کراس‌اوور  K125

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ۱۰ روز پیش از این، از رونمایی کراس‌اوور ایران‌خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «طبق نقشه راه ایران‌خودرو، هر سال یک محصول جدید وارد بازار خواهــــیم کرد.» 

به گزارش «اخبار خودرو»، فرشاد مقیمی در سال گذشته نیز اعلام کرده بود کراس‌اوور ایران‌خودرو با کد پروژه K۱۲۵ در مسیر معرفی به بازار است. این خودرو اولین کراس‌ اوور تولیدی با نشان اختصاصی ایران‌خودرو خواهد بود و طراحی و ساخت آن توسط مهندسان این شرکت انجام شده است.

قوای محرکه K۱۲۵

شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران‌خودرو قوی‌ترین پیشرانه خود را برای این کراس‌اوور در نظر دارد، این کراس‌اوور جمع‌وجور تک‌دیفرانسیل با موتور ۱.۷لیتری TC۷ و احتمالا در نسخه اتوماتیک ششسرعته HPT ساخت DAE به بازار خواهد آمد. 

پیشرانه پرخوران TC۷ که قادر به تولید ۲۱۵‌نیوتون‌متر گشتاور و ۱۵۰‌اسب‌بخار توان است، با استاندارد آلایندگی یورو۵ مطابقت دارد. مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰کیلومتر، نسبت تراکم ۹.۱ و بهره‌برداری از حداکثر گشتاور در ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰  RPM از دیگر ویژگی‌های این پیشرانه است. 

بنا بر گفته‌ها، جعبه‌دنده این خودرو نیز مشابه جعبه‌دنده دناپلاس توربواتومات و از نوع شش سرعته AT  است.

کراس‌ اوور جدید « ایران‌ خودرو» در چند قدمی رونمایی

مشخصات و امکانات احتمالی

بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده از پروژه K۱۲۵، این کراس‌اوور مجهز به فرمان کمکی برقی، ۴کیسه هوا، تهویه هوای مطبوع الکتریکی، کروزکنترل، کامپیوتر سفر، نمایشگر لمسی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سقف پانوراما، آینه‌های تاشوی برقی، صندلی‌های برقی جلو، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی و... خواهد بود.

رقیبی برای «سایپا آریا»

رونمایی قریب‌الوقوع کراس‌اوور ایران‌خودرو درحالی خواهد بود که تولید کراس‌اوور شهری «سایپا آریا» نیز در نیمه اول امسال با تیراژ انبوه و به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. هر دو خودرو از پلت‌فرم‌های ملی و در کلاس C خواهند بود و از لحاظ توان پیشرانه نیز به هم نزدیک هستند؛ پیشرانه آریا ۹۹۹سی‌سی حجم دارد و سه‌سیلندر و ۱۲سوپاپ و پیشرانه K۱۲۵ با حجم ۱۶۴۶سی‌سی، چهارسیلندر و ۱۶سوپاپ است.

پیشرانه یورو۶ آریا می‌تواند به‌صورت استاندارد ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۲۲۲‌نیوتون‌متر تولید کند و همان‌طور که گفته شد پیشرانه K۱۲۵ هم قادر به تولید ۱۵۰‌اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور است.

البته گفته می‌شود احتمال ارتقای پیشرانه TC۷ در کراس‌اوور ایران‌خودرو برای دستیابی‌به خروجی استاندارد ۱۷۰اسب‌بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتون‌متر به‌وسیله تغییرکلی در سامانه توربو، تجهیز پیشرانه به زمان‌بندی هوشمند سوپاپ‌های دوگانه، تقویت ضرایب امنیت و... وجود دارد.

میزان احتمالی میانگین مصرف سوخت نیز در K۱۲۵ همان‌طور که اشاره شد ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در آریا ۵لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. از دیگر تفاوت‌های کراس‌اوورهای ایران‌خودرو و سایپا می‌توان به سقف شیشه‌ای در K۱۲۵ و سانروف در آریا اشاره کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان شیخعلیزاده IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 1
    باسلام لطفا آرم روی فرمان راپاک کنید خسته نباشید
  • سعید IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 0
    اینکه چراغ های عقبش مثل تارا کشیده است ایران خودرو دیگه یه چیزی یاد گرفته باید همه خودروهاشو عقبشون رو همین جوری طراحی کنه .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =