شرکت ایتالیایی اِنی به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین برندهای روغن‌ساز اروپایی طی هفته گذشته اهداف جدید خود برای رسیدن به آلایندگی صفر را اعلام کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت ایتالیایی اِنی به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین برندهای روغن‌ساز اروپایی طی هفته گذشته اهداف جدید خود برای رسیدن به آلایندگی صفر را اعلام کرد. این برنامه به‌طور کامل براساس توافق کاهش گازهای گلخانه‌ای در اروپا موسوم به GHG تعیین شده و قرار است طی سه مرحله اجرایی شود. هدف نهایی در این برنامه کاهش ۸۰‌درصدی انتشار آلاینده‌ها ازسوی محصولات این شرکت تا سال ۲۰۵۰ است. به این ترتیب این شرکت نفتی را می‌توان عاری از انتشار کربن دانست، هدفی که تا پیش از این قرار نبود طی ۳۰ سال آینده محقق شود. اما در استراتژی جدید این اتفاق زودتر رخ خواهد داد. اِنی قصد دارد از طریق هشت تکنولوژی و پروژه در سه مرحله (طی سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰) به این اهدف دست پیدا کند. در ادامه به بررسی این هشت تکنولوژی می‌پردازیم. در ابتدا می‌توان به پالایشگاه‌های زیستی اشاره کرد که درحال‌حاضر نیز اقدام به تولید روغن پایه زیست‌محور می‌کند. اما تا سال ۲۰۲۴ ظرفیت این پالایشگاه‌ها دوبرابر شده و به ۲ میلیون تن در سال خواهد رسید که تا سال ۲۰۵۰ این ظرفیت پنج برابر می‌شود. اقتصاد گردشی، مورد بعدی است که باعث می‌شود در فرآیندهای ساخت، اِنی از حجم بیشتری از گاز طبیعی استفاده کند و حجم پسماند را کاهش و روند بازیافت مواد را گسترش خواهد داد. افزایش بهره‌وری و راهکارهای دیجیتال در فعالیت‌های این شرکت و سرویس‌های ارائه‌شده به مشتری راهکار سوم اِنی است. ظرفیت استفاده از انرژی تجدیدپذیر در اِنی تا سال ۲۰۲۴ به ۴ گیگاوات می‌رسد، در سال ۲۰۳۰ به ۱۵‌گیگاوات و نهایتا با همکاری شرکای اِنی این شرکت در سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید ۶۰‌گیگاوات انرژی تجدیدپذیر را فراهم خواهد کرد. هیدروژن آبی و سبز راهکار بعدی است که اِنی قصد دارد در پالایشگاهای زیست‌محور یا «bio-refining» خود استفاده و روند پالایش را نیز پاک‌تر کند. راهکارهای طبیعی و مصنوعی تسخیر کربن برای حذف از روند تولید به‌عنوان راهکار ششم مطرح شده است. استراتژی REDD+ یا کاهش روند گسترش جنگل‌زدایی و تخریب جنگل، حفظ ذخایر کربن در جنگل، توسعه پایدار جنگل‌ها و افزایش ذخایر کربن جنگل در کشورهای درحال‌توسعه جزو اهداف REDD + هستند که با ایجاد انگیزه در حفاظت از جنگل، به کاهش تغییرات آب‌وهوایی منجر خواهد شد. البته قرار است در اِنی راهکارهایی برای آن درنظر گرفته شود. در نهایت می‌توان به پروژه CCS «جداسازی و ذخیره کربن یا Carbon capture and storage» اشاره کرد که شامل فناوری‌های یکپارچه‌ برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن از صنایع است. در بلندمدت از گاز به عنوان ۸۰ درصد مواد اولیه خود استفاده خواهد کرد. در بخش بازریابی نیز اِنی از فرصت ایجادشده به واسطه بیماری کووید-۱۹ استفاده خواهد کرد تا حاشیه سود بالاتری از محصولات تولیدشده از خط تولید سبز را کسب کند. این استراتژی در اروپا و همچنین در پالایشگاه ادناک «ADNOC» امارات به صورت ظرفیت کامل اجرایی خواهد شد. همچنین اِنی اعلام کرد تا سال ۲۰۲۳ روغن پالم از پالایشگاه‌های اِنی حذف خواهد شد و لوب‌کات تهیه‌شده نیز تا سال ۲۰۲۴ به صورت ۸۰درصد روغن‌های بازیافتی خواهد بود.
در حال حاضر ۲۰ درصد مواد اولیه اِنی از مواد بازیافتی تامین می‌شود. به طور کلی سرمایه‌گذاری اِنی در این ۸ بخش به ۴میلیارد یورو «معادل ۴ و نیم میلیارد دلار» در برنامه چهارساله خواهد بود و بودجه‌بندی اجرای این استراتژی تا سال ۲۰۳۰ نیز به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =