ایران دوچرخ

نشست خبری مجازی یکی از شرکت‌ های فعال زیرمجموعه گروه بهمن، ایران‌دوچرخ برای تشریح فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۰ با حضور آرمان موسوی مدیرعامل این شرکت، امیرعباس زهتاب‌هاشمی عضو هیات‌مدیره ایران‌دوچرخ و نعمت‌الله سلمان مدیر بازاریابی و فروش این شرکت برگزار شد. در این نشست به‌موضوع تولید موتورسیکلت در ایران و مشکلات تولید و همچنین برنامه‌های این شرکت در سال جاری پرداخته شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار موتورسیکلت در ایران طی سال‌های اخیر در دست محصولات وارداتی چینی و هندی بوده است و شرکت‌های تولیدکننده ایرانی طی سال‌های اخیر نتوانسته‌اند توسعه محصول داشته باشند و روند تولید در ایران مناسب با تقاضای بالا در بازار نبوده است. نیاز به‌ایجاد سرمایه‌گذاری بالا و برنامه‌ریزی صحیح در این بخش سبب شده است شرکت‌ ایران‌دوچرخ به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی در این راستا اقدام کند. این شرکت قصد دارد تا ۵ محصول جدید را به بازار عرضه کند و تولید را هم افزایش دهد. نیاز بالای بازار به‌موتورسیکلت سبب شده است این شرکت در سال جاری اقدام به افزایش تیراژ و ایجاد تنوع در محصولات خود کند. همکاری با شرکت‌های مطرح خارجی نیز جزو برنامه‌های این شرکت است و آن‌طور که مدیرعامل ایران‌دوچرخ اظهار می‌کند، گروه بهمن با شرکت‌های مطرح تولیدکننده موتورسیکلت مذاکره کرده و این مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده است.

آرمان موسوی، مدیرعامل شرکت ایران‌دوچرخ

تولید ۷۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰

شرکت ایران‌دوچرخ قدیمی‌ترین سازنده موتورسیکلت در ایران است و تولید موتورسیکلت‌های کار در خانواده سی‌جی محصول اصلی تولیدی در ایران‌دوچرخ است. در سال‌های اخیر تمرکز شرکت روی این نوع محصولات که موتورهای کار محسوب می‌شوند بوده است؛ اما درعین‌حال سبد محصولاتمان را گسترش داده‌ایم.

در رابطه با محصولات فعلی ایران دوچرخ ما خانواده موتورهای کار را داریم و موتور ۱۵۰ سی‌سی را برای فروش به‌بازار عرضه‌ کرده‌ایم. درحوزه محصولات برقی، موتور سه‌چرخه برقی را چندسالی است که به بازار عرضه‌ کرده‌ایم. موتورهای تریل و چهارچرخ نیز در برنامه تولید و عرضه ما قرار دارد. خوشحالیم که در سال ۱۴۰۰ محصولات متنوعی را برای مشتریان خواهیم داشت. 

هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ این است که بیش از ۷۵۰۰ دستگاه انواع موتور را تولید کنیم تا اقشار بیشتری از هموطنانمان را در ایران‌دوچرخ پوشش دهیم. درخصوص طراحی محصولات برقی و اینکه تولید آن با چه‌چالش‌هایی مواجه است، درحال‌حاضر یک تیم متخصص از داخل شرکت به‌همراه چندین شرکت دانش‌بنیان برای طراحی یک محصول برقی در ایران‌دوچرخ مشغول فعالیت هستند.

از کمک صاحب‌نام خارجی هم در این زمینه استفاده می‌کنیم. اما اینکه چرا مشکل تولید موتوربرقی داریم و چرا این نوع موتورها هنوز جای خود را در ایران پیدا نکرده‌اند، باید بگویم که یک‌سری مشکلات در این خصوص مربوط به‌زیرساخت‌هاست؛ درواقع زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه شارژ در ایران به‌وجود نیامده است و برای خودرو برقی هم این مشکل را داریم. یک مشکل دیگر بحث اقتصادی و قیمت این موتورهاست. 

نه‌تنها در ایران بلکه در همه‌جای دنیا موتورهای برقی هزینه بیش‌تری نسبت به‌موتورهایی با احتراق داخلی دارند و دوستان در گروه بهمن در تلاش هستند تا با داخلی‌سازی قطعات مختلف قیمت این محصولات را کاهش دهند. یعنی شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم بتوانند نسبت به‌جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی اقدام کنند.

بنابراین به‌حمایت نهادهای دولتی نیازمندیم. دوستانی که در تبصره ۱۲ مشغول به‌کار هستند، قطعا می‌توانند مثمرثمر باشند و ما استانداردهای مربوط به‌تولید موتورهای برقی را رعایت می‌کنیم. قطعاتی هم که وارداتی هستند و استانداردهای خاصی دارند را نیز به‌طرف خارجی اعلام می‌کنیم و امیدواریم ظرف چند هفته آینده خبر خوبی از ساخت نمونه اولیه موتور جدید برقی ارائه کنیم.

خوشبختانه هیات‌مدیره گروه بهمن درشرایط فعلی از افراد متخصص صنعتی تشکیل شده است و این افراد به‌خوبی صنعت را می‌شناسند و با صنعت موتورسیکلت هم آشنایی دارند. به‌لحاظ فنی و لجستیکی گروه بهمن از شرکت ایران‌دوچرخ حمایت کاملی دارد و بر این اساس، سال ۱۴۰۰ سال درخشانی در ایران‌دوچرخ خواهد بود. درعین حال نمایشگاهی در یکی از مناطق تجاری شهر تهران درنظر گرفته شده است که تا پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد. 

همچنین برنامه داریم تا نمایشگاه‌های دیگری را نیز افتتاح کنیم و می‌خواهیم یک تعمیرگاه مجهز نیز در سال ۱۴۰۰ افتتاح کنیم. شرکت ایران‌دوچرخ درشرایط کنونی کشور که خریداران به‌علت شیوع ویروس کرونا برای خرید محصول نمی‌توانند به‌بازار مراجعه کنند، مصمم است پلت‌فرم فروش آنلاین را دنبال کند و این پلت‌فرم به‌زودی رونمایی می‌شود و به‌علت محدودیت‌های موجود در حوزه پلاک‌گذاری موتورسیکلت در فاز نخست در تهران آغاز به‌کار می‌کند و در آینده نزدیک این شبکه اینترنتی به‌سراسر کشور سرویس ارائه خواهد کرد. 

درمورد صادرات نیز که از محورهای سوالات روزنامه «دنیای‌خودرو» بود، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما در بعضی قسمت‌ها مزیت‌های رقابتی برای صادرات وجود داشته و در بحث موتورسیکلت نیز این مزیت وجود دارد و ایران‌دوچرخ هم برنامه‌هایی خواهد داشت. زیرا این برند سابقه درخشانی در بحث صادرات داشته است. 

اما یکی از چالش‌های اصلی که کل صنعت با آن مواجه است، مساله تحریم و عبور از آن است و ما توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را با راهکارهایی دور بزنیم. البته این به‌آن معنی نیست که مشکلات وجود ندارد و ما درارائه محصولات جدید با چالش مواجه هستیم. از دیگر مشکلات اصلی که در سال‌های اخیر وجود داشته و برای همه صنایع مشترک بوده، بحث کمبود نقدینگی است. بنابراین اگر قرار است در سال ۱۴۰۰ مانع‌زدایی شود، بخش بزرگی از کار برعهده بانک‌هاست. همچنین مشکلات قانونی و دستورالعمل و مقرراتی وجود دارد که امیدواریم با رایزنی لازم، این مقررات که تبدیل به‌مانع بزرگی بر سر راه توسعه موتورسیکلت در کشور شده، به‌حالت تعلیق دربیاید.
 

امیرعباس زهتاب‌ هاشمی، عضو هیات‌ مدیره ایران‌ دوچرخ

داخلی‌سازی ۴۵درصدی محصولات قدیمی

گروه بهمن در بحث داخلی‌سازی موتورسیکلت همان نگاهی را دنبال می‌کند که به‌خودروسازی دارد و هیچ موتوری در ایران‌دوچرخ وجود ندارد که روی خودکفایی آن کار نکرده باشیم. قطعاتی مانند چراغ‌ها و دسته‌سیم و... را داخلی‌سازی کرده‌ایم. همچنین قصد داریم در بحث قوای محرکه موتورسیکلت‌ها در سال ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری داخلی‌سازی داشته باشیم و در بحث موتورهای کار شرکت ایران‌دوچرخ، ما ۴۵ درصد داخلی‌سازی و خودکفایی داریم؛ اما درخصوص سایر محصولات جدید داخلی‌سازی ۲۲ درصد بوده که بر اساس تیراژ متفاوت است.

استانداردهای ایران‌دوچرخ درمقایسه با سایر موتورسازان متفاوت است و بیش از ۴۵ درصد خودکفایی داریم و امیدواریم درسال جاری این میزان داخلی‌سازی را افزایش دهیم.

گروه بهمن با تمام موتورسیکلت‌سازان برتر دنیا مذاکراتی داشته و حاصل آن را در سال ۱۴۰۰ خواهیم دید. این مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده و پنج نوع موتور در سال جاری عرضه خواهد شد و این روند را افزایش خواهیم داد. البته مذاکرات به‌دلیل تحریم‌ها سخت است؛ اما موفقیت‌آمیز بوده است.

درحوزه محصول نیز خبرهای خوشی داریم و امسال خیلی قوی در بازار حضور خواهیم داشت. همچنین تمام اجزا و قطعاتی که امکان تولید داخل آن وجود داشته باشد، در داخل تولید خواهد شد. 

نعمت‌الله سلمان ، مدیرفروش ایران‌دو چرخ

تمهیداتی برای عرضه محصولات جدید

شرکت ایران‌دوچرخ شبکه وسیعی از نمایندگان در سراسر کشور در اختیار دارد و خدمات پس از فروش مناسبی در این خصوص داریم. سیاست اصلی که گروه بهمن و مدیریت ارشد ایران‌دوچرخ در این خصوص دارد، این است که مشتری نباید هیچ‌هزینه‌ای را متحمل شود. یعنی هر هزینه‌ای که وجود دارد، باید از سمت شرکت تامین شود و مشتری نباید هزینه‌ای پرداخت کند. 

درخصوص بازگشایی نماد بورسی ایران‌دوچرخ باید بگویم سیاست‌گذاری از سمت گروه بهمن انجام می‌شود و درحال‌حاضر برنامه‌ای برای حضور در بورس به‌ما اعلام نشده است.

تولید موتورهای برقی در تمام دنیا توسط دولت و با بودجه عمومی حمایت می‌شود و این هزینه‌ها باید از طریق بودجه عمومی تامین شود؛ نه از طریق مصرف‌کنندگان. در ایران، هزینه تبدیل موتورهای بنزینی به‌موتورهای برقی را عموما مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند؛ درحالی‌که هزینه کاهش آلایندگی باید از طریق بودجه عمومی تامین شود.

شرکت ایران‌دوچرخ به‌عنوان نخستین عرضه‌کننده موتورهای برقی از سال ۹۰ در این بازار بوده، اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها فروش بالا نبوده و مانند سایر شرکت‌ها در این حوزه موفقیتی حاصل نشده است؛ به‌جز موارد تفریحی و موتورهایی که نوجوانان از آن استفاده می‌کنند. اما برای موتورهای کار هنوز مساله برقی‌سازی عمومی نشده است. صادرات یکی از اولویت‌های شرکت ایران‌دوچرخ بوده است و در سال‌های قبل تا ۱۲ هزار دستگاه صادرات به‌کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و عراق داشته‌ایم.

درحال‌حاضر نیز یک دپارتمان صادراتی در گروه بهمن تشکیل شده است و امیدواریم با سیاست‌گذاری منسجم‌تر صادرات از سرگرفته شود. این را نیز باید یادآور شوم که تا وقتی هموطنان ما مشتری موتورهای تیپ هوندا و سی‌جی باشند و برای آن‌ها مشتری وجود داشته باشد و این موتورها بتوانند استانداردهای لازم را پاس کنند، آن‌ها را تولید خواهیم کرد و طرح فروش جدید ایران‌دوچرخ طی چند روز آینده ارائه خواهد شد که شامل فروش نقدی و اعتباری درسطح شهر تهران است و محصولات جدید ما نیز در این طرح عرضه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =