بازار اروپا

ماه گذشته فروش خودرو در اسپانیا ۵۱ درصد، در بریتانیا ۴۰ درصد و در آلمان، به عنوان بزرگترین بازار خودروی اروپا ۳۱ درصد افت داشت. در همین زمان بازارهای چین و ایالات متحده با افزایشی ۳۰ درصدی در میزان فروش خودرو روبه‌رو بودند.

به گزارش «اخبار خودرو»، تصور بر این بود که در سال جاری میلادی فروش خودرو در اروپا که به خاطر شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ با رکودی بی‌سابقه روبه‌رو شده بود، بهبود پیدا خواهد کرد. اما واقعیت این است که در ماه ژانویه ثبت خودورهای جدید نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۲۶ درصد کاهش روبه‌رو شد. این روند نزولی بیشتر از هر چیز شبیه دوران سیاهی بود که خودروسازان در بهار گذشته یعنی زمانی تجربه کردند که کارخانه‌ها و نمایندگی‌های فروش در اروپا تعطیل شده بود.

ماه گذشته فروش خودرو در اسپانیا ۵۱ درصد، در بریتانیا ۴۰ درصد و در آلمان، به عنوان بزرگترین بازار خودروی اروپا ۳۱ درصد افت داشت. در همین زمان بازارهای چین و ایالات متحده با افزایشی ۳۰ درصدی در میزان فروش خودرو روبه‌رو بودند. همچنین تقاضای بالا در ایالات متحده کمک کرد که نرخ فروش فصلی سالانه به سطح ۱۷ میلیون در دوران پیشاکرونا بازگردد.

معمای اروپا

با بروز مشکلات کشورها در خصوص تامین واکسن کرونا و همچنین مراحل دیوان‌ سالارانه موجود، خوش‌بینی‌های اولیه در رابطه با بهبود سریع شرایط کنونی فروکش کرده است. توزیع کند واکسن و پیدا شدن گونه‌های خطرناک‌تر این ویروس در بریتانیا و سایر کشورها سایه سیاه تمدید محدودیت‌ها و قرنطینه‌های طولانی مدت را بار دیگر بر سر بازار اروپا انداخته است. شرایط خاص در  کشورهای متعدد شرایط بازار خودرو را در آن‌ها تحت‌الشعاع قرار دغاده است.

فروش در فرانسه کاهش نسبتا اندک ۶ درصدی را تجربه کرده است، زیرا دولت این‌ کشور همچنان در تلاش است تا با ارائه مشوق‌های مالی خصوصا برای خرید خودروهای پلاگین هیبرید و برقی از خودروسازان حمایت کند. از سوی دیگر کاهش شدید فروش در اسپانیا تحت تاثیر طوفان برف بی‌سابقه‌ای قرار گرفت که بخش عمده‌ای از این کشور را فلج کرد.

البته نباید نقش دولت اسپانیا را در عدم پذیرش پیشنهاد ارائه بسته‌های حمایتی بیشتر  نادیده گرفت. علاوه بر این کمبود جهانی مواد اولیه نیمه رسانه به توقف خط تولید بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی شده و فروش مدل‌های پرطرفداری مانند فولکس‌واگن گلف را تحت تاثیر قرار داده است.

کمبود مواد نیمه هادی 

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اروپا به لحاظ تولید خودرو بیش از هر ناحیه‌ دیگری در جهان با مشکل روبه‌رو خواهد شد و دلیل آن تا حدی به این خاطر است که فاصله بسیار زیادی بین خودروسازان این ناحیه از آن دسته کشورهایی آسیایی است که به تولید چیپ‌های نیمه‌هادی مشغول هستند.  

کمپانی LMC اتوموتیو پیش‌بینی کرده که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، بازار اروپا با کاهش۲۰۰ هزار دستگاه خودرو روبه‌رو خواهد شد.

هرچند به باور تحلیل‌گران بازار خودرو در نهایت کمبود چیپ‌های نیمه‌هادی بر میزان تولید خودروسازان از جمله گروه رنو، تویوتا و مرسدس بنز تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. پیت کلی، کارشناس LMC اتوموتیو  بر این باور است که فروش خودروسازان نیز در ادامخ سال بهبود پیدا خواهد کرد.

او اخیرا در یک برنامه اینترنتی اعلام کرد: «کسانی که که حالا نمی‌توانند ماشین دلخواه خود را به خاطر کمبود قطعات نیمه هادی خریداری کنند، یا منتظر می‌مانند یا سراغ مدل‌های متفاوتی خواهند رفت».

نتایج ضعیف فروش خودرو برخی از خودروسازان را بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار داده است.

ادامه آثار منفی کرونا

خودروسازانی که حضور قدرتمندی در چین ندارند، یعنی بازاری که توانسته با قدرت بحران اقتصادی شیوع ویروس کرونا را پشت سر بگذارد، مجبور به پرداخت هزینه‌ای گزاف برای عدم توازن جغرافیایی توزیع محصولات خود بپردازند. از جمله گروه رنو و برندهایی مانند فیات و پژو از گروه خودروسازی استلانتیس که تقریبا هیچ سهم بازاری در چین ندارند.

هفته گذشته رنو از ضرر سالانه ۹.۷ میلیارد دلاری خود خبر داد که بیشترین میزان ضرر برای این خودروساز فرانسوی از زمان تاسیس آن بوده است.

به باور آقای کلی آثار منفی بحران کرونا تا سال‌ها بر فروش جهانی خودروسازان مشهود خواهد بود. در حالی‌که انتظار می‌رود فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ در چین ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر از میزان خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۱۹ باشد، برای اروپا افتی ۲.۳ میلیونی نسبت به سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده است.

لزوم اقدامات جدی

علیرغم فروش اندک ژانویه، تحلیل‌گران همچنان انتظار دارند که فروش خودروسازان اروپایی در سال جاری افزایش پیدا کند و به طور میانگین رشدی بین ۹ تا ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته برای این بازار در نظر گرفته شده است. اما در این صورت هم میزان فروش خودرو بسیار پایین‌تر از طرح فروش در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

باید در نظر داشت که رسیدن به این هدف هم کار چندان آسانی نیست و فروش اندک ژانویه امسال با دوره‌ای مقایسه می‌شود که بازار در آن با مشکل مواجه شده بود. یک نگرانی دیگر این است که محدودیت‌های قرنطینه که منجر به تعطیلی نمایندگی‌های فروش در بریتانیا شده، تا ماه مارس تمدید شده است؛ یعنی ماهی که در حالت عادی ۲۰ درصد از کل فروش خودرو در یک سال در آن صورت می‌گیرد.

واضح است که خودروسازان اروپایی برای بهبود بخشیدن وضعیت خود باید دست به اقداماتی جدی بزنند تا در صورت طولانی‌تر شدن بحران کرونا از ضررهای مالی بیشتر جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار