لایتیر «Lightyear»

شرکت تایرسازی بریجستون با تجربه‌ای ۹۰ساله و به‌عنوان یکی از شرکت‌های ترازاول در صنعت حمل‌ونقل پاک اعلام کرده در همکاری با شرکت هلندی لایتیر «Lightyear» قرار است بلندبردترین خودرو الکتریکی با انرژی خورشیدی را درتیراژ بالا و با قیمت اقتصادی تا پایان سال جاری میلادی تولید کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، تحقیقات اخیر بریحستون نشان داده‌اند بیش‌از ۵۰ درصد راننده‌های اروپایی به سمت خرید خودروهای برقی رفته‌اند. اما هنوز ۳۷درصد به‌دلیل نگرانی‌های موجود به خاطر محدودیت در توان پیمایشی این خودروها، نسبت‌به آنها بدبین هستند.

راهکار شرکت لایت‌یر برای حذف چنین نگرانی امکان پیمایش ۷۲۵کیلومتری برای این خودروها بوده که تا حدود ۳برابر سایر گزینه‌های موجود در بازار است. این خودرو به صورت مستقیم به‌وسیله پنل‌های خورشیدی نصب شده روی سقف شارژ می‌شود. این روند باعث می‌شود روند انتشار گازی دی‌اکسیدکربن این خودروها در روند تامین انرژی برق به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و همچنین نیاز به مراجعه و صرف وقت برای شارژ کردن نیز کاهش پیدا می‌کند.

برای رسیدن به چنین عملکردی شرکت لایت‌یر محدودیت‌های تکنولوژی‌های اخیر را کنار زده و خودرویی طراحی کرده که از لحاظ آیرودینامیک بیشترین کارایی را داشته باشد. اما در بخش دیگری برای حمایت از این عملکرد بریجستون برای این خودرو تایری با کمترین وزن و مقاومت غلتشی را تولید کرده تا ذخیره باتری‌ها بیشتر حفظ شده و توان پیمایش خودرو افزایش پیدا و همچنین به محیط‌زیست تاثیرکمتری گذاشته شود.

بریجستون برای این خودرو نسخه اختصاصی از تایرهای تورنزا اکو را طراحی کرده، که از فناوری اولاجیک برای اولین‌بار در آن استفاده شده است. این فناوری باعث کاهش وزن و متریال مصرف‌شده در روند تولید می‌شود. همچنین به‌دلیل ساده‌سازی ترکیب و طرح خلاقانه آج مقاومت غلتشی نیز کاهش یافته است. اما به‌خاطر قطر بیشتر و نیاز به فشار باد کمتری و طراحی ظریف، این خودرو توان پیمایشی بیشتر دارد.

در این تایرهای اختصاصی حتی نسبت‌به سایر تایرهای مخصوص خودروهای برقی بریجستون ۹۰کیلوگرم کاهش وزن اتفاق افتاده است. به‌علاوه این موضوع باعث کاهش ۱۰درصدی وزن خودرو نیز می‌شود. البته برای اولین‌بار بریجستون روی دیواره این تایرها از عبارت مخصوص خودروهای برقی یا EV را درج کرده است. همچین برای ساخت این تایر سراغ تکنولوژی آزمایش مجازی تایرها رفته‌اند که باعث می‌شود تعداد تایر کمتری برای روند آزمایش عملی محصول استفاده شود.

به‌گفته بریجستون استفاده از چنین آزمایشگاهی باعث کاهش ۴۰هزار کیلومتری مسافت پیمایش تایرها می‌شود و مدت زمان مرحله تست در روند توسعه تایرهای جدید تا ۵۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

طی روند آزمایش خودرو لایت‌یر وان نیز بریجستون توانسته است رقابت ۳هزار کیلومتری استرالیا را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

امیلیو تیبریو  «Emilio Tiberio» مدیرعامل و مدیر فناوری‌های بریجستون منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا بریجستون گفت: «از زمانی که تیم ما وارد چالش خورشیدی بود، لایتیر با رویکرد خود به توسعه پایدار ما را تحت‌تاثیر قرار بود و بنابراین ما برای شرکت در پروژه Lightyear One هیجان‌زده هستیم.

بریجستون متعهد به کاهش 50درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن تا سال 2030 و صددرصد کردن روند پیاده‌سازی اصول پایدار در تامین مواداولیه تا سال 2050 است و همکاری‌های استراتژیک برای دستیابی به این اهداف اساسی لازم است.»

لک هوفلسلوت، مدیرعامل لایت‌یر اضافه کرد: «ما از دیدن این همکاری بین بریجستون و لایت‌یر  و کنار هم قرار گرفتن دو شرکت که چشم‌انداز توسعه پایدار را دارند، بسیار خوشحالیم. جهان درحال تجربه تغییر و چالش‌های بی‌سابقه‌ای است و از طریق نوآوری و فناوری‌های پیشرفته می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم تا فرصت‌ها را به‌خوبی دریابیم و جهانی پایدارتر ایجاد کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =