اینفینیوم

دادگاه تجدیدنظر رأی تقاضای حفاظت از ثبت اختراع شرکت «اینفینیوم» در شورون‌اورونیت برای فرمولاسیون روغن‌موتور ILSAC GF-3 را صادر کرد و براساس آن پرونده‌ای که دو دهه طول کشیده بود، درنهایت به‌نفع شاکی پایان یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، در سال ۲۰۰۲ اینفینیوم مدعی شد اورونیت حق اختراع فرمولاسیون آنها را نقض و از آن در محصولات خود استفاده کرده است. درواقع اینفینیوم مدعی بود فرمولاسیون ادتیو شیمیایی را که به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با اگزان‌موبیل و رویال‌داچ‌شل طراحی کرده بود، در اختیار اورونیت هم قرار گرفته است.

این اقدام اینفینیوم به قانون شماره ۶۸۵ ثبت حق اختراع اشاره داشت که براساس آن به‌خاطر استفاده از فرمولاسیون مشابه، تمام شرکت‌هایی که در آن زمان اقدام به تولید محصولات با استاندارد GF-6 ‌کرده‌بودند، به‌صورت پنهانی این قانون را زیرپا گذاشته‌اند. 

این درحالی است که استاندارد فوق‌الذکر در سال ۲۰۰۱ توسط موسسه بین‌المللی استانداردسازی روانکارها (ILSAC) به‌تصویب رسید. اما پس از سه‌سال این موسسه اعطای مجوزها را متوقف و به جای آن اقدام به اجرای استاندارد API کرد. 

البته سال‌ها پس از پایان اعطای این مجوز، کشورهای دیگری نیز در سراسر دنیا اقدام به استفاده از این استانداردها کردند. درپاسخ شکایت اینفینیوم، اورونیت ابتدا به دنبال جزئیات ثبت حق اختراع رفت با این استدلال که نوآوری‌هایی که آنها ادعای ابداع آنها را دارند، پیش از این به‌صورت اطلاعات عمومی منتشر شده بود.

در واقع درباره مشخصات جزئی یک فرمولاسیون پیشرفته که کلیات آن به صورت عمومی منتشر شده است نمی‌توان ادعای ثبت حق اختصاصی درباره بخشی از آن را داشت. اما حال پس از جلسات طولانی، درنهایت حق ثبت این پتنت به رسمیت شناخته شد و پس از پایان دادگاه تجدیدنظر، در نهایت اورنیت قبول کرد غرامت تعیین‌شده را پرداخت کند.

رأی نهایی دادگاه تجدیدنظر ۲۱ ژانویه میلادی صادر شد و به‌این ترتیب یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های قضایی شرکت‌های روانکارساز به پایان رسید. البته شرکت اینفینیوم به‌عنوان جوینت‌ونچر بین اگزان‌موبیل و رویال‌داچ‌شل درسال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در طی سال‌ها فعالیت اقدام به عرضه روانکارهای خود به انگلستان، آمریکای‌شمالی، فرانسه، چین و سنگاپور کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =