شاهین

تحویل سایپا شاهین تیپ G دنده‌ای به مشتریان، در آستانه سال 1400 آغاز شد و این روزها بسیاری افراد، این خودرو را در نمایشگاه‌های معاملات خودرو، خیابان‌ها یا جاده‌های کشور از نزدیک دیده‌اند و درخصوص قیمت آن در بازار کنجکاوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تحویل سایپا شاهین تیپ G دندهای به مشتریان، در آستانه سال 1400 آغاز شد و این روزها بسیاری افراد، این خودرو را در نمایشگاههای معاملات خودرو، خیابانها یا جادههای کشور از نزدیک دیدهاند و درخصوص قیمت آن در بازار کنجکاوند. از طرف دیگر، گزارش خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» حاکی از آن است که نظر کسانی که خودرو را از نزدیک دیدهاند، دستکم درخصوص ظاهر آن مثبت بوده و حتی آنهایی که قبلا تصاویر خودرو را در رسانهها دیده بودند، اغلب با این جمله مشترک درباره آن اظهارنظر میکنند که «فیس شاهین در عکسهای منتشرشده از آن خوب و بهروز به نظر میرسید، اما از نزدیک نسبت به عکسهایش بهتر و بزرگتر به نظر میرسد!» برخی تحویلگیرندگان این خودرو، آن را با قیمتهایی بین 420 تا 480 میلیون تومان برای فروش در بازار عرضه کردهاند، اما بررسیهای میدانی خبرنگار ما نشان میدهد مواردی که آگهیها به فروش منتهی شده بود، ثمنمعامله کمتر از این قیمتها و حدود 360 تا 370 میلیون تومان بوده است.

مشخصات فنی و امکانات شاهینهای موجود در بازار

شاهین تیپ G دندهای موجود در بازار به پیشرانه 1497سیسی 4سیلندر و 8سوپاپ مجهز است و با فناوری توربوشارژر 110 اسببخار را با گشتاور 178 نیوتونمتر تولید میکند. این توان از طریق جعبهدنده 5سرعته دستی و کابلی 5F18 به چرخهای جلوی شاهین میرسد. دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمهای، نمایشگر تعویض دنده، فرمان کمکی برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز ABS،EBD،BAS، رینگ آلومینیومی 15اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرمافزار، رهیاب ماهوارهای، کامپیوتر سفر، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینههای تاشو برقی و... ازجمله امکانات و مشخصات فنی سایپا شاهین تیپ G دندهای است.

ابعاد و اندازه سایپا شاهین

ابعاد شاهین بهمراتب بزرگتر از رانا پلاس بوده و فاصله محوری آن 2650 میلیمتر است. از لحاظ مقایسه با «تارا» و «دناپلاس» که این روزها در صدر مقایسه با شاهین هستند، تارا با فاصله محوری 2652 و دناپلاس با فاصله محوری 2671 ازجمله سدانهای کلاسC هستند که با اختلاف 2 و 21 میلیمتری در رقابت با سدان جدید سایپا قرار میگیرند. اما باتوجه به اینکه شاهین از اصول پایه پلتفرم B تویوتا استفاده میکند و تا حدی اصول طراحی بهروزتری را دارد، با عرض 2050 میلیمتر (از آینه تا آینه) عریضتر از رقبای نامبرده به چشم میآید. در بحث طول باید گفت این سدان سایپا از تارا و دنا پلاس کوتاهتر است و با ارتفاع 1490 میلیمتری، تا حدی قد بلندتری نسبتبه رقبای ایرانخودرویی خود دارد. فضای کاربردی صندوق عقب سایپا شاهین 420 لیتر اعلام شده است. در بحث جرم خودرو نیز شاهین حدود 3 کیلوگرم از دناپلاس سنگینتر است و نسبت به تارا هم نزدیک به 110 کیلوگرم جرم بیشتری دارد. جرم خالص سایپا شاهین دندهای 1260 کیلوگرم اعلام شده است.

ایمنی سایپا شاهین

چند ماه قبل گروه خودروسازی سایپا ویدئوی تست و بررسی ایمنی شاهین را منتشر کرد که در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده بود. سایپا شاهین هم مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته است اعتبارنامه‌های این استاندارد را به دست آورد. ویدیوهای منتشرشده نشان‌دهنده آن است که ایمنی شاهین در هنگام تصادف، به نسبت رقبا خوب و قابل‌قبول است و تا حدی اصول به‌روزتری را نسبت به سایر خودروهای ملی در بحث توزیع نیروی ضربه دارد.

فروش کارخانهای سایپا شاهین در هفته جاری

در طرح برنامه فروش محصولات سایپا که از روز دوشنبه هفته جاری (20 اردیبهشت) ودیعه اولیه شاهین 134میلیون و 140هزار تومان اعلام شده است و بر اساس بخشنامه موعد تحویل شاهین‌های ثبت‌نامی در این طرح فروش، هفته چهارم اسفندماه 1400 خواهد بود. متقاضیان این طرح فروش باید توجه داشته باشند اگرچه ودیعه اعلام‌شده بر مبنای حداکثر 50‌درصد بهای خودرو در روز ثبت‌نام (اردیبهشت‌ماه 1400) است، اما در قراردادهای مشارکت در تولید این حق از جانب مشتری به خودروساز داده می‌شود که هنگام تحویل، مبلغ تسویه نهایی بر مبنای قیمت مصوب خودرو بر اساس شرایط روز تعیین شود.

عرضه شاهین اتوماتیک در نیمهدوم امسال

براساس اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، برنامه‌ریزی برای تولید 60هزار دستگاه شاهین در سال 1400 صورت گرفته است و در راستای تامین رضایت مشتریان تولید نسخه اتوماتیک خودرو شاهین از شهریورماه آغاز خواهد شد و شاهین اتوماتیک در نیمه‌دوم امسال وارد بازار خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    4 2
    پراید جدید سایپا با کیفیتی بالا
  • محسن IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    موتور تیبا توربو چه شود.هر روز تعمیرگاه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =