اولا کاله‌نیوس نخستین مدیر غیرآلمانی گروه دایملر و برند مرسدس بنز

امسال سالی نیمه ابری خواهد بود. این به خاطر این نیست که ما با کاهش تقاضا روبه‌رو هستیم. برعکس تقاضای بسیار زیادی برای محصولات ما وجود دارد و ما هم محصولات متنوعی برای عرضه داریم. اما این تقاضا به خاطر کمبود میکروچیپ‌ها به طور کامل به عرضه نخواهد انجامید.

به گزارش «اخبار خودرو»، توانایی اولا کاله‌نیوس نخستین مدیر غیرآلمانی گروه دایملر و برند مرسدس بنز در دو سال اول مدیریتش با چالش‌های غیرمنتظره‌ای محک خورده است؛ از پاندمی ویروس کرونا گرفته تا کمبود جهانی میکروچیپ‌های نیمه رسانا. او که متولد سوئد است، به خاطر عرضه نخستین خودروی برقی مرسدس در کلاس لوکس یعنی EQS مورد تحسین واقع شده و در تلاش است تا کل فروش و شبکه توزیع مرسدس را دیجیتالی کند و در عین حال به دنبال این است که با کاهش هزینه‌های ثابت و توسعه خط تولید مرسدس نقطه‌ سربه‌سر این شرکت را پایین بیاورد.

او در مصاحبه اخیرش با اتوموتیونیوز اروپا درباره این موضوعات صحبت کرده که بخش اول این گفت‌وگو را در اینجا مطالعه می‌کنید.

از زمانی که شما در اوایل سال ۲۰۱۹ جانشین دیتر زتشچه شدید، تغییر و تحولی اساسی را در دایملر به راه انداخته‌اید. در حال حاضر در چه مرحله‌ای از این فرایند قرار دارید؟‌

تحول صنعت خودروسازی به وضوح با سرعت بیشتری در حال انجام است. هر نوع تغییر تکنولوژیک در حال کمک کردن به پیشرفت این تحول است. این شامل حرکت به سوی خودروهای پاک و بدون آلایندگی و همچنین تبدیل شدن خوردوهای به ابریارانه‌هایی با سازه‌های پیچیده‌ می‌شود که به همه چیز متصل هستند.

در هر دوی این ابعاد ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. در بخش الکتریکی‌سازی امسال برای ما سال بسیار مهمی به شمار می‌آید و ما به رونمایی از مدل‌های الکتریکی خواهیم پرداخت. با EQS ما نخستین خودروی تمام برقی‌مان را به بازار فرستاده‌ایم که در آمریکا به فروش خواهد رسید. گذار به سوی خودروهای الکتریکی ادامه خواهد داشت و ظرف چند سال آینده بر حجم فروش محصولات الکتریکی ما افزوده خواهد شد.

در دهه کنونی صنعت خودروسازی تغییر جهت خواهد داد و ما هم مجبور خواهیم بود شیوه‌های تولید صنعتی و هم در برخی موارد الگوهای تجاری‌مان را تغییر دهیم. همچنین طی ۱۸ تا ۲۴ ماه گذشته ما مشغول کار روی بهبود عملکرد مالی شرکت بوده‌ایم. این شامل پایین آوردن نقطه سربه‌سر و کاهش هزینه‌های ثابت به منظور تامین سرمایه برای این تغییر بزرگ تکنولوژیک می‌شود.

ما با اطمینان از در اختیار داشتن جریان نقدینه خوب برای پوشش دادن هزینه‌های این تغییر، داریم جوری عمل می‌کنیم که تقریبا خودمان می‌توانیم همه سرمایه لازم را تامین کنیم. اما وقتی قرار باشد به این جواب بدهم که در کجای فرایند هستیم مجبور اصطلاحی را از فوتبال آمریکایی قرض بگیرم و بگویم ما تازه در یک‌چهارم اول این گذار قرار داریم.

می‌توانید بگویید که قبلا نقطه سربه‌سر دایملر چه قدر بودن و الان چه‌قدر است؟

دشوار می‌توان به عدد دقیقی اشاره کرد زیرا این خیلی به ترکیب محصولات و شرایط خاص بازار در هر سال بستگی دارد. هرچند به طور کلی می‌توتم بگویم ما در حاضر در همان نقطه‌ای هستیم که در اکتبر سال گذشته پیش‌بینی می‌شد باشیم. در آن زمان ما از سه سناریو صحبت کرده بودیم: بارانی، نیمه ابری و آفتابی.

در شرایط بارانی- یعنی سالی که در آن بازار به شکلی قابل ملاحظه وضعیتی نامشاعد دارد- ما هنوز به دنبال رسیدن به درصدی متوسط رو به بالا برای فروش‌مان هستیم. نیمه ابری شرایطی است که در آن حاشیه سود ما بین ۸ تا ۱۰ درصد است و همواره میانگین معمول مورد نظر ما هم همین‌قدر بوده است.

در شرایط آفتابی بازار ما به دنبال حاشیه سود دو رقمی خواهیم بود. نکته کلیدی اینجاست که اگر نقطه سربه‌سر خیلی پایین‌تر از شرایط بارانی باشد، ممکن است که دچار ضرردهی شویم. آخرین باری که دایملر دچار ضرر مالی شد به بحران مالی سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد.

در سال ۲۰۲۰ علیرغم افت ارزش سهام در طول ماه‌های اولیه به خاطر تعطیلی‌های مربوط به قرنطینه ما همچنان توانستیم به سودآوری دست پیدا کنیم.

پیش‌بینی‌شما برای سال ۲۰۲۱ چیست؟ آیا امسال بارانی‌ است، نیمه ابری یا آفتابی؟

امسال سالی نیمه ابری خواهد بود. این به خاطر این نیست که ما با کاهش تقاضا روبه‌رو هستیم. برعکس تقاضای بسیار زیادی برای محصولات ما وجود دارد و ما هم محصولات متنوعی برای عرضه داریم. اما این تقاضا به خاطر کمبود میکروچیپ‌هاست که به طور کامل به عرضه نخواهد انجامید.

هرچند با این وجود از جنبه مالی سالی آفتابی را برای خودمان پیش‌بینی می‌کنم زیرا ما شروع بسیار خوبی در سه ماهه اول سال داشتیم. در یک شرایط بحرانی کیفیت عایدی‌های شرکت بسیار مهم و تاثیرگذار است. به علاوه با بهبود راهبرد بازار ما تمرکز بیشتری را روی این گذاشته‌ایم که درآمدهایمان به شکل هوشمندانه‌تری خرج شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =