روغن‌ موتور

در شرایطی که به اذعان تولیدکنندگان پالایشگاهی، ‌روغن‌های موتوری دیزل با سطح کیفی بالا حتی با۶۰درصد زیان تولید می‌شوند، ‌اصرار سازمان حمایت برای ثابت نگهداشتن قیمت‌ها باعث شده است دلال‌های روغن از این بازار سودهای کلان به جیب بزنند.

به گزارش خبرنگار «دنیای‌ خودرو» از بازار روانکارها،‌ گفته می‌شود طی دو تا سه هفته گذشته شرکت‌های پالایشگاهی تولید روغن ‌موتور، ‌تولیدوتوزیع محصولات دیزلی را محدود و حتی توزیع برخی محصولات را متوقف کرده‌اند. شرکت‌های بزرگی که نقش اصلی را در بازار روانکارهای خودرویی به‌ویژه دیزلی بازی می‌کنند و تولید همراه با زیانشان باعث شده است تمایلی به تولید محصول با حداکثر توان نداشته باشند. اما در چنین شرایطی بازار سیاه نیاز کامیون‌داران را تامین می‌کند و برخی عاملان اصلی شرکت‌های بزرگ تولید روانکار، ‌سهمیه محصولات خود را در بازار آزاد و با سودی ۳۵تا ۴۰درصد بیشتر از سود قانونی می‌فروشند. این درحالی است که عاملان فروش باید تنها به ۳درصد سود قانع باشند و شبکه خرده‌فروشی نیز محصول را با ۱۲درصد سود به دست مصرف‌کننده نهایی برساند.

حال اما بررسی‌های صورت گرفته از بازار روغن‌های موتوری نشان از فروش سبدی محصولات ‌شامل روغن‌های موتور بنزینی، ‌دیزلی، واسکازین و ...با احتساب ۱۵درصد سود بیشتر از آنچه قانون تعیین کرده است، دارد. این درحالی است که مصرف‌کنندگان اصلی این محصولات یعنی تعویض روغنی‌های کوچک و برزگ در سال گذشته چنین سبد محصولی را حداکثر ۲تا ۳درصد بالاتر از قیمت مصوب از بازار آزاد  خریداری می‌کردند.

ازسوی‌دیگر شرایط برای محصولات دیزلی مطلوب نیست و اگر تعویض‌روغنی‌های ویژه خودروهای سنگین بخواهند کالای موردنیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند، ‌به جای ۱۲درصدی که در سال گذشته بیشتر پرداخت می‌کردند حالا باید نزدیک به ۴۰درصد بیش‌از سود قانونی به برخی عاملان فروش بپردازند تا بتوانند مشتری‌هایی را که تاکید بر استفاده از محصولات شرکت‌های بهران و ایرانول دارند، دست پر از مغازه راهی کنند.

به گزارش  «دنیای‌ خودرو»  برای تولید ‌روغن ‌موتورهای دیزلی با سطح کیفی بالا باید از روغن پایه‌های گروه دو و سه و همچنین ادتیوهای اصلی و باکیفیت وارداتی استفاده کرد که همین موضوع باتوجه به افزایش هزینه‌های ارزی، ‌تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. زیرا بهای تمام‌شده به شدت بالا رفته اما به‌دلیل قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت،‌ شرکت‌های تولیدی امکان افزایش قیمت را ندارند و مجبور به ادامه تولید همراه با زیان تقریبا ۶۰درصدی هستند. دراین‌شرایط سود اصلی ازیک‌سو به جیب دلال‌ها می‌رود و ازسوی‌دیگر راننده‌ها مجبور به تهیه کالا به قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب هستند.

دلال‌ها دیگر از پالایشگاه حواله نمی‌ دهند!

اگرچه تا پیش از این عوامل فروش با سودی مشخص برای بارگیری از پالایشگاه‌ها حواله می‌دادند اما درسال جدید کمتر فروشنده‌ای حواله پالایشگاهی می‌دهد و بیشتر روغن‌هایی که در بازار خریدوفروش می‌شوند از انبار شخصی به مقصد خریدار بارگیری می‌شود. بیشترین تقاضا برای روغن‌های دیزلی، مربوط به دو شرکت بهران و ایرانول است.

ایرانول اگرچه به صورت محدود محصولات خود را در بازار توزیع می‌کند اما اگر قصد خرید از بازار را داشته باشید باید آن را ۳۰تا ۴۰درصد گران‌تر خریداری کنید. اما نفت‌بهران اگرچه محصول سوپرتوربو با سطح کیفیCI۴ به‌صورت خیلی محدود عرضه می‌شود اما با یک تغییرنام محصول اکسترا را با سطح کیفی CI۴+تقریبا به دوبرابر قیمت در بازار عرضه می‌کند.

اگرچه این محصول با قیمت بیش‌از ۸۰۰هزار تومان به ازای هر سطل ۲۰لیتری به دست راننده می‌رسد اما اگر نیاز به خرید بیشتر داشته باشید باید بین ۳۵تا ۴۰درصد هزینه بالاتری بپردازید تا از بازاری به رنگ‌سیاه نیازتان را برآورده کنید.

همین اتفاق برای محصول بهران‌بندر نیز افتاده و با محدود شدن تولید آن، لیدر بازار روغن‌موتور تصمیم به تولید بندر ‌ویژه با قیمتی بالاتر گرفته است. تمامی این موارد را وقتی در کنار توقف تولید و عرضه محصولاتی مانند اولترا و اولتیمای بهران می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که تولید روغن‌های دیزلی با سطح کیفی بالا ضرر بسیاری برای تولیدکنندگان دارد و سود اصلی نصیب دلال‌های  این صنعت می‌شود.

به‌گفته فعالان بازار روغن ‌موتور، ‌شرکت نفت بهران مدتی است محصولاتی مانند صحرا، ‌بندر و توربوشارژ را تولید نمی‌کند و راننده‌های  خودروهای سنگین باید کم‌کم به فکر تغییر برند روغن‌موتور مورد استفاده در خودروهای خود باشند. محصولاتی مانند فوکس و لیکومولی که گویا درنبود محصولات پالایشگاهی جای خود را در بازار باز کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =