خط تولید خودرو شاهین

جلب همدلی نمایندگان نیز موجب قاطعیت آن‌ها در تصمیم برای حمایت از صنعت خودرو شده، به‌ویژه درخصوص سایپا که در حرکتی مهم تولید پراید را در سال گذشته متوقف کرد و به تنوع‌بخشی به سبد محصول خود همت گماشت، آن هم درحالی‌که شرکای خارجی این خودروساز ایران را ترک کرده بودند و سایپا محصولات مشترک خود با این شرکا را نیز از دست  داده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،تحولاتی که طی دو سال گذشته به‌رغم فشار تحریم‌ها و کرونا در سایپا رقم خورده است، علاوه‌بر کارشناسان صنعت خودرو، نظر مثبت نمایندگان مجلس را نیز به خود جلب کرده است. جلب همدلی نمایندگان نیز موجب قاطعیت آن‌ها در تصمیم برای حمایت از صنعت خودرو شده، به‌ویژه درخصوص سایپا که در حرکتی مهم تولید پراید را در سال گذشته متوقف کرد و به تنوع‌بخشی به سبد محصول خود همت گماشت، آن هم درحالی‌که شرکای خارجی این خودروساز ایران را ترک کرده بودند و سایپا محصولات مشترک خود با این شرکا را نیز از دست داده بود.

حمایت خودروساز از قطعه‌ساز در راستای حرکت به سمت داخلی‌سازی-علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس

تنوع‌بخشی به تولید خودرو در سایپا و طراحی و تولید خودروهای شاهین، آریا و مشابه آن‌ها نشان از عزم مدیران این شرکت برای پاسخ به سلائق مختلف مشتریان دارد. خوشبختانه سیاست سایپای نوین در راستای تولید خودرو باکیفیت در داخل است و این سیاست را نه‌تنها در تولید خودروهای شاهین، آریا و اطلس که در نسل جدید محصولات قبلی مانند ساینا اس و کوییک اس هم می‌توان دید. با چنین رویکردهایی در تولید خودروهای باکیفیت و جدید باید کشور را از واردات خودروهای خارجی بی‌نیاز کرد. حمایت شرکت سایپا از قطعه‌سازان و تولید قطعات در داخل نیز در راستای حرکت به سمت خودکفایی و خوداتکایی است و اگر این سیاست با قوت ادامه یابد، در سال‌های نه‌چندان دور شاهد بی‌نیازی از صنعت خودرو خارجی خواهیم بود. بر این اساس، معتقدیم باید با استفاده از ظرفیت و توان داخلی در جهت تولید خودرو باکیفیت در داخل گام برداشت. ورود خودروهایی مانند آریا با موتور سه‌استوانه تیوان و به‌کارگیری این پیشرانه در آینده و در دیگر محصولات جدید سایپا، موجب تکمیل روند تحول در این خودروساز بزرگ خواهد بود. این دستاوردها در کنار افزایش تولید خودرو در سایپا و کمک این خودروساز به رونق و جهش تولید طی دو سال گذشته نشان‌دهنده آن است سایپا سال‌های موفقیت‌آمیزی را تجربه می‌کند. حمایت مجلس از صنعت خودرو نیز در تداوم روند افزایش تولید و ارتقای کیفیت خیلی موثر خواهد بود. چراکه صنعت خودرو، یک صنعت مادر است که می‌تواند صنایع دیگر ازجمله تولید کالاهای اساسی در کشور را رونق دهد. بر این اساس، مجلس باید از تولید به‌ویژه صنعت خودرو که موجب افزایش اشتغال و رونق تولید در کشور است، قاطعانه حمایت کند. مجلس همچنین باید با حمایت‌های خود از تولیدات گروه خودروسازی سایپا، زمینه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را فراهم کند تا این خودروساز بتواند عملکرد نسبتا موفق خود در دو سال گذشته را ادامه دهد. سایپا هم از نظر کیفیت و هم کمیت حرکت رو به جلو داشته. از سوی دیگر، با جلوگیری از واردات خودروهای لوکس، مدیران خودروساز به این باور رسیدند که می‌توانند مشابه این خودروها را در داخل تولید کنند. این روحیه موجب تداوم تولید سایپا در دوران تحریم به‌رغم خروج شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران شد و صنعت خودرو را در مسیر خودکفایی و خوداتکایی قرار داد. بر این اساس،‌ امیدواریم روند تولیدی که شرکت سایپا در پیش گرفته است، همچنان در سال‌های آینده ادامه داشته باشد.
برنامه‌های حمایتی مجلس برای رقابتی‌کردن صنعت خودرو-احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

تلاش مدیران سایپا برای داخلی‌سازی صنعت خودرو و تامین قطعات خودرو در داخل ستودنی است. مجلس نیز حامی صنعت خودرو بوده و ما نمایندگان نیز معتقدیم باید از صنایع داخلی به‌خصوص صنعت خودرو که یک صنعت مادر است، حمایت شود.
البته خودروسازان نیز باید از این حمایت در جهت ارتقای کیفیت تولید استفاده کنند؛ خودروسازان ما باید حمایت‌های دولتی را بپذیرند و قیمت‌ها را کنترل کنند و کاهش دهند. در غیر این صورت مجلس ناچار است برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تدبیری بیندیشد.
مجلس همچنین می‌تواند نسبت به کاهش تعرفه واردات خودرو و اتخاذ تصمیماتی به منظور حمایت از قطعه‌سازان داخلی برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو و رقابتی کردن آن اقدام کند. زیرا ما خواستار یک صنعت خودرو خوب و باکیفیت در داخل هستیم. در همین زمینه، همکاری سایپا با شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه وزارت دفاع برای تامین قطعات در داخل، یک سیاست و راهکار خوب برای داخلی‌سازی صنعت خودرو است. این اقدام شرکت سایپا موجب کاهش هزینه تولید شده و قطعا در افزایش تولید در داخل موثر است. علاوه‌بر داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید کیفیت خودرو نیز افزایش یابد. همچنین باید با کاهش هزینه خودرو به فکر اقشار متوسط جامعه هم بود تا آن‌ها هم بتوانند خودرو مورد نیاز خود را تامین کنند.

فعال‌سازی ظرفیت تولید قطعات خودرو در داخل-محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

نگاه مدیران سایپا، تامین قطعات خودرو در داخل و حرکت به سمت خودکفایی است. سایپای نوین با تنوع در طراحی و تولید خودرو به دنبال جذب مشتری است.
در تولید قطعات خودرو در داخل ظرفیت و توانمندی عظیمی در کشور وجود دارد. اما متاسفانه در سال‌های گذشته به این توانمندی و ظرفیت توجه نمی‌شد و مدیران وقت شرکت‌های خودروساز، نگاه به واردات داشتند. این در حالی است که رویکرد وارداتی به معنای ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی در کشور خودشان بود.
اما رویکرد جدید مدیران سایپا و نگاه آن‌ها به تامین قطعات خودرو در داخل بوده و این‌که قطعات موردنیاز خودروها از خارج وارد نشده و در داخل تولید شود، بسیار ارزنده است. با توجه به این‌که امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است، ضرورت دارد شرکت‌های خودروساز تمام قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی واگذار کنند.
در این صورت، هم از تولید حمایت جدی شده و هم موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد، برداشته می‌شود. این اقدام سایپا و انعقاد قرارداد با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تامین قطعات خودرو، یک حرکت خداپسندانه با هدف حمایت از تولید و اشتغال داخلی است که امیدواریم تداوم
یابد.
این اقدامات سایپا از لحاظ کمی و کیفی در صنعت خودرو تحول ایجاد می‌کند. سایپا در طراحی خودروها نیز تنوع خوبی ایجاد کرده است که می‌تواند تداوم داشته باشد. در این راستا، بهترین طراحی و بهترین کیفیت با کمترین مصرف انرژی می‌تواند کارآمدی این خودروساز را بسیار افزایش دهد و مشتریان بیشتری را جذب کند.

افزایش 32هزار میلیارد تومانی بودجه صنعت در مجلس-رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

تلاش مدیران سایپا برای افزایش و رونق تولید خودرو در کشور و مقابله با تحریم‌ها، ایران را از وابستگی نجات می‌دهد. بر این اساس، نمایندگان مجلس موافق حمایت از صنعت خودرو کشور هستند و در همین راستا، برای تقویت تولیدات داخلی و صنعت خودرو کشور، 32هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری افزوده‌اند که نشان‌دهنده حمایت مجلس از تولیدات داخلی است.
سایپا نیز در دو سال گذشته به‌خصوص در دوران تحریم، سیاست‌های بسیار خوبی را برای تقویت خودرو در داخل در پیش گرفته است.‌ اقدام این خودروساز برای تنوع در تولید خودرو و تولید خودروهای جدید و تلاش برای تامین قطعات خودرو در داخل، یک سیاست درست و به‌جاست و همان‌طور که مدیران سایپا به سمت داخلی‌سازی و تامین قطعات خودرو در داخل حرکت می‌کنند، ما هم باید در مسائل اقتصادی و درآمدزایی به نیروها و ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم و کشور را از وابستگی نجات دهیم.
داخلی‌سازی و تامین قطعات خودرو که اولویت‌ سیاست‌های فعلی سایپاست، ما را از وابستگی به خارج نجات می‌دهد. خودروسازان خارجی همواره برای تولید خودرو در داخل بازی درآورده‌اند. این شرکت‌های خارجی در دوران تحریم ایران را رها کردند. اما با تلاش مدیران خودروساز، خط تولید خودرو متوقف نشد. قطعا اگر خود را در صنعت خودرو باور کنیم و از توان و مدیریت داخلی استفاده شود، این وابستگی از بین خواهد رفت. درحال‌حاضر قراردادهایی بین شرکت سایپا با وزارت دفاع و هوافضای سپاه برای تامین قطعات خودرو در داخل بسته شده است و این امیدواری وجود دارد که پیشرفت‌های خوب و شگفت‌آور در صنعت هوافضا، موشک و نانو، در صنعت خودرو هم حاصل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =