشتری چندانی ندارند. اما گویا سودجویانی که با سوءاستفاده از شرایط، کار غیرقانونی انجام می‌دهند مشتری دارند. باید بگویم برخی  شرکت‌های باتری‌ساز در این خصوص همکاری لازم را ندارند.».

مسئول اتحادیه باتری‌سازان تهران تاکید کرد: «تازمانی‌که شرکت‌های تولیدکننده باتری با اتحادیه همکاری و هماهنگی نداشته باشند، نمی‌توان انتظار ثبات در بازار را داشت. خواسته اصلی اتحادیه این است که کارخانه‌های تولید باتری قیمت‌هایشان را به ما اعلام کنند. بعد از فروش کارخانه، به کنترل قیمت‌ها خواهیم پرداخت.»

تقی علی‌اکبری با بیان اینکه به منظور نظارت بر بازار، اتحادیه بازرسانی را مامور کرده است، ادامه داد: «برای بیش‌از 60 نفر از بازرسان اقدام به صدور کارت کرده‌ایم تا قیمت‌ها را رصد و بر  بازار نظارت داشته باشند. همچنین در هر منطقه شهرداری2 تا 4 بازرس داریم تا گرانفروشی یا زیرفروشی در بازار را رصد و به افراد متخلف اخطار بدهند.»

وی درخصوص اینکه چرا بازرسان با زیرفروشی برخورد نمی‌کنند،گفت: «ریشه معضل زیرفروشی؛ برخی کارخانه‌ها و بعضی بنکداران  هستند. اگر قیمت باتری به اتحادیه اعلام شود، دیگر زیرفروشی در بازار شکل نخواهد گرفت. در مواردی اتحادیه معتقد است برخی کارخانه‌ها باتری را  به بعضی بنکداران به یک قیمت  و به نماینده‌های خُرد خود با نرخ دیگری به‌فروش می‌رسانند. آیا امکان دارد فروشنده‌ای باتری را با یک قیمت از کارخانه بخرد  اما آن را با بهایی ارزان‌تر  از خرید خود به فروش برساند؟ قطعا چنین اقدامی منطقی نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =