خودروهای برقی

وسایل نقلیه الکتریکی به‌سرعت درحال جایگزین شدن با مدل‌های احتراق‌داخلی هستند و همان‌طور که این مدل خودروها با سرعت بسیار زیاد جایگزین اسب و کالسکه شدند، پیش‌بینی می‌شود مدل‌های برقی نیز در آینده نه‌چندان دور کل سهم بازار را از آنِ خود کنند. دراین میان برخی شرکت‌ها نقش بسیار ویژه‌ای دارند و به این تغییر ناگزیر سرعت می‌بخشند.

اگرچه ممکن است بسیاری از افراد با شرکت تسلا به‌عنوان پیشگام در تولید انواع خودروهای برقی آشنایی داشته‌ باشند، اما برای تولید باتری‌ مورد نیاز این خودروها، شاهد یک زنجیره کامل از تولیدکننده تا شرکت‌های استخراج‌کننده لیتیوم هستیم. نخستین حلقه این زنجیر استخراج‌کنندگان لیتیوم هستند و این مواداولیه در فرآینده خاصی به‌کربنات لیتیوم یا هیدروکسید لیتیوم تبدیل می‌شوند. درادامه ترکیب این مواد با مواد دیگر کاتد و آند را تشکیل داده که در کنار هم سلول‌باتری را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است ممکن است هزاران سلول برای ایجاد یک بسته باتری خودرو با یکدیگر ترکیب شوند. اما چهار شرکت اصلی و پیشرو در این اکوسیستم چه‌شرکت‌هایی هستند؟

«Ganfeng Lithium»؛ شرکت پیشرو در استخراج لیتیوم و تولیدکننده و بازیافت‌کننده باتری در چین. این شرکت به‌همراه چند شرکت دیگر ۷۰ درصد از سهم عرضه لیتیوم را درجهان دراختیار دارند. گانفنگ در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است و سومین تولیدکننده ترکیبات لیتیومی درجهان و تولیدکننده برتر در کشور چین محسوب می‌شود.

این شرکت به‌عنوان یک شرکت منحصربه‌فرد درعرصه تولید باتری به‌حساب می‌آید. چراکه دامنه وسیعی از زنجیره صنعت‌باتری از تامین مواداولیه گرفته تا تولید و عرضه باتری لیتیوم-‌یون را در خود جای داده است. از جمله توسعه منابع لیتیوم، تصفیه و پردازش (۷۵ درصد از درآمد کل شرکت)، تولید باتری (۱۷ درصد از کل درآمد) و بازیافت باتری و سایر موارد (۸ درصد از کل درآمد) را شامل می‌شود. این شرکت دارای قراردادهای طـــولانی‌مدت با تامین‌کننده عمده باتری و  OEMهایی مانند تسلا، ال‌جی‌شم، فولکس‌واگن، سامسونگ و همچنین ب‌ام‌و است.

«پاناسونیک»: جزو سه‌باتری‌ساز برتر دنیاست که در ژاپن قرار دارد. پاناسونیک ژاپن با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، سومین تامین‌کننده بزرگ باتری‌ خودروهای برقی در جهان است و این شرکت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان باتری لیتیوم‌-یون Tier1 درنظر گرفته می‌شود.

پاناسونیک در سال ۲۰۱۴ با همکاری تسلا و گیگا نوادا، بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری لیتیوم-‌یون را درجهان تاسیس کردند. طی یکی، دو سال اخیر نیز این شرکت کار روی سلول باتری برجسته تسلا به‌نام ۴۶۸۹.۹ را آغاز کرده است. انتظار می‌رود فرمت جدید، انرژی بیش‌تری را ذخیره کند و روند تولید آن آسان‌تر باشد. این شرکت قصد دارد تا هزینه‌های تولید باتری را به شدت پایین آورد. درحال حاضر یک باتری تقریبا ۲۹ درصد از کل هزینه یک خودرو برقی را شامل می‌شود. از این نظر بسیاری از تولیدکنندگان به‌دنبال کاهش هزینه‌های تولید باتری هستند.

درحال حاضر پاناسونیک تنها تامین‌کننده باتری‌های لیتیوم-یون شرکت تسلاست. اما این شرکت قصد دارد بازار خود را فراتر از تسلا توسعه دهد. درهمین زمینه پاناسونیک با شرکت تویوتا برای ساخت کارخانه لیتیوم-یون در ژاپن وارد همکاری شده است و برای تامین قطعه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی از سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را در این بخش آغاز می‌کند.

«لیونت» (Livent): تولیدکننده برتر باتری‌های لیتیوم که در آمریکا قرار دارد. لیونت یک شرکت مستقر در فیلادلفیا با سابقه تخصصی درحوزه لیتیوم است و برخلاف سایر شرکت‌ها که در حوزه‌هایی غیر از این‌ نیز فعالیت می‌کنند، این شرکت تنها روی باتری‌های لیتیوم تمرکز دارد و یکی از مهم‌ترین معادن دربرگیرنده مواد معدنی لیتیوم را در آرژانتین اداره کرده و مورد بهره‌برداری قرار داده است.

البته فعالیت‌های این شرکت در انتهای منحنی هزینه جهانی برای تولید لیتیوم کربنات قرار دارد و با این حال استراتژی این شرکت متمرکز بر تامین هیدروکسید لیتیوم است. این شرکت تخمین می‌زند سهم بازار باتری‌های غنی از نیکل از حدود ۲۵ درصد به ۷۵ درصد تا پایان دهه جاری افزایش یابد.

«Amperex Technology Limited «CATL  تولیدکننده مطرح دیگری است که درچین قرار دارد. این شرکت نیز به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ باتری درجهان شناخته می‌شود و یک تولیدکننده Tier1 است و بیش‌ترین ارتباط را با  OEMها دارد.

تسلا، ب‌ام‌و، دایملر، جیلی، گریت‌وال، هوندا، هیوندای و فولکس‌واگن از جمله مشتریان این شرکت هستند و براساس توافق این شرکت با تسلا، باتری برخی مدل‌های تسلا درچین تولید می‌شود. CATL  همچنین روی پروژه‌ای برای تولید یک نوع باتری که هزینه آن کمتر از ۱۰۰ دلار است، کار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =