جنسیس G90

کاخ گیونگ بوک گانگ که به آن کاخ شمالی نیز گفته می‌شود، بزرگ‌ترین کاخ سئول، پایتخت کره‌جنوبی و یادآور شکوه خیره‌کننده سلسله چوسان است. بی‌شک این مناسب‌ترین واژه برای معرفی و توصیف پرچمدار خودروهای جنسیس است. این شما و این لوکس‌ترین ساخته گروه هیوندای در طول تاریخ این گروه خودروسازی کره‌ای. بله؛ ‌جنسیس G90L نسخه 5.0 HTRAC که گران‌قیمت‌ترین محصول گروه هیوندای در طول نیم قرن گذشته است.

شاید حضور این خودرو لوکس در ایران عجیب باشد؛ اما باید عرض کنم که این تنها نمونه از خودرو جنسیس G90 بوده که وارد کشورمان شده است. این سدان فول‌سایز لوکس برای یکی از سفارت ها بوده و مزین به ‌پلاک دیپلمات است. بی‌ شک اکنون باید این خودرو را خاص‌ترین و نایاب‌ترین مدل گروه هیوندای در کشور بدانیم.

چندی پیش فرصتی دست داد تا تیم تست «دنیای‌ خودرو» از نزدیک این جنسیس را که در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کند، مورد بررسی قرار دهد. البته امکان تست و بررسی کامل این خودرو با توجه به‌شرایط خاصی که دارد، مقدور نبوده و در این نوشتار صرفا به‌معرفی آن خواهیم پرداخت. لازم به‌ذکر است «دنیای ‌خودرو» برای نخستین ‌بار جنسیس G90 را در داخل کشور مورد بررسی قرار می‌دهد.

از یک محصول تا برند لوکس

قدمت واژه جنسیس در گروه هیوندای به ۱۴ سال پیش بازمی‌گردد و برای نخستین‌بار هیوندای در سال ۲۰۰۷ دو خودرو کانسپت به نام‌های جنسیس و جنسیس کوپه را به‌نمایش گذاشت. یک سال بعد نسخه تولید انبوه هر دو مدل روانه بازار شد و مدل نخست یک سدان بزرگ لوکس بود و مدل دوم یک کوپه متوسط اسپرت. 

تولید هر دو مدل تا سال ۲۰۱۶ به‌مدت هشت سال ادامه داشت. در آن زمان هیوندای سیاستش را درخصوص استفاده از واژه جنسیس تغییر داد و در سال ۲۰۱۵ هیوندای یک زیر برند جدید و مستقل با نام جنسیس را راه‌اندازی کرد که هدف آن به‌صورت اختصاصی تولید خودروهای لوکس بود و بنابراین جنسیس از یک خودرو به‌یک برند تبدیل شد.

G90 نخستین محصول جنسیس

در همان نخستین سال فعالیت برند جنسیس اولین خودرو با نام G90 تولید و راهی بازار شد. G90 یک سدان فول‌سایز لوکس بود که رقیبی برای ب.ام.و سری ۷، مرسدس‌بنز S کلاس، لکسوس LS، لینکلن کانتیننتال، آئودی A8، جگوار XJ، مازراتی کواتراپورته، کادیلاک CT6 و ... به‌حساب می آید. این محصول از سال ۲۰۱۵ تاکنون درحال تولید بوده و تنها در سال ۲۰۱۸ دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفته است.

با آمدن جنسیس G90، گروه هیوندای سدان فول‌سایز خود را که با برند هیوندای از سال ۱۹۹۹ تولید می‌شد، متوقف کرد. این سدان فول‌سایز سنتنیال نام داشت که با نام اگوس نیز شناخته می‌شود. نسل اول این خودرو از سال ۱۹۹۹ به‌صورت مشترک با میتسوبیشی پرودیا و دیگنیتی تا سال ۲۰۰۸ تولید شد.

در آن سال نسل دوم سنتنیال با یک دنیا تحول جایگزین نسل خود شد و به‌مدت هشت سال تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داشت. با آمدن جنسیس G90 لزومی به‌ادامه تولید سنتنیال نبود و هیوندای برای جلوگیری از تولید محصول موازی، تولید سنتنیال را متوقف کرد. درحال حاضر تصاویری از نسل دوم جنسیس G90 با استتارهای مخصوص و درحال تست‌های پیش از تولید در فضای مجازی منتشر شده و با این حساب باید به‌زودی منتظر نسل جدید آن باشیم.

طراحی خاص و منحصر به‌فرد

جنسیس G90 در سال ۲۰۱۸ پس از فیس‌لیفت کاملا متحول شد و تغییرات در فیس‌لیفت نسل اول این سدان فول‌سایز لوکس به‌قدری زیاد بود که در ابتدا بیشتر شبیه یک نسل کاملا جدید بود تا فیس‌لیفت. اما به‌هرحال یک مدل خاص و منحصر به‌فرد توسط برند لوکس جنسیس طراحی شده بود که زمین تا آسمان با نسخه اولیه این خودرو تفاوت داشت.

استفاده از یک جلوپنجره بسیار بزرگ پنج‌ضلعی خبر از زبان جدید طراحی برند جنسیس دارد و چراغ‌های جلو نیز به‌گونه خاصی دارای ظاهری ذوزنقه‌ای شکل بوده که از وسط آن چراغ راهنمای باریک رد شده و تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است. البته این چراغ راهنما تا بعد از قوس گلگیر نیز ادامه داشته و تا انتهای آن پیشروی کرده که در اصل چراغ راهنمای جانبی است.

کاملا مشخص است که G90 مورد نظر با دست و دلبازی سفارش‌گذاری شده است. رینگ‌های انتخاب‌شده برای این مدل ۱۹اینچی هستند که بزرگ‌ترین سایز استاندارد قابل سفارش بوده و دیزاین آن بسیار خاص و برازنده یک سدان فول‌سایز لوکس است.

در نمای عقب نیز از سبک طراحی چراغ عقب یکپارچه استفاده شده که جدیدترین مدل مورد استفاده در میان سدان‌های فول‌سایز لوکس است. خروجی‌های اگزوز در طرفین سپر عقب نیز بیننده را به‌یاد جلوپنجره خودرو می‌اندازد. جنسیس G90 در نسخه معمولی دارای ۵۲۲۰ میلی‌متر طول بوده؛ اما خودرو مورد نظر از نسخه G90L است که طول آن به‌پنج‌هزار و ۴۹۵ میلی‌متر می‌رسد. به‌عبارت دیگر شما با یک خودرو ۵.۵ متری طرف هستید که حتی ۲۲۷ میلی‌متر از نسخه لانگ ب.ام.و سری ۷ موجود در کشور نیز درازتر است.


 

سوار بر لوکس‌ترین کابین کره‌ای

هنگام ورود به‌کابین خودرو از فضای بسیار بزرگ آن شگفت‌زده خواهید شد. نسخه G90L به‌لطف طول بسیار زیادش، فضایی فراتر از حد انتظار را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. این فضا در ردیف عقب به‌اوج خود رسیده که خودرو را تبدیل به‌خودرویی ایده‌آل برای مقامات سیاسی، مدیران و روسا، شخصیت‌های مهم و ... کرده است. 

معمولا خودرو جنسیس را در دو نسخه پنج‌نفره و چهار نفره می‌توان سفارش‌گذاری کرد که در نسخه پنج‌نفره، ردیف عقب فضای مناسب را برای نشستن سه‌نفر مهیا می‌کند. در این بخش، قسمت میانی صندلی ردیف عقب متحرک بوده و درصورت استفاده چهار نفره از خودرو، می‌توان آن را به‌یک کنسول میانی بدل کرد. 

اما در نسخه چهار نفره یک کنسول میانی ثابت و کشیده در دل خودرو تعبیه شده که از داشبورد جلو خودرو آغاز شده و تا انتهای صندلی‌های ردیف عقب ادامه دارد. طراحی فضای کابین درخور شخصیت لوکس G90L بوده و استفاده از متریال گران‌قیمت همچون چرم طبیعی، جیر، چوب و ... جایی برای انتقاد ندارد. رنگ داخل کابین نیز ترکیبی از مشکی و چوب قهوه‌ای است که با رنگ مشکی نمای بیرون هماهنگ است. جنسیس G90L مورد نظر هر آپشنی را که یک سرنشین خودرو سدان فول‌سایز لوکس نیاز دارد، در خود جای داده است.

این قدرتمندترین نسخه است

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، G90L مورد نظر گران‌قیمت‌ترین نسخه از پرچمدار جنسیس بوده و از این لحاظ در سطح بالایی از نظر کیفیت قرار می‌گیرد. بنابراین در بخش فنی نیز باید آن را قدرتمندترین G90 دانست. زیر کاپوت یک پیشرانه هشت‌سیلندر پنج‌لیتری قرار گرفته که با کمک توربوشارژر ۴۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. 

در پایان از سورن دیربوغوسیان، مدیریت گروه خودرویی «هویک» به‌دلیل در اختیار گذاشتن خودرو جنسیس G90L برای انجام این بررسی تشکر می‌کنیم.قدرتی که به‌کمک یک گیربکس هشت‌سرعته اتومات،‌ به‌تمام چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود. درواقع این مدل جنسیس مجهز به‌سیستم منحصر به‌فرد چهارچرخ‌محرک این کمپانی به نام HTRAC است و شاید باورش سخت باشد، اما درون کابین این قصر متحرک ۲.۳ تنی شما می‌توانید تنها ظرف ۵.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسید؛ واقعا که شگفت‌انگیز است! البته باید مصرف بالای بنزین آن را نیز در نظر گرفت. 

چرا که مصرف سوخت ترکیبی ۱۳.۷ لیتری در هر 100 کیلومتر در کنار تولید ۲۳۹ گرم گاز دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر، G90 را به‌یک خودرو پرمصرف با آلایندگی نسبتا بالا بدل کرده است. با وجود این‌که قیمت پایه G90L از ۷۳ هزار دلار آغاز می‌شود، اما مدل مورد نظر حدود ۸۰هزار دلار قیمت دارد که به‌واحد پول کشور ما چیزی حدود دو میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ورود خودرو به‌کشور می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

آخرین اخبار