خودروهای برقی

باتری از قطعاتی است که طی سال‌های آینده در صنعت‌خودرو بیش‌ترین سهم را به‌خود اختصاص خواهد داد و به‌عقیده کارشناسان طی سال‌های آینده کمتر درخصوص موتور جدید طراحی‌شده توسط یک شرکت خودروساز می‌شنویم و آنچه محل بحث و تفاوت خودروها خواهد بود، باتری و امکانات الکترونیکی موجود در آن است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دانشمندان معتقدند با تغییر رویه‌ کشورهای توسعه‌یافته در این بخش، دنیا به‌باتری‌های بیش‌تری احتیاج خواهد داشت و خودروسازان بزرگ درحال آماده شدن برای تغییر موضع و تولید خودروهای برقی و هیبرید به‌جای مدل‌های دیزلی و بنزینی هستند.

کراس‌اوورهای فورد، کیا، هاچ‌بک‌های فولکس‌واگن و سدان‌ها و شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و همگی به‌جای بنزین از برق برای حرکت استفاده خواهند کرد و این تحول بزرگ، بازارهای انرژی را در جهان متزلزل و متحول خواهد کرد.

یک شرکت مشاوره انرژی پیش‌بینی کرده که با افزایش برقی‌سازی حمل‌ونقل درجهان، قیمت‌ جهانی نفت تا سال ۲۰۳۰ ممکن است به‌حدود ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کند و شرکت وودمک‌کنزی در گزارشی به‌تشریح سناریویی پرداخته که در آن جهان قاطعانه با انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌مقابله برخاسته و صنعت حمل‌ونقل کاملا برقی‌ می‌شود. تحت چنین سناریویی ممکن است مصرف نفت تا سال ۲۰۲۳ افت چشمگیری داشته باشد.

براین اساس استفاده از باتری‌ها و تولید نمونه‌هایی با ظرفیت بسیار بالا طی سال‌های پیش‌ رو یک امر عادی خواهد شد. هرچند با وجود نیاز شدید به‌باتری‌ها این نگرانی از سوی صاحب‌نظران مطرح شده که ممکن است زنجیره تامین باتری درجهان، از معادن گرفته تا تولیدکننده نهایی دچار اختلالاتی شود و این روند درمسیر برقی‌سازی مشکلاتی ایجاد کند.

دراین صورت، بحث مبارزه با تغییرات اقلیمی نیز به‌حال خود رها خواهد شد و روند مصرف سوخت‌های فسیلی طی دهه‌های آینده همچنان صعودی خواهد بود.

لوگان گلدی‌ اسکات، رئیس تحقیقات شرکت «BloombergNEF» با بیان این‌که کمبود باتری درآینده می‌تواند یک کابوس باشد، درخصوص پیش‌بینی‌ها در رابطه با تقاضا برای باتری طی سال‌های آینده می‌گوید: «در یک سناریوی محافظه‌کارانه، ما انتظار داریم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم-یونی تا پایان سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۰ برابر شود.»

وی معقتد است به‌رغم این‌که منابع زیادی وجود ندارد، اما بازار باتری درحال حاضر آرام است و کمبود فاجعه‌باری در آن به‌چشم نمی‌خورد.

اما وجود مشکل درراستای تامین منابع مورد نیاز برای تولید باتری و افزایش تقاضا برای این محصول طی دهه پیش رو، سبب شده است تحلیل‌گران نسبت به‌آینده این صنعت چندان خوشبین نباشند.

درعین حال براساس گزارش جدید «KPMG»، تخمین تحلیل‌گران درمورد این‌که چند درصد از وسایل نقلیه تا سال ۲۰۳۰ به‌طور انحصاری از باتری تغذیه می‌شوند از ۲۴ درصد تا حدود ۴۰ درصد متغیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =