افتون

افتون به‌عنوان یکی از معتبرترین ادتیوسازان دنیا اعلام کرد به فرمولاسیون مناسبی برای تهیه نخستین ادتیو روغن گیربکس خودروهای برقی دست یافته است. محصول HiTEC® 35701 باتوجه به نیاز موتورهای مستقیم خنک‌شونده با سرعت‌های مختلف طراحی شده است. 

همچنین هدف‌گذاری درنهایت برای استفاده از روانکار نهایی در کارخانه‌های خودروساز درنظر گرفته شده است. البته این فرمولاسیون درنهایت بخشی از خانواده ادتیوهایی خواهد بود که افتون برای حمل‌ونقل برقی درنظر گرفته، چون در اعلامیه شرکت آمده است: «این محصول کاملا جدید بوده و فناوری کلیدی را برای بستر وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌ها ارائه می‌کند.»

به گزارش «اخبار خودرو»، با گسترش استفاده از خودروهای برقی استفاده از مفاهیم خنک‌کنندگی مستقیم «direct cooling» افزایش یافته، همچنین گیربکس‌های چندسرعته نیز تبدیل به بخش مهمی از موتورهای برقی شده‌اند اما به باور شورون «روانکار این قطعه باید به‌شکلی طراحی شود که با سخت‌افزار متفاوت این سیستم سازگار باشد.»

در ادامه شورون اضافه کرد هرچه تقاضا برای تولید روانکارهای جدید افزایش پیدا کند، طراحی محصول اختصاصی برای ادتیوسازها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. محصول HiTEC® 35701 برای گیربکس خودروهای برقی با ای-اکسل «eAxle» طراحی شده است.

البته گیربکس‌های چندسرعته برقی که در خودروهای سواری و تجاری استفاده شده‌اند نیز از همین نوع هستند. اما تا به حال برای این سیستم جدید «eAxle» محصول اختصاصی معرفی نشده بود.

مهندسان شورون با درنظر گرفتن خواص شیفت‌پذیر بودن موتورهای چندسرعته به فرمولاسیون نهایی این محصول رسیده‌اند. در واقع اکسل‌های خاص این سیستم باعث می‌شود شاهد نیاز به روانکاری اختصاصی باشیم که در کنار حفاظت از قطعات برقی در سرعت‌های مختلف روانکاری را نیز انجام دهد.

محفاظت از قطعات مسی موضوع دیگری است که شورون در این پروژه درنظر گرفته، اما برای حفاظت از چنین قطعاتی درنهایت باید دمای قابل‌تحمل و به جوش رسیدن مایع روانکارها را کنترل کند، ‌به این ترتیب حتی می‌توان از روند اکسیداسیون نیز جلوگیری کرد.

اما هدف نهایی حفاظت پیشرفته از هسته اصلی عملکرد این گیربکس، دنده‌ها، یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌هاست. افتون پیش از این هم برای محصولات برقی ادتیوهای اختصاصی ارائه کرده بود، اما این ادتیو جدید را می‌توان اولین افزونه برای حفاظت از گیربکس‌ خودروهای برقی دانست که به اکسل‌ها متصل هستند.

در مورد روانکار موتورهای برقی افتون کریس کلولند توضیح داد روانکارهای آنها برای خودروهای برقی ضخامتی کمتر از آب دارند، ولی به خاطر اینکه سرعت موتورهای برقی ممکن است به ۲۰ هزار دور بر دقیقه هم برسد، تطبیق چنین سرعتی با همراهی برای عملکرد بالا باعث ایجاد چالش برای روانکارسازها می‌شود.

ازسوی‌دیگر روانکارهای اختصاصی برای خودروهای برقی باید کنترل زیادی بر روند تشکیل کف یا فوم را در سطوح مختلف داشته باشند. در نهایت کلولند توضیح داد پایداری دمایی برای قطعات برقی مهم‌ترین فاکتور برای طراحی روانکار این نوع از خودروها به حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =