واردات تایرهای سنگین

برخی تایرفروشان برای دور زدن قانون و خارج کردن تایرهای پرتقاضا مانند تایر پرایدی از سامانه جامع تجارت،‌ دست به ترفند جدیدی زده‌اند. خرید یک لیست بلندبالا  شامل کدملی افراد سالمند با پرداخت هزینه‌ای  چند میلیون تومانی! بدین‌ترتیب هر روز تعداد زیادی تایر پرایدی(به‌دلیل وجود اختلاف بین نرخ مصوب و بازار) به این شیوه از سامانه جامع تجارت خارج می‌شود. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌این روزها به‌نام پیرزن‌ها و پیرمردهایی که حتی توان خروج از  منزل را هم ندارند، تایرهای سواری فروخته می‌شود و  این افراد در سامانه جامع تجارت به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی معرفی می‌شوند. اگرچه ماه‌هاست فعالان صنف تایر و مدیران کارخانه‌های تولیدی نسبت‌به ناکارآمدی سامانه فروش تایر شکایت دارند و آن را عاملی برای قفل شدن بازار معرفی می‌کنند اما اصرار مسئولان برای ثبت خریدوفروش در سامانه باعث شده است متخلفان راه گریز را بیابند. 

این‌بار برخی فروشندگان سودجو ‌برای  خرید لیست‌های  کاملی از کدملی به ویژه کدملی افراد سالمند پول خرج می‌کنند. کدملی‌هایی که خیلی ارزان توسط برخی کارمندان متخلف به این افراد فروخته می‌شود و به نام هر کد ملی ۴حلقه تایر از سامانه خارج می‌شود. به گزارش خبرنگار «دنیای‌ خودرو» ‌اگر بین دوستان و اقوامتان کسی مغازه تایرفروشی دارد، ممکن است پیامکی  دریافت کنید که خبر از خروج ۴حلقه تایر با نرخ دولتی به یک نام و یک شماره ملی ناشناس از سامانه جامع تجارت بدهد. 

این پیامک بی‌شک برای شما دردسرساز نخواهد شد اما نشان می‌دهد شخص تایرفروش برای ثبت کدملی‌هایی که در قالب یک لیست کامل خریداری کرده است، نیاز به شماره همراه داشته بنابراین مجبور شده بین دوستان و آشنایان شما را انتخاب کند. 

درواقع وقتی یکی از همکارانمان با نگرانی از فروش روزانه ۴حلقه تایر با یک کدملی ناشناس و دریافت  پیامک آن  روی تلفن همراهش خبر داد، برآن شدیم به ابعاد ماجرا بپردازیم. قصه‌ای که پایان آن حکایت از ناکارآمدی سامانه فروش تایر دارد و اگر برخی کسبه سودجو قصد دور زدن قانون را داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند با خرید کد ملی افراد به‌ویژه سالخوردگان،‌ نهادهای نظارتی را دور بزنند، شاید به همین دلیل است که هنوز هم اختلاف ۲۰۰هزار تومانی بین قیمت مصوب و بازار تایرهای پرایدی دیده می‌شود.

ازسوی‌دیگر خبرها حکایت از عدم ثبت  بخش عمده‌ای از خرید برخی نمایندگان در سامانه توسط  بعضی شرکت‌های تایرسازی دارد. تایرسازانی که به‌جای  ثبت مبلغ خرید نماینده خود در سامانه جامع تجارت، ‌تنها نزدیک به ۳۰درصد آن را در سامانه ثبت می‌کنند و مابقی لاستیک‌ها با استفاده از شیوه‌های خاص، ‌در قالب آزادفروشی راهی بازار می‌شوند. 

«دنیای‌ خودرو» در شماره آینده به بررسی بیشتر ابعاد این تخلف خواهد پرداخت تا مسئولان وزارت صمت و سامانه جامع تجارت،‌ اگر همچنان اصرار بر فروش تایر بر مبنای سامانه مذکور دارند،‌ حداقل نسبت‌به برطرف کردن مشکلات ساختاری آن اقدام کنند و جلوی تخلفاتی از این دست را بگیرند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیداحد محمودی از تبریز IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    2 0
    سلام خسته نباشید بله متاسفانه همچین کارهای انجام می شود ولی لاستیک فروشی که کل سرمایه اش با بی تدبیری مسئولین سامانه جامع تجارت قفل شده چی من خودم یکی از کوچکترین عامل فروش هستم لاستیکی که در بازرا آزاد 75000000ریال است در سامانه قرار گرفته 88000000ریال که کس سراغ سامانه نمی رود با لای 1.5 میلیارد که هر شش ماه سود مضاربه پرداخت می کنم و نمی توانم بفروشم چرا چون بایستی رزرو حواله بیاید این کار باعث شده سرمایه همه ما قفل بشه هر جا که دولت وارد عمل میشود به بی تدبیری و به برنامه گی همه مشکل پیدا می کنیم لاستیک را 50الی 80درصد گران کرده شرکتها خودشهم باز با رزرو بایستی بفروشیم انی یک مقدار توضیح اگر توضیح و سوالی داشته باشید در خدمتتان هستم 09144041292

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =