تایرهای پیرلی پی‌ زیرو

تمام تایرها به‌صورت حلقه‌های سیاه‌رنگ هستند، ولی شاید تنها یکی از آنها بتواند تبدیل به یک ستاره در صنعت خودرو شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، سوپراستار پیرلی، «پی‌زیرو» نام دارد؛ تایری که به مدت ۳دهه، نمایشی به‌یادماندنی داشته است. پیرلی که عنوان پنجمین سازنده بزرگ تایر جهان را با خود به یدک می‌کشد، برای بزرگداشت ۳۵سالگیِ پی‌زیرو به‌تازگی مانند فراری 488 جی‌تی Modificata را با آخرین نسل این تایر همراه کرده است. نسخه جدید تایر پی زیرو در همایش «۳۰۵» با حضور خبرنگاران و علاقه‌مندان رونمایی شده است.

پیرلی در کنار سوپرکارها و یک سری تصاویر با ارزش از صنعت، از اهمیت عنوان ۳۰۵ برای این همایش سخن گفته و آن را متشکل از ۳۰ سال عمر «پی‌زیرو» و ۲ برابر شدن قدرت سوپرماشین‌هایی که امروزه از این تایر استفاده می‌کنند (نسبت‌به اولین مدلی که با این نوع تایر همراه شده)، دانسته است. در همین حال، عدد ۳ می‌تواند یک معنای دیگر نیز داشته باشد و آن، سه زمینه مختلفی است که این تایر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ سدان‌هایی با سطح عملکرد بالا، سوپراسپرت‌ها و خودروهای ویژه پیست مسابقه.

اما مدل جدید تایرهای پی‌زیرو نسبت به قبل، پنج مزیت تکنیکی دیگر به همراه دارد: یک ترکیب لاستیک صلب نامتعارف که مستقیما از تایرهای فرمول‌یک پیرلی گرفته شده، یک لبه سخت‌تر برای پی‌زیرو ایجاد کرده و در نتیجه، برای بهبود واکنش فرمان می‌تواند مفید باشد. الگوهای اضافه آج‌ها و شیارها که عرض و عمق بیشتری نسبت‌به قبل دارند، باعث می‌شود توانایی این تایر برای کنار زدن آب از سطح تماس به اندازه ۱۰درصد بهبود یابد.

همچنین کاهش احتمال حرکت در آب، باعث اطمینان و پایداری بیشتر هنگام ترمزگیری می‌شود. تاکید بیشتر بر مسطح بودن خط تماس تایر با سطح جاده سبب یکنواختی بیشتر پخش آج‌ها شده و در همین حال، به بهبود ترمزگیری در سطوح خشک و تر کمک می‌کند.

یکی از مهندسان پیرلی از سه اولویت برای رسیدن به این مقصود می‌گوید؛ اولین موضوع، پروفیلی است که برای قالب‌گیری آج‌ها استفاده شده است.

دوم آنکه رشته‌های کمربندی به صورت صفر درجه تنظیم شده باشند و همچنین استفاده از یک فرم دیواره و لبه برای نگهداشتن آج به صورت گونیا روی سطح جاده.

استفاده از سیلیکای اضافه در آج، متریال‌ سبک‌تر در ساختار تایر و بهبود تکنیک‌های قالب‌ریزی که موجب کاهش مقاومت غلطتشی تا ۱۵ درصد می‌شود. شیارهای آج‌ها از الگویی رندوم پیروی می‌کنند که این امر باعث شده است میزان صدای تولیدی ناشی از حرکت تایرها که در یک فرکانس گسترده وارد کابین می‌شود، کاهش یابد.

در سه‌دهه گذشته، پیرلی در بیش از هزار نوع کاربری برای «پی‌زیرو» با خودروسازان همکاری داشته است. نیمی از مدل‌های پرفورمنسی کنونی جهان، درحال‌حاضر از این تایر استفاده می‌کنند. این در حالی است که نسخه جدید پی‌زیرو تطبیق‌پذیری بالاتری دارد و با شیارهای شانه‌ای عمیق‌تر برای اسپرت‌ سدان، با کمینه‌بودن پیکره آج‌ها برای خودروهای اسپرت و با آج‌های تقریبا صاف برای حضور در پیست مسابقه مناسب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =