چمپیون‌ اویل

چمپیون‌ اویل که از تجربه‌ای 65 ساله در زمینه تولید روانکار برخوردار است، به‌تازگی از محصولات جدیدی رونمایی کرده که از فسفر و گوگرد کمتری در روند ساختشان استفاده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، محصولات این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر کلینتون در ایالت میسوری آمریکا قرار دارد، زمانی با نام ولف‌اویل بلژیک در ایران توزیع می‌شد؛ اما چندسالی می‌شود که واردات این محصول متوقف شده است. 

روغن ‌موتورهایی که اصطلاحا با SAPS کم «low-SAPS» عرضه می‌شوند، از فرمولاسیونی بهره می‌برند که دوده سولفات، فسفر و گوگرد را درمحیط روانکاری کاهش می‌دهد تا خواص ضدسایشی، تمیزکنندگی، کنترل دوده‌ها، کاهش آلایندگی و درنهایت کاهش مصرف سوخت در روانکار ارتقا پیدا کند. 

درحالی که فسفر و گوگرد به‌طور معمول بخش قابل توجهی از ادتیوهای روغن‌موتور را تشکیل می‌دهد و حتی به‌وسیله معیار PPM (حضور تعداد ذرات در هر میلیون بخش از مایع) حجم حضور این مواد داخل حجم کلی روغن‌موتور بررسی می‌شود، ‌این روغن‌ساز سعی کرده میزان فسفر و گوگرد را درمحصولات خود به‌شدت کاهش دهد. البته در حالت اولیه، دوده سولفاته درون روغن‌موتور وجود ندارد اما درنتیجه فرآیند احتراق موتور این ماده در روغن تشکیل می‌شود و باید تولید آن را به‌حداقل رساند.

حالا محصول جدید برند چمپیون که با گرانروی 5W-30 و پارت‌نامبر (شماره‌قطعه) ۴۴۳۶ به‌بازار عرضه شده دارای قابلیت low-SAPS است و به‌طور ویژه برای موتورهای بنزینی اروپایی که به‌مبدل کاتالیزور سه‌طرفه مجهز هستند و همچنین موتورهای دیزلی که مجهز به‌فیلتر ذرات «DPF» هستند، فرموله شده است. از لحاظ اخذ استاندارد خودروسازان این محصول موفق به‌کسب استانداردهای مرسدس‌بنز ۱۱۱۰۶ و ۱۰۸۹۶، فولکس‌واگن ۵۰۷۰۰، ب‌ام‌و لانگ‌لایف ۰۴ و پورشه C30 شده است. 

کارول ددولف، مدیرعامل چمپیون‌اویل گفت‌: «فرآیند احتراق سبب ایجاد ذراتی می‌شود که در منافذ کوچک فیلتر ذرات یا مبدل‌های کاتالیست جدید جمع می‌شوند و تجمیع این مواد سبب گرفتگی این قطعات خواهد شد و به‌طور چشمگیری عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. امروزه فسفر و گوگرد دیگر برای ایجاد محافظت قطعات داخلی استفاده نمی‌شود و ما برای حفاظت از قطعات، ‌این مواد را از فرمولاسیون محصولات خود حذف کرده‌ایم. درنظر داشته باشید که وظیفه اصلی کاتالیست و فیلر ذرات دیزلی، حذف گازهای سمی از خروجی اگزوز پیشرانه است. البته این روغن‌ها مزایای دیگری نیز دارند که به‌عنوان عملکرد بهتر در دمای بالا یا HTHS شناخته می‌شود. این قابلیت سبب حفظ ویسکوزیته روغن و کاهش مصرف سوخت درشرایط ناپایدار پیشرانه می‌شود.»  

گفتنی است کاهش سولفور و گوگرد از فرمولاسیون روغن‌موتورهایی که در ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، فایده چندانی نخواهد داشت؛ چرا که اکثر خودروهای بنزینی موجود در کشور از کاتالیست‌های پیشرفته‌ استفاده نمی‌کنند و علاوه‌بر این بنزین موجود در ایران نیز پاسخگوی استفاده از چنین فرمولاسیونی نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =