باتری‌ های سرب ‌اسیدی

آنچه مسلم است این‌که فناوری مربوط به‌ باتری‌های سرب‌-اسید می‌تواند راهگشای تولید باتری‌های لیتیوم - یون برای استفاده در  خودروهای برقی باشد و درعین حال پیش‌بینی می‌شود استفاده از این نوع باتری‌ها همچنان ادامه داشته باشد

با اوج‌گیری تقاضا برای باتری‌های لیتیوم-یونی برای استفاده در خودروهای برقی، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که سرنوشت تولید باتری‌های سرب- ‌اسید درآینده چه‌خواهد بود؟ همین‌طور این‌که آیا این مدل باتری‌ها به‌پایان عمر خود رسیده‌اند و حداقل تا سال‌های آینده دیگر شاهد استفاده از آن‌ها در خودروها نخواهیم بود؟ درعین حال این‌که آیا دربخش مربوط به‌باتری‌های سرب-‌اسید با تنوع و توسعه مواجه خواهیم شد یا خیر، جزو دیگر سوالات مطرح در این باب است.

دراین خصوص آلیستر دیویدسون، مدیر کنسرسیوم نوآوری در باتری می‌گوید: «آنچه مسلم است این‌که فناوری مربوط به‌ باتری‌های سرب‌-اسید می‌تواند راهگشای تولید باتری‌های لیتیوم - یون برای استفاده در  خودروهای برقی باشد و درعین حال پیش‌بینی می‌شود استفاده از این نوع باتری‌ها همچنان ادامه داشته باشد و خودروهای احتراقی و هیبرید همچنان از باتری‌های سرب- اسید طی سال‌های متمادی استفاده کنند.»

این مدیر کنسرسیوم نوآوری در باتری دررابطه با این پرسش که چه‌فرصت‌هایی پیش روی تولیدکنندگان باتری‌های سرب-‌اسید در بازار خودرو وجود دارد، اظهار می‌کند: «ما بیش‌ترین فرصت را پیش روی سازندگان این نوع باتری‌ها با فعالیت دربخش‌های مربوط به خودروهای کوچک و مدل‌های هیبرید می‌بینیم. درواقع باتری‌های سرب-‌اسید همچنان منبع اصلی برای تامین برق مورد نیاز خودروهای دارای موتور بنزینی و دیزلی محسوب می‌شوند. همچنین تامین انرژی سیستم‌های الکتریکی و عملکردهای امنیتی و اضطراری همچنان برعهده این دسته از باتری‌هاست.»

دیویدسون درخصوص این‌که آیا صنعت تولید باتری‌های سرب-‌اسید همچون گذشته ظرفیت برای پیشرفت و توسعه خواهد داشت یا خیر؟ تصریح می‌کند: «درحال حاضر خودروهای دارای پیشرانه معمولی از سیستم‌های استارت، استاپ یا میکروهیبردی و... برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن استفاده می‌کنند و این چرخه فعالیت باتری را به‌شدت افزایش می‌دهد.»

وی‌ می‌افزاید: «یعنی به‌جای یک بار شروع سرد در هر سفر با سیستم‌های الکتریکی که توسط دینام تامین می‌شوند، هر بار که خودرو به‌حالت سکون درمی‌آید موتور متوقف می‌شود و هنگام توقف آن، سیستم‌های الکتریکی توسط باتری تغذیه می‌شوند و دوباره پیشرانه توسط باتری راه‌اندازی می‌شود.»

وی تاکید می‌کند: «صنعت باتری سرب-‌اسید انواع جدیدی از باتری را مدل‌هایEnhanced Floodedd  و Absorptive Glass Mat. برای بهبود عملکرد در برنامه‌های شروع کار خودرو طراحی کرده است و این باتری‌ها در برابر دو چالش فنی سرافراز بوده‌اند: 1- مقاوت در برابر هزاران چرخه کوچک شارژ و تخلیه. 2- بازیابی انرژی ترمز با دریافت سریع شارژ از دینام.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =